Mercedes-Benz C 220 Diesel Elegance Combi (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 220 Diesel Elegance Combi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 297.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Zoals ik het slot van mijn laatste review over de Alfa Romeo 2.4 JTD al opmerkte had ik genoeg van die AR die iedere keer stilviel en verlangde weer naar Duitse gründlichtkeit. Wel nu, deze is er gekomen en wel in de vorm van een MB 220 Diesel Combi in Elegance uitvoering. Hoe groot kunnen verschillen zijn? Ik liep deze bij toeval tegen het lijf bij een handelaar in het oosten van Brabant. Perfecte staat, nieuwe banden eronder, volledig gereviseerde airco (met 1 jaar garantie!) en onderhoudshistorie bekend. Ik had daar al eerder goede auto’s gekocht, dus het was wel vertrouwd. Net als de Alfa is ook de MB uit 1998 en met een kilometerstand van 297.000 tegen 280.000 had de Benz nauwelijks meer gelopen dan de Alfa die ik inruilde. Al bij de proefrit merk je het enorme verschil. Geen moment krijg je het gevoel dat de Mercedes er echt met je vandoor wil gaan, geen sprinter dus, maar het versnelt allemaal soepel en gestaag. Het typische geluid van deze diesel is stationair van binnenuit nauwelijks hoorbaar, terwijl ik in de Alfa een diepe brom was gewend. Wat goed bevalt is de enorme rust, de degelijkheid, maar ook de complete uitvoering van deze Elegance uitvoering (met airco). Je moet wel even wennen aan het mindere vermogen, maar eenmaal op de snelweg komt de auto goed mee in het gebied tussen 100 en 140 km. De tussenversnelling is daarbij nog eens opvallend vlot, zeker in vergelijking met vertrek uit stilstand. Voor een Diesel maakt hij overigens wel veel toeren (bijna 4000 rpm bij 140 km). Dus ga je harder, dan wordt het allemaal wat rumoeriger. De wegligging is subliem waardoor je ook bij bochtige wegen goed ’op snelheid’ kunt blijven. Het snelwegverbruik is ok, 1 op 15 is haalbaar zolang je niet teveel op die 140 blijft zitten. Dan zakt het tot onder
PROBLEMEN
Poreuze brandstofretourslangen bij 304.000 km. Deze begonnen te lekken, maar bleek een kleine reparatie dus. Verder geen enkel probleem.
Vanaf 330.000 km: de auto houdt rond 2500 rpm af en toe wat in of stottert, geef je wat gas bij dan gaat ie gewoon weer. Bij het uitlezen tijdens de grote beurt was niet bijzonders te vinden, ook een fuel conditioner heeft het probleem niet echt verholpen. Verder een paar kleine piepjes en kraakjes achter, maar dat hoor je alleen bij grote oneffenheden in het wegdek. Maar ja, mag het voor een auto van bijna 9 jaar oud en met deze km stand?
Vanaf 355.000 km: enig verlies van koelvloeistof, niet ernstig (1l. per 10.000km), maar wel in de gaten houden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz C-klasse Estate 180 AMG Sport I Pano-dak I Leder I Org.NL I 1e-eig. I Dealer-onderhouden I NAP
- 2018
- 92.684 km

Mercedes-Benz C-klasse 180 Premium Pack AMG I Org.NL I Pano-dak I 360° I Night-pakket I Multibeam I 1e-eig. I Dealer-onderhouden
- 2018
- 115.708 km

Mercedes-Benz C-klasse 180 AMG Sport Edition | Camera | Navigatie | Black Optiek |Cruise Control |
- 2017
- 153.127 km