Mercedes-Benz CLA Shooting Brake vs. Kia ProCeed - Vergelijkende Test

Schieten met hagel

121 reacties

Video
AutoWeek 02 2020
AutoWeek 02 2020

Je leest het in AutoWeek 02 2020

Het kennelijke levensdoel om ieder hoekje van de markt te vullen leverde bij Mercedes-Benz niet alleen de vierdeurs coupé op, maar ook de vijfdeurs Shooting Brake. De eerste generatie van de CLA Shooting Brake kende eigenlijk geen concurrenten, maar de tweede vindt tijdens de jacht de Kia Proceed op z’n pad.

De term Shooting Brake vindt zijn oorsprong in de jacht, maar werd pas echt groot als term voor een carrosserievorm die vele autoliefhebbers warme gevoelens bezorgt. Driedeurs coupés met een lange, ver naar achteren doorlopende daklijn combineren een markant profiel met sportiviteit en enig praktisch gebruiksgemak, maar zijn zelden grote succesnummers. De Volvo P1800ES, BMW Z3 Coupé en Honda Accord Aerodeck kregen alle een anders gevormde opvolger en wie anno 2019 een échte Shooting Brake wil, kan eigenlijk alleen bij de Ferrari GTC4Lusso terecht.

Mercedes-Benz stelt echter al jaren dat een Shooting Brake ook achterdeuren kan hebben en noemt zijn nieuwste CLA zelfs een ‘sportwagen met bagageruimte’. Die claim is bij de vijfdeurs CLA nog minder geloofwaardig dan bij het vierdeurs broertje, aangezien die auto tenminste nog als sportief alternatief voor de technisch nagenoeg gelijke A-klasse sedan fungeert. Een A-klasse Estate is er niet, dus is de CLA Shooting Brake in de praktijk ook dé keuze voor wie een A-klasse te krap, een B-klasse te suf, een GLA te hoog en een GLB te groot vindt. Keuze genoeg, daar bij Mercedes. Inderdaad is de CLA Shooting Brake met een bagageruimte van 505 tot 1.370 liter de ruimste van de ‘lage’ auto’s in deze reeks. Toch kan de auto wat dit betreft niet op tegen de ProCeed, waarvan de bagageruimte van 594 liter zich na een ruk aan de hendel laat uitbreiden tot 1.545 liter. Opmerkelijk, want de Kia staat wél naast een reguliere stationwagon in het gamma. Voor beide auto’s geldt dat de toegang tot de achterkant vanwege een hoge tildrempel minder riant is dan bij een traditionelere stationwagon. Ook beperken de vlak liggende achterruiten het praktisch gebruiksgemak, want hoog opstapelen van spullen is hierdoor nauwelijks mogelijk.

Op de achterbank is het verschil in ruimteaanbod minimaal. Voor beide auto’s geldt dat er voor middelgrote volwassenen nipt voldoende ruimte is, maar zowel hoofd als knieën akelig dicht bij de eerstvolgende barrière komen. Als Shooting Brake biedt de CLA wel meer hoofdruimte dan een reguliere CLA, maar daarin is het voor wat langere mensen dan ook echt behelpen.

SPOILERS EN LUCHTINLATEN

Kia toont lef met de ProCeed, die in de wereld buiten de gevestigde luxemerken een unieke verschijning is. De gebogen basisvorm komt met zijn aflopende daklijn en lage raampartij min of meer overeen met die van de CLA, maar is wel op geheel eigen wijze ingevuld. De ‘vin’ in de C-stijl springt meteen in het oog, maar ook de kont trekt de aandacht. Dankzij het op de ProCeed standaard aanwezige GT-Linepakket is aan spoilers en luchtinlaten geen gebrek. Het moet je smaak zijn, maar het geeft de auto wel een sportieve uitstraling.

De CLA Shooting Brake is van nature rustiger gelijnd, maar onze testauto is ook voorzien van een sportief (AMG-)pakket. Dat verschijnt bij veel A- en CLA-kopers op de factuur en het moet gezegd: het staat de auto goed. Zo’n AMG-uitmonstering heeft ook effect op het interieur, dat dan met zwart leer, alcantara en rode stiksels is afgewerkt. Ongeacht de uitvoering blijft het CLA-binnenste tot de top van het segment behoren. Dat het sportievere model zijn dashboard met de A-klasse deelt, is wat ons betreft dan ook geen schande. Het uit meerdere lagen opgebouwde exemplaar is kwalitatief zeer hoogwaardig en omvat het kamerbrede scherm van het inmiddels bekende MBUX-systeem. Dat is al even op de markt, maar valt nog altijd op als een zeer modern en vooral bijzonder compleet geheel, met schitterende graphics en een innovatief en doordacht bedieningsconcept.

Wie voor het eerst in een moderne Mercedes stapt, zal zeker even tijd nodig hebben om alles te doorgronden, maar het is de moeite meer dan waard. De zitpositie achter het stuur is prima, al zou het fijn zijn als het stuur nog iets dichter naar de bestuurdersstoel kon worden getrokken. Wie voor een automaat kiest, krijgt als bonus extra bergruimte in de middenconsole, want de bedieningshendel zit dan aan de stuurkolom. De opvallend kleine hendel bedient een zeventraps-automaat met dubbele koppeling, die weer is gekoppeld aan de 1,3-liter viercilinder turbomotor die bekend is van veel andere Renaulten Mercedes-modellen.

In de CLA 180, de instapper van de reeks, komt dat blok tot 136 pk en 200 Nm. Daarmee is het op zich krachtig genoeg voor de 1.340 kg zware Benz, deels doordat deze motor in staat is zijn kracht in stilte af te leveren. Tegelijkertijd maakt de auto de door het uiterlijk aangezwengelde verwachtingen maar deels waar. Een CLA is nu eenmaal een sportiever georiënteerd model dan een Aklasse, maar in deze vorm is hij simpelweg niet bovengemiddeld snel. Bovendien lijkt de bak dat iets te veel te willen compenseren door bij de minste beweging van de rechtervoet razendsnel terug te schakelen, wat soms voor een wat onrustig gevoel zorgt.

FEL VS. AFWACHTEND

Voor het overige is rijden in de CLA vooral een heel comfortabele aangelegenheid. De zeer lichte besturing is een beetje gevoelloos, maar voldoende direct en oneffenheden worden netjes weggewerkt. Toch is de auto voelbaar strakker afgestemd dan een A-klasse, die ook in AMG-trim bovengemiddeld soepel is afgeveerd. Daardoor blijft de CLA wat vlakker liggen in een bocht en communiceert hij net wat meer met de bestuurder. Het resultaat is een auto die net wat dynamischer is, maar nog altijd een brede doelgroep aanspreekt. Iets soortgelijks gaat ook op voor de ProCeed, die een iets strakkere onderstelafstemming heeft dan de reguliere Ceed. Dat levert ook hier een fijne balans op, maar betekent eveneens dat we niet met een echt sportieve auto van doen hebben. Daarvoor is de auto te weinig communicatief en de besturing te licht, al vereist van richting veranderen hier iets meer kracht dan bij Mercedes. Beide auto’s komen lichtvoetig over, waardoor het evengoed lekker sturen is als de gelegenheid zich voordoet. Ook voor wat betreft de aandrijflijn zijn deze twee ‘shooting brakes’ behoorlijk aan elkaar gewaagd.

Waar de Mercedes uit een 1,3-viercilinder turbomotor 136 pk’s haalt, krijgt de Kia een 1.4 turbo 140 pk. Ook krijgen beide auto’s een zeventraps DCT-bak mee. Dankzij 242 Nm (bij 1.500 tpm) van de Kia is het gat wat koppel betreft iets groter, maar op prestatiegebied ontlopen deze auto’s elkaar nauwelijks. Ook hier geldt dus dat de motor voldoet, maar de auto niet het niveau van reguliere C-segmenters laat ontstijgen. De basis-1.0 zouden we om die reden dan ook links laten liggen, maar deze 1.4 lijkt voor Nederland een prima optie. De motor levert zijn prestaties mooi lineair, maar klinkt wel net wat rauwer dan de erg beschaafde 1.3 van Mercedes. Ook op de snelweg valt op dat de Mercedes stiller is. Waar we de bak daarvan een beetje te fel vinden, is de Koreaanse DCT7 na het intrappen van het gas soms juist wat té afwachtend. De beste weg ligt ergens in het midden.

GROTER SCHERM ONDERWEG

Zoals de CLA zijn binnenste deelt met de A-klasse, zo doet de ProCeed dat met de reguliere Ceed. In beginsel is daar niets mis mee, maar na een rit in de CLA voelt overstappen in de ProCeed aanvankelijk echter toch als een stap terug. Waar Mercedes zich op dit vlak aan de top van het segment bevindt, moet de Kia het doen met een plekje in of zelfs net onder de middenmoot.

Het geheel zit netjes in elkaar en op vormgeving en indeling is weinig aan te merken, maar de knoppen zijn aanmerkelijk minder fraai dan in de Duitse tegenstrever. Bovendien oogt het Kia-binnenste nu al enigszins verouderd, dankzij een grotendeels analoog instrumentarium en een scherm met een dikke rand dat met 8 inch aan de kleine kant is. Op dit vlak is de oplossing echter al geboden. Wie nu een ProCeed bestelt, krijgt hem namelijk met het digitale instrumentarium én 10,25-inch grote breedbeeldscherm met nieuw UVO-connect infotainmentsysteem. Door de Xceed weten we dat dit systeem nog wat fijner werkt dan dat van zijn voorganger, waar op het vlak van bedieningsgemak al weinig over te klagen valt. Het Kia-scherm reageert snel en is volkomen logisch ingedeeld, waarbij de rij fysieke snelkoppelingen een handige toevoeging vormt. Tegelijkertijd kan er veel minder dan in de Mercedes, waarin je je uren kunt onderdompelen in thema’s, indelingen en instellingen. Deels komt dat doordat Kia voor veel zaken nog op fysieke knoppen vertrouwt. Links van het stuur, op het stuur en op de middenconsole zijn er daar genoeg van te vinden. Dat oogt wellicht niet zo gelikt, maar werkt door de heldere indeling wel fijn.

Dat geldt ook voor de zitpositie, die wat lager lijkt dan in een reguliere Ceed en door onder andere de uitgebreide verstelbaarheid van het stuur voor langere mensen nog iets prettiger is dan in de Mercedes  In beide auto’s valt op dat het zicht naar achteren niet denderend is. Dankzij de lage raampartijen en dikke D-stijlen is de dode hoek rechtsachter aanzienlijk. Mede door het ontbreken van een panoramadak is het ‘bunkergevoel’ in de Mercedes nog wat groter dan in de Kia, maar daar zet de Koreaan een bijzonder lage achterruit tegenover. Daardoor is de horizon in de binnenspiegel niet te zien voor de meeste bestuurders en het zicht naar achteren dus opmerkelijk beperkt. Het is een typisch offer voor de coupéachtige koets, zoals dat genoegen ook financieel offers vraagt. De ProCeed is uiteraard duurder dan een reguliere Ceed SW, maar komt alsnog als een koopje uit de bus.

Als afgeladen GT-Plusline kost de auto € 36.995, waarna de prijs alleen nog met metallic lak (€ 695) en een panoramadak (€ 795) kan worden opgedreven. Dan blijft de prijs nog altijd ruim onder de 40 mille, terwijl het feestje bij Mercedes net boven dat bedrag pas begint. Met automaat heb je de CLA180 Shooting Brake voor € 41.338, maar de testauto toont aan dat een beetje aankleding daar zo 10 mille aan weet toe te voegen. De testauto biedt voor dat bedrag onder meer de genoemde AMG-aankleding, een uitgebreid instrumentarium, stoelverwarming en een elektrische achterklep, maar moet het nog steeds zonder het glazen dak, de keyless entry en de elektrische stoelverstelling van de Kia doen.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

In de bovenstaande tabel is de prijs op slechts één punt echt van belang, dus is het niet gek dat de Mercedes wint. Als het budget er is, maakt de CLA zijn aanzienlijke meerprijs goed met een bijzonder mooi afgewerkt interieur, hoogstaande technologie en iets fijnere rijeigenschappen. Toch komt de Kia aardig in de buurt. De auto is niet alleen fors goedkoper en luxueuzer, maar ook praktischer en ruimer. Bovendien toont Kia lef door met dit bijzondere model te komen. De ProCeed is duurder dan een gewone Ceed, maar daarvoor krijg je wel een echt bijzondere en exclusieve auto terug. Zo hoort het ook, bij een Shooting Brake.

    Lezersreacties (121) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum