Mercedes-Benz CLK 320 CDI Avantgarde (2005) - Test
Perfecte Klasse!
Afgelopen jaar introduceerde DaimlerChrysler een nieuwe dieselmotor: de 320 CDI. Deze V6 verslaat op papier z'n vijf cilinders tellende voorganger op alle fronten: in aantal pk's, trekkracht, topsnelheid en, opvallend, ook nog in verbruik. In positieve zin dan.
En toen was daar dus de nieuwe 320 CDI; een door DaimlerChrysler ontwikkelde V6 diesel, die vanaf deze zomer in de C-Klasse, CLK, E-Klasse en CLS te bestellen is. Met veel tamtam geïntroduceerd, want deze motor is stiller, schoner en krachtiger dan de motor die hij in de CLK feitelijk opvolgt: de 270 CDI.
Om de motor eens uitgebreid te testen, doen we een retourtje Frankfurt in de nieuwe CLK in Avantgarde-uitrusting, mét sportpakket. Nieuw moet in dit verband wel met een korreltje zout worden genomen. Uiterlijk zie je niet meteen dat je met de nieuwe CLK te maken hebt. Voor de betweters: het verschil zit 'm vooral in 't frontje. We tellen één lamel minder in de grille en de voorspoiler is enigszins aangepast.
Praktisch is niet direct het woord dat je te binnen schiet bij het zien van de CLK. De zitruimte achterin is prima voor mensen onder de 1,80 m, maar langere mensen voelen de daklijn in de nekwervels. De CLK in Avantgarde-uitrusting, mét sportpakket, ziet er smakelijk uit. Op een verlaagd onderstel staat de zwarte Benz met glimmende 18-inch spaakwielen op ons te wachten. Binnenin wacht ons een strak interieur. Wie zich in de stoelen neervlijt, krijgt z'n gordel aangereikt. We zetten het verstelbare stuur in positie. Knopjes voor telefoon, geluid, het menu van de boordcomputer horen bij de standaarduitrusting; het in de middenconsole weggewerkte Comand-systeem nadrukkelijk niet. Dit maakt onderdeel uit van het
'luxury-pakket'.
Ontaard snel
Hoe nieuw de diesel ook is, voorgloeien moet nog steeds. Met een koude motor hoor je buiten de motor wel, maar binnenin heerst stilte. Gecombineerd met de zevenversnellingsbak die in deze CLK is gemonteerd, geeft het de berijder eenmaal onderweg een bijna onaards gevoel. Je geeft gas en stuift in alle rust naar de 100 km/h. Je voelt de versnellingsbak nauwelijks van het ene naar het andere verzet springen.
Gecombineerd met de gebruikelijke 'kompressor' en intercooler levert de 320 CDI maar liefst 224 pk. Bij 1.000 tpm staat er al een maximum koppel van 260 Nm voor u klaar. Tussen de 1.400 en 2.800 tpm topt het maximumkoppel op een waarde van maar liefst 510 Nm. De 320 CDI doet de 0 tot 100 km/h in 8 seconden, met de automaat in de sportstand. Overigens wordt deze diesel standaard geleverd met een partikelfilter.
Vliegend tapijt
Eenmaal de A12 afgesukkeld, kunnen we bij de grens het volle potentieel van de diesel aanboren. Het gas gaat erop. Tot 238 km/h (op de teller) katapulteer je jezelf richting de horizon. Het aardige aan al dit geweld is dat je het eigenlijk allemaal niet merkt. De CLK zweeft met een soort magische vanzelfsprekendheid over het asfalt, voortgetrokken door die nauwelijks hoorbare bron. Tot slot: is 'ie ook zo zuinig? We rijden exact 907 kilometer, en verbruiken daarvoor precies 77 liter diesel. Eén liter brengt ons dus exact 11,8 kilometer verder. Omgekeerd: voor 100 kilometer hebben we 8,4 liter diesel nodig. Dat is ruim een liter meer dan de fabrikant opgeeft. Toegegeven, die gaat er ongetwijfeld niet vanuit dat je voortdurend boven de 200 kilometer per uur rijdt.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
PLUS & MIN
- +Stil
- +Krachtig
- +Zuinig
- -Weinig ruimte achterin
- -Niet praktisch
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | CLK 320 CDI Avantgarde |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 7 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Prijs | € 68.467 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.987 cc |
Maximaal vermogen | 165 kW / 224 pk bij 3.800 tpm |
Maximaal koppel | 510 Nm bij 1.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.652 mm / 1.740 mm / 1.413 mm |
Wielbasis | 2.715 mm |
Massa leeg | 1.580 kg |
Laadvermogen | 535 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden voor | 225/45R17Prijzen |
Banden achter | 245/40R17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,0 s (fabrieksopgave: 6,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 8,0s |
Brandstofverbruik | 8,4 l/100km (fabrieksopgave: 7,5 l/100km) |
CO2-uitstoot | 195 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Seat Leon 1.6 TDI - 2013 - 441.036 km - Klokje Rond

Test: Mercedes-Benz GLC - Je ziet het niet, maar alles is nieuw

Test Nio EL7 - Vooruitstrevender dan traditionele SUV maar te conservatief voor het Tesla-publiek

Test: Dit zijn de beste zomerbanden in de maat 225/45 R18 2023

Test: Honda Civic - Hoe alles anders werd

Test Alpina B4 Gran Coupe - Als je een M3 met stijl wilt, of een M4 Gran Coupe mist
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.