en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | E 250 CDI BlueEFFICIENCY Estate Avantgarde |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 100.000 km |
KM-stand laatst | 300.000 km |
Deze wagen gekocht na inruil van mijn E250cdi bj 2009. Gekozen voor de estate uitvoering vanwege de hond. De E 250 CDI is een uitstekende reiswagen. Prettig comfort, degelijk en zuinig. Na een wat mindere ervaring met Mercedes (CLS) toch maar gekozen voor het merk met de ster. Volgens mijn ervaring is er zeker een nieuwe kwaliteitsslag gemaakt in positieve richting. Ik heb nu een kleine 5000 km weg en de wagen rijd probleemloos.
De teller staat op 189000 km. Auto rijd probleemloos. Bij optrekken en accelereren zou de motor wat stiller mogen zijn. De versnellingsbak schakelt soepel maar is traag en stelt sportieve ambities niet op prijs. Dit doet wat afbreuk aan het comfort. Het verbruik is gemiddeld 7,4 l/Km. Het gebruik van de wagen is zeer diverse. Stadswerk, zakelijk (buitenland) en vakanties. Afgelopen jaar 3 maal achter elkaar naar Kroatië en dan ga je een dergelijk wagen pas echt waarderen.Buiten het normale onderhoud geen enkele storing. Aanschafprijs van dergelijke wagens zijn fors daarentegen is het onderhoud zeker betaalbaar en naar mijn gevoel krijg je een product waar goed over is nagedacht.
Het wordt een beetje een saai verhaal maar de Benz doet waar die voor bedoeld is namelijk probleemloos kilometers vreten. Bij 200000 km een onderhoudsbeurt uitgevoerd inclusief het spoelen van de versnellingsbak.
Om dit moment staat de Benz op winterbanden. Slijtage aan de zomerbanden is fors te noemen. Vanwege snelle slijtage van de voorbanden (245/18) zijn de bouten voor de camber vervangen door andere type bouten de wielstand iets is gecorrigeerd. Slijtage patroon is nu wat gunstiger en ik merk geen verschil in het rij gedrag. Achterbanden (275/18) slijten rap maar wel gelijkmatig.
Gemiddeld brandstof verbruik 7,3 per 100 kilometer .
Storingen: geen
Bijzonderheden: bestuurder stoel gaat wat inzakken en de zwarte coating van het middenconsole vertoont kleine beschadigingen
In de wintermaanden niet veel km gemaakt. Auto doet wat die moet doen op een degelijke en veilige manier. Storingen : geen
Verbruik gemiddeld : 7,1 liter per 100 km
Geen piepjes, kraakjes en rammeltjes.
Bestuurders stoel begint wat in te zakken en lijkt wat minder comfortabel te gaan zitten. Aandachtspunt bij service beurt.
Wederom 2 nieuwe achterbanden ( 275/3019)
De benz is wel een banden vreter.
In de wintermaanden niet veel km gemaakt. Auto doet wat die moet doen op een degelijke en veilige manier. Storingen : geen
Verbruik gemiddeld : 7,1 liter per 100 km
Geen piepjes, kraakjes en rammeltjes.
Bestuurders stoel begint wat in te zakken en lijkt wat minder comfortabel te gaan zitten. Aandachtspunt bij service beurt.
Wederom 2 nieuwe achterbanden ( 275/3019)
De benz is wel een banden vreter.
Prima kilometers gemaakt in de afgelopen zomer
2 x Kroatië zonder problemen en wat andere binnen en buitenlandse reizen
voorbanden lopen op het einde van hun levensduur .
Verbuik lijkt op korte stukken te stijgen. Aandachtspunt. Gemiddeld verbruik 7,4 op de 100 km
Navigatie was in het noorden van Nederland wat van slag. Opmerkelojk daar hij verder overal goed functioneert .
Geen rammels, piepjes kraakjes of iets dergelijks.
Op naar de winter
Motorisch probleemloos. Zojuist een onderhoudsbeurt gehad. Rechterluchtveringbalg lek. Is vervangen. Kosten incl onderhoud € 700,00. Bestuurder stoel begint ernstige slijtage te vertonen. Linker wang van stoelleuning begint te scheuren. Heden een irritant probleem. Auto starten plots niet meer. Geen reactie op de sleutel. Auto gestart met startkabels en accu vervangen. Na een dag wederom het zelfde probleem. Waarschijnlijk is de EZL defect. Wagen staat op stuurslot en in de P stand en kan dus geen kant op. Wordt vervolgd
Zoals in de review van september aangeven starte de wagen niet meer en stond op stuurslot. Met wat kunst en vliegwerk de auto aan de gang gekregen en naar de garage gebracht. Het elektronische deel van het stuurslot was defect. Deze is door de garage uitgebouwd en door mij bij een bedrijf in Apeldoorn laten repareren en daarna wederom ingebouwd. Totale kosten € 500,00. Volgens de officiële MB dealer was dit niet mogelijk en moest de unit in zijn geheel vervangen worden en opnieuw worden ingelezen . Verwachte kosten € 1500,00. Lang leve de elektronica.
Na 300000 km trouwe dienst is ze dan met pensioen gegaan. In de afgelopen periode zijn de luchtbalgen van de achtervering vervangen. Verder geen opmerkelijke zaken. Terugkijkend op de gehele periode van gebruik ben ik van mening dat de Benz een comfortabele en betrouwbare reisgenoot is geweest. Kosten zaten voornamelijk in de wat hoge banden consumptie die mede ingegeven was door de maat voering. Maar ja wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Wat mij betreft heeft MB voor wat betreft de kwaliteit meer de weg naar boven gevonden
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.