Mercedes-Benz CL 65 AMG (2008)
Lanceerinrichting
Wanneer we in al onze onschuld proberen 'gewoon' vlot weg te rijden, volgt er alleen gekrijs van schurend rubber, waarna er vermogen wordt weggenomen door de elektronische beschermengels. Met een rood hoofd doen we alsof we de verwijtende blik van een oude dame bij het voetgangerslicht niet hebben gezien.
Kracht in overvloed
We kunnen gelukkig de schuld geven aan de 6,0-liter V12, die dankzij twee turbo's een vermogen van 612 pk levert. Niet alleen hebben we 1.000 Nm aan koppel ter beschikking, we hebben deze kracht al vanaf 2.000 tpm. Iets te snel wisselen tussen rem- en gaspedaal en de aandrijflijn krijgt ineens al deze kracht voor zijn kiezen. En hoe groot de banden onder onze über-coupé ook zijn, zoveel power kunnen ze gewoon niet aan.
U begrijpt het, we rijden met de CL 65 AMG. Deze auto is het summum, zowel qua luxe als qua prestaties. En op het gebied van brandstofconsumptie, want het opgegeven verbruik ligt op 14,8 liter per 100 km. Je hoeft echter niet je best te doen om dat getal te verdubbelen. De dikste CL weegt 2.240 kg, maar zo voelt hij niet. Verwacht geen ultrasportieve rijeigenschappen, maar de auto voelt opvallend lichtvoetig aan voor een slee van meer dan twee ton. Redelijk direct stuurgedrag en een voortreffelijk onderstel zorgen ervoor dat je fluitend op pad gaat. De vijftrapsautomaat schakelt zelf snel op naar een hogere versnelling, waardoor de krachtoutput relatief laag blijft. Eventueel kun je met flippers zelf het schakelen ter hand nemen, maar de auto heeft zo onvoorstelbaar veel trekkracht dat je daar eigenlijk nooit behoefte aan hebt.
Vanuit stilstand fatsoenlijk accelereren is ondoenlijk. Met de tractiecontrole aan wordt het vermogen bij de onvermijdelijk doorspinnende wielen ogenblikkelijk afgekapt en schakelt de automaat op. Met de systemen uit staat zelfs maar halfgas geven garant voor een orgie van rokend rubber en een kwispelende staart. We proberen we het daarom maar met rollende start. Bak in twee en volgas! Heel even denkt de motor na, waarna de auto zichzelf lanceert en ons in onze stoelen drukt. De brul van de twaalfcilinder vormt samen met de twee fluitende turbo's een waar kamerconcert.
De auto stoomt onverstoorbaar door. Als zo'n tien tellen later de derde versnelling is ingelegd, werpen we een eerste blik op de analoog weergegeven digitale teller. Die passeert met een noodvaart de 180. Pas wanneer we remmen, krijgen we echt een idee van hoe hard we eigenlijk gaan.
Ondanks de gigantische remschijven kost het behoorlijk wat tijd deze raket weer tot stilstand te krijgen. Vind je het gek als je bijna tweehonderd rijdt? Wauw, wat een kracht!
Beste van het beste
Uiteraard is de CL afgeladen met het alle mogelijke weelde: leer en hout te over, fantastische meervoudig verstelbare sportstoelen, waarvan de wangen zich opblazen als je naar links of rechts stuurt, en gadgets als spraakherkenning, automatische cruisecontrol en elektronische analoge tellers. Dit is een auto voor mensen die alleen maar het beste van het beste willen.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | CL 65 AMG |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 314.456 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V12 |
Cilinderinhoud | 5.980 cc |
Maximaal vermogen | 450 kW / 612 pk bij 4.800 tpm |
Maximaal koppel | 999 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 90 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.065 mm / 1.871 mm / 1.419 mm |
Wielbasis | 2.955 mm |
Massa leeg | 2.140 kg |
Laadvermogen | 495 kg |
Banden voor | 255/35R20Prijzen |
Banden achter | 275/35R20Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,4 s (fabrieksopgave: 4,4 s) |
Brandstofverbruik | 14,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 355 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (3) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.