Mercedes-Benz C 220 Diesel Elegance Combi (1998)

autoreview

Mercedes-Benz C 220 Diesel Elegance Combi (1998)

Signalement

UitvoeringC 220 Diesel Elegance Combi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf297.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Zoals ik het slot van mijn laatste review over de Alfa Romeo 2.4 JTD al opmerkte had ik genoeg van die AR die iedere keer stilviel en verlangde weer naar Duitse gründlichtkeit. Wel nu, deze is er gekomen en wel in de vorm van een MB 220 Diesel Combi in Elegance uitvoering. Hoe groot kunnen verschillen zijn? Ik liep deze bij toeval tegen het lijf bij een handelaar in het oosten van Brabant. Perfecte staat, nieuwe banden eronder, volledig gereviseerde airco (met 1 jaar garantie!) en onderhoudshistorie bekend. Ik had daar al eerder goede auto’s gekocht, dus het was wel vertrouwd. Net als de Alfa is ook de MB uit 1998 en met een kilometerstand van 297.000 tegen 280.000 had de Benz nauwelijks meer gelopen dan de Alfa die ik inruilde. Al bij de proefrit merk je het enorme verschil. Geen moment krijg je het gevoel dat de Mercedes er echt met je vandoor wil gaan, geen sprinter dus, maar het versnelt allemaal soepel en gestaag. Het typische geluid van deze diesel is stationair van binnenuit nauwelijks hoorbaar, terwijl ik in de Alfa een diepe brom was gewend. Wat goed bevalt is de enorme rust, de degelijkheid, maar ook de complete uitvoering van deze Elegance uitvoering (met airco). Je moet wel even wennen aan het mindere vermogen, maar eenmaal op de snelweg komt de auto goed mee in het gebied tussen 100 en 140 km. De tussenversnelling is daarbij nog eens opvallend vlot, zeker in vergelijking met vertrek uit stilstand. Voor een Diesel maakt hij overigens wel veel toeren (bijna 4000 rpm bij 140 km). Dus ga je harder, dan wordt het allemaal wat rumoeriger. De wegligging is subliem waardoor je ook bij bochtige wegen goed ’op snelheid’ kunt blijven. Het snelwegverbruik is ok, 1 op 15 is haalbaar zolang je niet teveel op die 140 blijft zitten. Dan zakt het tot onder

PROBLEMEN

Poreuze brandstofretourslangen bij 304.000 km. Deze begonnen te lekken, maar bleek een kleine reparatie dus. Verder geen enkel probleem.
Vanaf 330.000 km: de auto houdt rond 2500 rpm af en toe wat in of stottert, geef je wat gas bij dan gaat ie gewoon weer. Bij het uitlezen tijdens de grote beurt was niet bijzonders te vinden, ook een fuel conditioner heeft het probleem niet echt verholpen. Verder een paar kleine piepjes en kraakjes achter, maar dat hoor je alleen bij grote oneffenheden in het wegdek. Maar ja, mag het voor een auto van bijna 9 jaar oud en met deze km stand?
Vanaf 355.000 km: enig verlies van koelvloeistof, niet ernstig (1l. per 10.000km), maar wel in de gaten houden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.