AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Mercedes-Benz CLC 180 Kompressor (2008)
Herboren ster
9
Mercedes heeft de C Sportcoupé nieuw leven ingeblazen. Deze compacte coupé is omgedoopt tot CLC en daarmee doet het merk weer mee in de klasse van hippe hatchbacks en trendy coupés.
De Mercedes CLC-klasse is nieuw, maar komt je toch zo bekend voor. Dat klopt, want Mercedes heeft de C-Sportcoupé, die is gebaseerd op de vorige C-klasse, in een hippe jas gestoken. Met een neus in de stijl van de nieuwe C-klasse en een gewijzigde achterpartij oogt-ie weer fris. De sterk oplopende lijn naar boven is gebleven. Daardoor oogt de CLC sportief: laag van voren, hoog van achteren.
Vanbinnen veranderde er ook wel iets, maar de vormgeving van het dashboard is niet gewijzigd. De CLC kreeg nieuwe bedieningsknoppen in de stijl van de C-klasse en hier en daar werd het binnenste overgoten met een vers C-sausje.
Op motorisch gebied veranderde er niet veel bij de transformatie van de C Sportcoupé tot CLC-klasse. De basisversie bleef de C 180 Kompressor met 143 pk. Zo'n compressor staat garant voor veel trekkracht, ook al opereert er maar een bescheiden viercilinder. Toch geeft deze CLC 180 Kompressor je continu het idee dat-ie wel hard kan, maar op de een of andere manier lukt het hem niet om van de Benz een echt vlotte auto te maken. Mercedes monteert een einddemper die zorgt voor een lekkere brom.
De zesversnellingsbak functioneert goed. Hij schakelt wat zwaar, maar je voelt goed hoe de tandwielen in elkaar grijpen. Er zijn meer zaken die wat zwaar gaan bij de Benz. De besturing voelt stevig en je krijgt voldoende feedback over het wel en wee van de voorwielen. En als je het stuur verstelt, dan gaat dat ook zwaar. Best een mannenauto dus, die CLC.
Sportieve zit
Open je het portier van de CLC 180, dan valt direct de gordelaangever op. Wel zo handig, want met zulke enorme portieren zit de B-stijl ver naar achteren. Je zit op stoelen die wat korte zittingen hebben. De zijdelingse ondersteuningsranden zijn opvallend zacht. Wel biedt de CLC een sportieve, lage zit en reikt het stuur tot ver in het interieur dankzij de uitgebreide verstelbaarheid. Achterin zit je al snel met de kruin tegen het dak.
De bestuurder heeft zicht op twee sportief ogen klokken, waarin de wijzers bij contact uit naar beneden wijzen, zoals bij motorfietsen, en veel knoppen op 't dashboard. Bij het stuur zitten twee hendels. De bovenste, dunne stengel is voor de bediening van de cruisecontrol; je kunt er ook een snelheidsbegrenzer mee instellen. Wij geven echter de voorkeur aan knoppen op het stuur waarmee je de snelheidsregelaar kunt instellen.
Omdat dit een CLC met sportpakket is, heeft de 180 Kompressor een aangenaam directe besturing. Dankzij Dynamic Steering past de besturing de stuurverhouding aan, rekening houdend met de snelheid en de stuuruitslag. En de hoek om wil dit coupeetje ook wel. Hij gaat met zijn neus enthousiast in de richting van de binnenkant van de bocht en heeft geen last van onderstuur. Nu is het een achterwielaandrijver, maar de 1.8 met compressor is te zwak om de achterkant aan het kwispelen te krijgen en bovendien ligt de CLC zo goed op de weg, dat hij door de overvloed aan grip geen gekke dingen doet. Het sportonderstel zorgt voor een redelijk stugge demping, maar toch biedt de CLC heel wat comfort. De vering blijft comfortabel en tegelijkertijd helt de auto amper over in bochten. Prima onderstel dus.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | CLC 180 Kompressor |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 34.949 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.796 cc |
Maximaal vermogen | 105 kW / 143 pk bij 5.200 tpm |
Maximaal koppel | 220 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.448 mm / 1.728 mm / 1.405 mm |
Wielbasis | 2.715 mm |
Massa leeg | 1.375 kg |
Laadvermogen | 570 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,4 s (fabrieksopgave: 9,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,6 s / 7,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,8 s / 12,5 s |
Brandstofverbruik | 7,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 182 g/km |
Lees ook
Eerste rijtest
Mercedes-Benz CLC
Autotest
Toen Volkswagen aan de middenklasse begon te ruiken – Volkswagen K70 vs. Opel Rekord
Autotest
Wat kost 130 km/h rijden met een EV en levert het nog wat op?
Autotest
Elektrische occasions rond de €25.000: Tesla Model 3 de beste keus? Dubbeltest met Polestar 2
Test: Renault Austral - Hybride aandrijflijn weet niet altijd te overtuigen
Lezersreacties (9) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.