Mercedes-Benz CLK 230 Kompressor Elegance Cabrio (2001)
Nazomeren
De Mercedes CLK Cabriolet is bepaald geen alledaagse auto. "t Is een vierzitter met een forse portie vermogen en een bijpassend prijskaartje. Want zo"n CLK 230 Kompressor Elegance automaat staat voor zo"n f 150.000 (e 68.200) bij je op de stoep. De auto die wij leenden van de importeur was nog eens volgehangen met opties ter waarde van een Renault Twingo.
Een elektrieke kap is ieder geval standaard. Eerst moet je een beugel aan het plafond omdraaien en de kap een paar decimeter omhoog drukken. Dan trek je aan het knopje dat eruit ziet als een cabriodak en begint het showtje van openklappende bakken en opvouwende daken. Het is trouwens wel heel belangrijk dat je de kap ver genoeg naar boven duwt. Anders houdt de voorstelling halverwege op en blijven de motoren ratelen zonder iets te doen. Buiten een lading elektromotoren heeft de testauto ook natuurlijk een "gewone" motor. Een vierpitter met een vermogen van 199 pk. Deze is gecombineerd met een mechanische compressor die de inlaatlucht comprimeert. Het effect: een krachtiger verbranding. Maar dat is de theorie - en die kan ons nu even gestolen worden. Wat kun je dóen met dat vermogen?
Dat zet je - via een zeer prettig schakelende automaat - op de wielen. En dan kun je in no-time (exact 9 seconden) naar de 100 sprinten. Daarbij houdt hij zich opmerkelijk rustig en gaat gewoon hard van kiet. Een pluim voor de automaat. De automatische vijfbak is zelflerend en past zich aan je rijstijl aan. Wie een tijdje gaat planken, merkt dat de bak langer in de versnelling blijft zitten en eerder terugschakelt. En na een lange rit op de snelweg is "ie een beetje aan de luie kant. Maar hij schakelt haast onmerkbaar.
Géén sportwagen
Wie aan de lijnen van de carrosserie denkt af te leiden dat het hier om een sportwagen gaat, heeft het hartstikke mis. Dit is een auto waarin heel behoorlijk een lekkere lange buitenrit kan worden gemaakt, maar wie dat op bochtige bergwegen wilde doen, die komt van een koude kermis thuis. De Mercedes is absoluut geen communicatief wonder. Het veel te grote stuurwiel geeft je het gevoel "iets" in handen te hebben. Als je "n bocht inzet, heb je ook redelijk het idee wat je aan het doen bent en daardoor ga je niet zo snel "zagen". Typisch Mercedes is een lichte tegendruk die het stuur lijkt te geven, alsof "ie vast wil terugsturen. Vering en demping zijn wel in orde. Stevig, maar niet oncomfortabel. De wind is voor cabriorijders een belangrijke factor. Te veel wervelingen kunnen de pret snel bederven, het is dus belangrijk dat de luchtstromen een beetje onder controle te houden zijn. De CLK is dan wel een vierpersoonscabrio, maar de mensen die achterin zitten zijn natuurlijk de sigaar. Zelfs als het buiten 28 graden is, dan zit je op de achterbank niet goed Ð en kun je het zelfs koud krijgen. De rijwind waait namelijk over de voorruit en voorpassagiers heen en stort daarna precies op de achterbank naar beneden. Als je in boulevardtempo rijdt, is dat nog net te doen. Zodra je de weg op gaat, is het domweg balen op de achterbank. De ruiten omhoog doen heeft geen zin en "n windscherm (standaard) is uitsluitend bedoeld voor de mensen voorin. Vergeet dat niet als je voor een "vierpersoonscabrio" gaat. Wie toch vier mensen wil meenemen: achterin zouden ze benen zo dun als luciferhoutjes moeten hebben.auwelijks beenruimte. Voorin zit je prima uit de wind. Op de snelweg is het goed uit te houden, zelfs met de ramen omlaag, omdat de voorruit genoeg bescherming biedt. Het kleine windscherm is maar een paar centimeter hoog. Het effect is ook navenant. Je voelt nauwelijks verschil.
Als het buiten frisser wordt, kun je tóch nog open blijven rijden als je de standaard stoelverwarming even aanzet. Want daarmee rek je het open-rijdenseizoen met een paar maanden. Er is geen ontspannender begin van je dag dan wanneer je lekker met de frisse lente- of herfstwind in je haren naar je werk rijdt. Ondertussen wordt je rug prettig warm gehouden. De Mercedes-stoelen werden overigens vanwege hun gebrek aan steun niet gewaardeerd.
Aan het eind van de rit sluiten we de kap en maken we de balans op. De Mercedes is geen superstrak rij-ijzer, maar "t kan er mee door. Hij is mooi, open en hoogwaardig. En omdat je toch niet echt met vier personen open kunt rijden, vergeven we "m de krappe ruimte op de achterbank.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | CLK 230 Kompressor Cabr. Elegance |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 68.682 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.295 cc |
Maximaal vermogen | 145 kW / 197 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 280 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.567 mm / 1.722 mm / 1.380 mm |
Wielbasis | 2.690 mm |
Massa leeg | 1.545 kg |
Laadvermogen | 505 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 715 kg |
Banden | 205/55VR16Prijzen |
Topsnelheid | 227 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,0 s (fabrieksopgave: 8,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,4s |
Brandstofverbruik | 9,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 230 g/km |