Test: Mercedes-Benz A-klasse Limousine
Alles voor het comfort
Echt goed doen vierdeursmodellen in het C-segment het meestal niet in ons land. Waar de sedan in andere landen erg geliefd is, kiezen wij liever voor een praktische hatchback. Toch zijn er (Duitse) merken die kans zien om aardig wat compacte sedans aan de man te brengen, en dus heeft Mercedes-Benz bij de jongste generatie van de A-klasse deze Limousine naast de coupé-achtige CLA in de prijslijst zet.
Ook al is de kofferbak dan minder praktisch dan een hatchback, hij is puur in liters gemeten wel groter, zeker als je de achterbank platgooit. Voorin is er ook veel te genieten. Het MBUX infotainmentsysteem ziet er ontzettend mooi uit, de digitale wereld is even mooi als overweldigend en daarom is het fijn dat essentiële bedieningselementen nog een gewone knop hebben. De zitpositie kan niet heel ver worden versteld, en op de achterbank kan een volwassene wel eens klem komen te zitten. Hoewel er evenveel hoofdruimte is, krijgen de benen net wat minder. Voor deze sedan geldt net als bij andere merken dat er meer liters in passen dan in de hatchback. Daarbij is de ruimte keurig afgewerkt met geleiders voor de klepbeugels.
Boterzachte eerste laag
De A-klasse treedt aan in een sportieve AMG-uitmonstering. Daarbij gaat het om uiterlijke opsmuk; aan het onderstel verandert niets. Van echte sportiviteit is in de A-klasse dan ook geen sprake. Daarvoor werkt de besturing te licht en indirect en geven de veren en dempers veel te veel mee. Wat overigens niet betekent dat de A200 bij de eerste enthousiast genomen bocht meteen van het asfalt zwabbert. Zoals wel vaker bij moderne Mercedessen ligt er onder de boterzachte eerste laag een zeer capabel onderstel. Nadat het gewicht zich in de bocht naar de buitenzijde heeft verplaatst, blijft de A-klasse nog tamelijk lang vasthouden alvorens beheerst naar de buitenkant te schuiven. De A geeft alleen geen enkele aanmoediging om het vaker dan nodig te proberen en loopt liever te koop met de comfortabele rit over minder vlak wegdek, dat hij heel goed wegfiltert. Alleen over drempels wreekt het zachte onderstel zich. De neus wordt bij alles behalve stapvoets tempo niet op tijd opgetild om contact met de straat te voorkomen. Voor de rest maakt de A-klasse een zeer positieve indruk en het relatieve gebrek aan grip wijten we meer aan het type band dan aan tekortkomingen van het onderstel.
Business Solution
Deze A-klasse is een A200, met in wezen dezelfde 1,3-liter viercilinder turbomotor als in de A180 die we eerder als hatchback hebben getest, maar dan met een andere badge en met meer vermogen. 163 pk om precies te zijn en 250 Nm. Eventueel gebrek aan enthousiasme bij lage toeren lost de automaat in deze auto op door tijdig terug te schakelen. De prestaties mogen er dan ook zijn. Hooguit valt de automaat aan te rekenen dat deze bij het inleggen van de achteruit nog wel eens wat aanmoediging nodig heeft en er bij langzame manoeuvres soms wat weinig vertrouwenwekkend gekletter uit de motorruimte hoorbaar is. Dat is niet heel premium.
En dat terwijl Mercedes toch echt wel een premium prijsstelling hanteert voor de A-klasse. Een goedkope Mercedes bestaat niet. Als pleister op de wonde zijn er de Business Solutions. Daarbij valt slechts een handjevol opties te kiezen, waaronder de kleur, wat de prijsstelling relatief gunstig maakt. Als Business Solution AMG kost de A200 € 43.095 en inclusief metallic lak komt de totaalprijs op € 43.808. Voor dat geld zijn bijvoorbeeld het uitgebreide MBUX-systeem, navigatie, stoelverwarming, cruisecontrol, ledkoplampen, achteruitrijcamera en 18-inch wielen inbegrepen. Weelderig is het naar Mercedes-maatstaven allerminst, maar de luxe die een automobilist anno 2021 mag verwachten, wordt ermee afgedekt.
Oordeel
Concurrenten van de A-klasse bieden ook topkwaliteit en zijn zeer compleet uitgerust. Met zijn Business Solution uitvoering, zijn comfortabele rijgedrag en prima onderstel slaat hij toch een goed figuur.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | A 200 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 35.211 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.332 cc |
Maximaal vermogen | 120 kW / 163 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.620 tpm |
Inhoud brandstoftank | 43 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.549 mm / 1.796 mm / 1.446 mm |
Wielbasis | 2.729 mm |
Massa leeg | 1.265 kg |
Laadvermogen | 635 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.600 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,3 s (fabrieksopgave: 8,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3 | 2,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4 | 5,6 s |
Brandstofverbruik | 5,8 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 131 g/km |
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz A-klasse 250e AMG-Pakket /LED/WIDE-SCREEN/SFEERVERL./STOELVERW./CARPLAY/CAMERA!
- 2021
- 75.182 km

Mercedes-Benz A-klasse 250 e AMG ✅ 19" ✅ PANO ✅ CAMERA ✅ NIGHT ✅ MULTIBEAM ✅ SFEERVERICHTING
- 2022
- 23.437 km

Mercedes-Benz A-klasse 250 e AMG ✅ MULTIBEAM ✅ PANO ✅ NIGHT ✅ CAMERA ✅ SFEERVERICHTING
- 2022
- 22.718 km
Lees ook
Audi A3 Limousine vs. Mercedes-Benz A-klasse Limousine - Test
Nieuwe dieselversie voor Mercedes-Benz A-klasse Limousine
Mercedes-Benz 190 E - A 200 - Reportage
Mercedes-AMG A35 L Limousine gepresenteerd
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (25) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.