Mercedes-Benz C 180 Classic Combi (1998)
Prijzige ster
Over de C-klasse hoeven ze bij Mercedes niet treurig te worden; op jaarbasis is dit tot voor kort kleinste model goed voor zo'n 6000 auto's. Uit de rijke schakering van C-klasses kozen we deze keer een Combi met de eenvoudigste motorisering. In de Classic-uitmonstering staat deze auto voor zo'n f 67.000 in de prijslijst. Wat krijg je daar nou voor?
Om te beginnen een nette, representatieve auto met een degelijke uitstraling. Van voren een onvervalste Mercedes, van achteren een tikje anoniem. Wie de Combi wil kopen voor puur laadvolume, doet met deze Benz niet de beste koop. Er zijn voor hetzelfde (of zelfs minder) geld stations te bestellen met meer laadvolume. Nee, deze Benz is gewoon een sjieke auto met dat extra laadgemak van een station. De afwerking van het laadruim is prima: zware kwaliteit bekleding, extra verlichting, een ongelijk gedeelde achterbank en een handig rolscherm met vangnet dat ook bij neerge-klapte achterbank te gebruiken is. Met de achterbank neer ontstaat een mooie vlakke vloer.
Voorin de Benz komen je ledematen nergens in de knoop te zitten. De verstelmogelijkheden zijn zodanig dat zelfs extreem lange mensen heel fatsoenlijk in de C kunnen zitten. De stoelen bieden een stevige, maar niet echt harde zit. Het dashboard heeft de kenmerkende Mercedes-opzet: alles zit al decennia lang op dezelfde plek. De knoppen en schakelaars lijken een mensenleven mee te kunnen; de hele auto voelt gewoon oersolide aan.
Niet ideaal
De C180 is de eenvoudigste motorisering in de C-klasse. Alhoewel de zestienklepper op papier over voldoende kracht lijkt te beschikken, valt dat in de praktijk ietwat tegen. Zeker als je dan ook nog eens een automaat hebt, zoals bij onze testauto. De krachtbron moet sowieso al flink zijn best doen als je een beetje wilt doorrijden, maar met die automaat erbij wordt het een zwoeger. Slechts met fors gasgeven kun je er goed de gang in houden, maar dan moet je wel een portie rauw motorgeluid op de koop toe nemen. De vijftraps automaat kent twee schakelstanden: de W staat voor Winter en de S, niet voor Sport, maar voor
Standaard. Die S moet je dus normaal gebruiken, maar dat is een onplezierige stand. Niet teveel gas betekent ook weinig vooruitgang en met veel gas lijk je wel in een raceauto te zitten, zoveel gerucht komt er dan uit de machinekamer. Met de stand Winter rijdt de auto altijd in de tweede versnelling weg en die W is dan ook eigenlijk bedoeld voor slechte weersomstandigheden. Ja, wat moet je dan? Volgens de importeur gewoon doen alsof je neus bloedt en altijd in W rijden. Dat is inderdaad de prettigste stand, maar dan zit het eerste verzet een beetje voor jan-doedel op de bak.
Het onderstel van deze Benz zorgt voor een vrijwel neutraal bochtkarakter waarbij sterke wisselingen in aandrijfkracht zonder invloed blijven. De besturing van deze achterwielaandrijver is mooi communicatief; de bekrachtiging doet ongemerkt zijn werk. Remmen doet de C voortreffelijk met een goed gevoel in het pedaal en een strakke, korte remweg. Het vlotte aangrijpen van de remmen bij kleine vertragingen is even wennen. De parkeerrem wordt met een pedaal bediend, een systeem dat bij hellingtrekken minder soepeltjes wegrijden tot gevolg heeft dan met een hendel op de middentunnel.
Vroeger zat je in een basis-Mercedes echt op een houtje te bijten. Die tijden zijn voorbij en Mercedes voorziet de C ook in deze simpelste Classic-versie al van een mooie uitrusting. Opvallend is vooral de elektronische contactsleutel die geen baard meer heeft. Wie niet zonder airco op stap wil, zal nog eens minimaal f 5450 op tafel moeten leggen voor een Esprit-versie of alleen die airco. Ondanks die heel fatsoenlijke standaarduitrusting heb je niet het gevoel in een dure auto te zitten. De goedkoop aandoende (portier)bekleding is daar ondere andere de oorzaak van.
Deze C180 Combi is een aardige basis-C voor wie niet zo'n haast heeft. Automaat-liefhebbers raden we echter aan om heel serieus een C200 te overwegen; dat lijkt ons een prettiger combinatie. Net als andere C-klasses is dit weer een oerdegelijk auto die je dat kluisgevoel geeft. Heel veilig en gemaakt voor een lang leven. En daar betaal je dan ook voor, want een koopje is zo'n Mercedes niet. Maar wel heel waardevast.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | C 180 Classic Combi |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 34.449 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.799 cc |
Maximaal vermogen | 90 kW / 122 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 170 Nm bij 3.700 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.516 mm / 1.720 mm / 1.458 mm |
Wielbasis | 2.690 mm |
Massa leeg | 1.325 kg |
Laadvermogen | 595 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 705 kg |
Banden | 195/65HR15Prijzen |
Topsnelheid | 187 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,5 s (fabrieksopgave: 13,3 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 9,7s |
Brandstofverbruik | 9,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 221 g/km |