Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Mercedes-Benz S en CL 63 AMG

De 600 voorbij

Mercedes-Benz S en CL 63 AMG
Mercedes-Benz S en CL 63 AMGMercedes-Benz S en CL 63 AMGMercedes-Benz S en CL 63 AMGMercedes-Benz S en CL 63 AMGMercedes-Benz S en CL 63 AMGMercedes-Benz S en CL 63 AMGMercedes-Benz S en CL 63 AMGMercedes-Benz S en CL 63 AMG
  • Marc Klaver
  • Eerste rijtest
5 december 2006 om 12:40
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 43
AutoWeek 43

Je leest het in AutoWeek 43

Na de E, CLS, CLK, ML en R is het nu de beurt aan de S en de CL om de gesigneerde 6,2-liter V8 van AMG te verwelkomen. Terwijl er al zoiets bestaat als een S of CL 600, met een 517 pk en 830 Nm sterke V12. De AMG-modellen moeten vooral sportiviteit en sensatie aan de rijbeleving toevoegen. Iets waar met name de CL 63 AMG absoluut in slaagt!

Exacte bedragen zijn nog niet bekend, maar als de CL 63 AMG in januari 2007 leverbaar is, zal de prijskaart een bedrag van ongeveer twee ton vermelden. De S 63 AMG blijft daar met een richtprijs van circa 190.000 euro nét onder zitten. Geen kinderachtige bedragen, maar als de euro's je oren uitkomen, mag dat geen naam hebben. Hoewel je dan ook zou kunnen inzetten op bijvoorbeeld een Bentley Continental GT of een Aston Martin DB9. Inderdaad, het leven van de zeer welgestelden zit vol dilemma's. De Nederlandse importeur rekent er op volgend jaar drie orders voor een CL 63 AMG te kunnen noteren en tien voor een S 63 AMG. Voor de gewone sterveling komen auto's als deze misschien over een jaar of zes in beeld, wanneer de eerste, tweede of derde eigenaar er afstand van heeft gedaan. Dan stap je voor de prijs van een nieuwe C of E ook in een gebruikte AMG van zwaar kaliber. Maar dit geheel ter zijde. We gaan over tot de orde van de dag, waar aan de rand van de Alpen pronkstukken uit Stuttgart met ingelegde diamanten uit Affalterbach klaar staan voor een uitdagende rit over 'Kurvenreiche Strecken', zoals de borden langs de weg vermelden.

Fraai stuk techniek

Voor de liefhebbers eerst iets meer over die V8. Het is de eerste volledig in eigen huis ontwikkelde motor van AMG. De machine heeft geen enkel kenmerk of onderdeel gemeen met bestaande achtcilinders van Mercedes-Benz. Een atmosferische krachtbron, die het dus zonder hulp van een compressor moet stellen. Dat compenseert deze motor met extra cilinderinhoud en hoge toerentallen. Pas bij 7.200 toeren grijpt de begrenzer in. De V8, met een blokhoek van 90 graden, heeft een bijzonder inlaatsysteem, zoals dat veel in de autosport wordt gebruikt. De kleptiming en –opening worden aangestuurd door variabele nokkenassen en de cilinderwanden zijn voorzien van een speciale coating die wrijvingsverlies tot een minimum moet beperken. Mercedes-Benz spreekt in dit opzicht van een wereldprimeur. Uit een cilinderinhoud van 6.208 cc haalt deze V8 een maximum vermogen van 525 pk, wat neerkomt op 84,5 pk/liter. Meer is mogelijk, maar er is ook nog zoiets als levensduur. En, zoals te doen gebruikelijk, huldigt AMG het principe 'één man, één motor', waarbij één en dezelfde persoon een motor volledig met de hand assembleert. Als beloning mag hij een badge met zijn handtekening op het blok monteren.

Met racetimer

Omdat alle CL's al zijn vergeven, stappen we eerst achter het stuur van de S. In het interieur wijzen diverse accenten erop dat het een AMG-versie betreft. Zoals sportstoelen, een AMG-stuur met schakelflippers, aluminium pedalen en een uurwerk in de stijl van de IWC Ingenieur, een klokje waar je normaal gesproken rond de zes mille voor neertelt. Maar dan zit er ook wel een handgemaakt Zwitsers uurwerk in. Centraal in het instrumentenpaneel zit een groot beeldscherm, dat een conventionele snelheidsmeter grafisch weergeeft. Via de menutoets op het stuur is tevens een racetimer op te roepen. Met dit klokje kunnen de persoonlijke prestaties op het circuit worden bijgehouden. De snelste ronde, de gemiddelde snelheid, de topsnelheid en de rondelengte. Voor hen die op hun vrije zondagmiddag de pk's op het circuit alle ruimte willen geven. Je moet naar durven in zo'n peperdure auto! Verder is het interieur te omschrijven als weldadig. Even wennen is de toerenteller, die door zijn positie en schaalindeling een wat ondergeschikte rol heeft gekregen. Maar goed, het is ook een limousine en geen sportwagen.

Supersnelle S

Zodra de sleutel omgaat, weet je meteen dat er iets geweldigs onder de motorkap ligt. Het buizenstelsel voor de afvoer van verbrande gassen is natuurlijk ook van AMG afkomstig en zorgt voor een meer dan vette sound. Zeker buiten de auto. Stationair draaiend heb je achter het stuur eerder het idee een dikke diesel in het vooronder te hebben dan een V8. Zo hard staat die machine te stampen. Met z'n hoge compressieverhouding maken de zuigers dan ook rake klappen, en dat hoor je. En je voelt het, want wat gaat die grote, zware S met een waanzinnig tempo uit de startblokken! De opgegeven acceleratietijd van 4,6 tellen (0–100 km/h) lijkt niet uit de lucht gegrepen. Het zal u niet verbazen dat het de 6,3-liter V8 niet de geringste moeite kost om de naald van de snelheidsmeter naar de begrensde topsnelheid te verplaatsen. Eitje. En vertragen doet de S 63 AMG al net zo indrukwekkend. Ondanks de straffere afregeling van de luchtvering blijft de S in zijn hele doen eerst en vooral een comfortabele – en snelle – reisauto. Met de knop in stand 's', die ook het schakelprogramma regelt, is de vering op opeenvolgende oneffenheden een beetje stuiterig. Iets wat met sportief afgestemde luchtvering toch niet volledig uit te sluiten is. Active Body Control, zeg maar actieve stabilisatoren, helpen overhellen en duiken van de koets tegen gaan. De CL heeft het ook.

Het nieuwe genieten

De auto waar we echt naar hebben uitgezien, is de CL 63 AMG. Zijn sportievere inborst blijkt niet alleen uit het tweedeurs koetswerk, maar ook uit de kuipstoelen en de twee kieuwen in de zijkant van de voorspoiler. En nog meer uit de manier waarop hij aanvoelt en stuurt. Veel scherper en directer dan de S. En ondanks zijn hogere gewicht en toch wel forse wagenlengte (iets meer dan 5 meter) voelt de CL lichtvoetig aan. Hij gaat onvoorstelbaar gemakkelijk onvoorstelbaar hard. Wat een subliem onderstel en een heerlijke besturing. Meerdere keren hebben we vrije en goed overzichtelijke stukken asfalt en gaat het goed hard. Maar zelfs als bij zeer hoge snelheid enig onderstuur optreedt, voelt de dikke en razendsnelle Benz vertrouwd aan. De 7G-Tronic automaat is in de sportstand goed bij de les, maar is desgewenst ook manueel te schakelen. Een lampje in de snelheidsmeter geeft dan aan wanneer het tijd is om over te schakelen. Nee, niet bij 2.500 toeren. Dit is niet het nieuwe rijden, maar het nieuwe genieten, dus het advies komt pas in de buurt van 7.000 toeren. Zelf op- of terugschakelen doet de bak niet in deze modus. Uit de uitlaat klinkt regelmatig een diep en ontzagwekkend geroffel en gerommel. Prachtig. Qua dynamiek, weggedrag en prestaties kan de CL 63 met gemak wedijveren met duurdere sportwagens. In dat opzicht is-ie dus best goedkoop. Een formidabele auto, zonder meer. En wie weet, komt er nog een CL 65 AMG, met de zesliter V12, goed voor meer dan 600 pk en 1.000 Nm. In de S ligt die motor al. Zo blijft er tóch nog iets te wensen over...

  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz S-klasse
Mercedes-Benz S-klasse Mercedes-Benz CL

Uitgelicht aanbod

    Mercedes-Benz S-klasse Cabriolet S500 *Exclusive*Airscarf*HUD*Full option*

    Mercedes-Benz S-klasse Cabriolet S500 *Exclusive*Airscarf*HUD*Full option*

    • 2017
    • 54.156 km

    € 112.450

    Mercedes-Benz S-klasse 500 Prestige | Youngtimer | 29.447km ! | Nieuwstaat | Memory | Schuifdak | incl BTW |

    Mercedes-Benz S-klasse 500 Prestige | Youngtimer | 29.447km ! | Nieuwstaat | Memory | Schuifdak | incl BTW |

    • 2005
    • 29.447 km

    € 24.900

    Mercedes-Benz S-klasse Cabriolet 560 Premium Plus | AMG Exterior | Burmester | Massage | Dynamic Seats |

    Mercedes-Benz S-klasse Cabriolet 560 Premium Plus | AMG Exterior | Burmester | Massage | Dynamic Seats |

    • 2018
    • 24.500 km

    € 139.950

Meer Mercedes-Benz S-klasse occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Mercedes Benz S-Klasse W223 2020

    281
    • 27 juli 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz S-klasse specificaties
  • Mercedes-Benz S-klasse occasions
  • Mercedes-Benz S-klasse video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz S-klasse tests
  • Mercedes-Benz S-klasse gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz S-klasse index
PREMIUM
Mercedes-AMG SL vs. Porsche 911 Cabriolet - Dubbeltest

Mercedes-AMG SL vs. Porsche 911 Cabriolet - Dubbeltest

De nieuwe Mercedes-AMG SL heeft een drieledige missie. Door het wegvallen van de AMG GT Roadster...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz S 500 Lang (1999)

    Mercedes-Benz S 500 Lang (1999)

    3
    • 23 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz S 350 Prestige (2004)

    Mercedes-Benz S 350 Prestige (2004)

    12
    • 3 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz S 500 Prestige Plus (2008)

    Mercedes-Benz S 500 Prestige Plus (2008)

    9
    • 7 april 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz S 450 Prestige Plus (2008)

    Mercedes-Benz S 450 Prestige Plus (2008)

    3
    • 3 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz S 430 4Matic (2003)

    Mercedes-Benz S 430 4Matic (2003)

    1
    • 11 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz CL 500 (2000)

    Mercedes-Benz CL 500 (2000)

    2
    • 5 december 2020
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz 560 SEC (1987)

    Mercedes-Benz 560 SEC (1987)

    19
    • 3 september 2020
meer reviews
Test: Mercedes-Benz Vision EQXX

Test: Mercedes-Benz Vision EQXX

140

Twee jaar geleden kwam de directie van Mercedes-Benz met de opdracht op een elektrische auto...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Mercedes-Maybach S-klasse krijgt 720 pk én sterrenhemel

    Mercedes-Maybach S-klasse krijgt 720 pk...

    21
    • 29 juli 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz 450 SEL (1979) - Klokje Rond - Uit de Oude Doos

    Mercedes-Benz 450 SEL (1979) - Klokje Rond...

    43
    • 13 juli 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Maybach Haute Voiture: nóg meer luxe

    Mercedes-Maybach Haute Voiture: nóg meer...

    25
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz start met verkoop autonoom rijsysteem

    Mercedes-Benz start met verkoop autonoom...

    13
    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Maybach S-klasse in gelimiteerde Virgil Abloh-uitvoering

    Mercedes-Maybach S-klasse in gelimiteerde...

    17
    • 6 april 2022
  • PREMIUM
    Mercedes-Benz C-, E- en S-klasse - Duurtestreportage

    Mercedes-Benz C-, E- en S-klasse - Duurtestreportage

    • 13 januari 2022
  • Nieuws
    Vierwielaandrijving voor plug-in hybride Mercedes-Benz S-klasse

    Vierwielaandrijving voor plug-in hybride...

    28
    • 29 december 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Vijf occasions voor de doe-het-zelver

    Vijf occasions voor de doe-het-zelver

    60
    • 12 augustus 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz sluit deal met CATL voor accu's

    Mercedes-Benz sluit deal met CATL voor...

    40
    • 12 augustus 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz EQS nog aerodynamischer door Brabus

    Mercedes-Benz EQS nog aerodynamischer door...

    20
    • 11 augustus 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz EQS SUV: alle prijzen

    Mercedes-Benz EQS SUV: alle prijzen

    65
    • 9 augustus 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Maybach EQS: elektrische overdaad gesnapt

    Mercedes-Maybach EQS: elektrische overdaad...

    26
    • 9 augustus 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG GLC 63 Coupé betrapt

    Mercedes-AMG GLC 63 Coupé betrapt

    3
    • 8 augustus 2022
  • Achtergrond
    25 jaar Mercedes-Benz A-klasse: dit maakte de auto uniek

    25 jaar Mercedes-Benz A-klasse: dit maakte...

    67
    • 6 augustus 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden