Mercedes-Benz A 180 d Business Solution AMG (2019)

autoreview

Mercedes-Benz A 180 d Business Solution AMG (2019)

Signalement

UitvoeringA 180 d Business Solution AMG
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst7.550 km
Lezerswaardering: 54%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste ritten

  • 400 km

Na jaren Volkswagens als Golf en Passat, een Skoda Octavia en een Peugeot 308 SW, was het tijd voor een nieuwe leasauto. Door de nieuwe WLTP regels was de keuze beperkt en kwam ik uit bij Mercedes. Het MBUX systeem heeft me over de streep getrokken voor de nieuwe Limousine. Besteld uit de catalogus in november 2018. Wat was de teleurstelling groot dat de wachttijd 10 maanden was. Deze week de auto eindelijk geleverd gekregen.
Wat een prachtige auto is het. Heb hem besteld in het zwart met AMG pakket, night upgrade en panoramadak. Alles zwart dus. Matcht prachtig vind ik zelf en is mooier dan vooraf verwacht. Krijg echt van iedereen positieve reacties. Ook van wie zich afvroegen of ik als taxichauffeur aan de slag zou gaan.
De eerste ervaringen zijn zeer positief. De ruimte intern valt erg mee. De zit is wel erg laag. De stoelen zitten fijn en zijn goed en ruim verstelbaar. De ruimte achterin in ok voor dit formaat, maar houdt uiteraard niet over. De hoofdruimte is in de Limousine achterin wel ruim voldoende. Met 4 volwassenen gaat gewoon goed. De kofferbak kan meer kwijt dan ik aanvankelijk had verwacht.
Het comfort is erg goed. De auto is mooi stil en zeker vlot genoeg (1.5 diesel met 116pk). De automaat zou soms iets sneller mogen reageren, maar is zeker acceptabel en vergelijkbaar met de VAG DSG bak.
De auto is wel ERG LAAG. Bij vrijwel elke drempel raak ik de grond. Bij de hogere zelfs bij stapvoets rijden. Hoe dit op langere termijn uitpakt volgt later.
Het MBUX systeem vraagt nog de nodige studie. De spraaksturing werkt zeker nog niet altijd vlekkeloos. Hopelijk wordt dat met de zelflerende modus nog beter.
Het standaard audio systeem is ruim voldoende en geeft een mooi geluid.

Ongeveer 1 maand

  • 2.870 km

Na ongeveer 1 maand bijna 3000 km gereden met enorm positieve ervaring.
Door een vakantie nog niet heel veel kilometers gemaakt, maar voldoende voor een goede indruk.
De motor (1.5 Renault diesel) is zeker snel genoeg en met 1 liter op 20 km ook zuinig genoeg. Ik weet eerlijk gezegd niet wat Mercedes vooraf heeft opgegeven.
De 7 traps automaat zou van mij wel wat sneller mogen reageren, met name bij snelle inhaalacties. Ook bij wegrijden uit stilstand gaat dit niet altijd soepel, echter dat kun je eenvoudig oplossen door voor het wegrijden je gaspedaal al even aan te raken. Beetje oefenen dus.
De standaard geluidsinstallatie ervaar ik als heel goed. Ik heb geen behoefte aan meer.
Lane assist is eigenlijk het enige minpunt wat ik nu kan opnoemen. Het geeft regelmatig met een lichte trilling in het stuur aan dat je een lijn te dicht nadert. Dit onderdeel werkt naar behoren. Bij overschrijden wordt er een remactie uitgevoerd die echt veel te heftig is en steeds tot een schrikreactie leidt. In mijn beleving onveilig. Je kunt het ook niet standaard uitzetten. Dat moet je elke rit opnieuw doen. Tip naar Mercedes om de remactie separaat te kunnen aan of uitzetten, zodat het trillen van het stuur wel altijd actief blijft.
Het gebruikersaccount is een leuke feature die in mijn beleving te weinig brengt en die ook meer standaard functies zou moeten hebben. Hij onthoudt nu bijvoorbeeld jou voorkeur qua scherminstelling. Waarom niet ook de instelling van de spiegels, zodat als ik weer in stap ik alleen de stoel naar achter hoef te schuiven als mijn kleine meisje de auto weer heeft gebruikt 😀 en de spiegels weer automatisch goed gaan staan.
Het panorama dak veroorzaakt wel meer geluid als het open staat tijdens het rijden dan ik had verwacht.
De interne ruimte valt ook heel erg mee. Al 2 zaterdag met 4 volwassenen van het voetbalteam op pad geweest en heb nog geen klachten gehad van de achterpassagiers.
Overall zeer tevreden en ervaar de mercedes echt als een stapje hoger dan alles waar ik hiervoor mee heb gereden, ook bijv tov de VW Passat.

Na 2 maanden

  • 7.550 km

Na bijna 2 maanden zo'n 7500 heerlijke kilometers gereden.
Ik ben zeer tevreden met hoe de auto rijdt.

Wel heb ik enkele puntjes ervaren.
Bij de eerste nachtvorst zat er vocht in de camera achter de spiegel, waardoor de zelfremmende functie en verkeersbord herkenning niet meer werkte. Daarna heeft zich dat overigens niet meer voorgedaan.

De Mbux werkt qua navigatie goed. Lang niet altijd wordt de locatie goed herkend. Bijv navigeren naar Media Markt Den Bosch leverde me mediamarkt adressen op midden in het land ipv het adres in Den Bosch.
Het zelf lerende van Mbux heb ik eerlijk gezegd nog niet ervaren.

Enige puntje wat me echt een beetje tegenvalt is de reactiesnelheid van de automaat. Bij wegrijden reageert hij niet zo soepel als ik dat van bijvoorbeeld een DSG bak gewend ben. Ook bij snel inhalen op de snelweg, mag de automaat van mij sneller oppakken naar een lagere versnelling.

Positieve punten:
Het vermogen van de 116PK diesel is wat mij betreft voldoende voor normaal gebruik, ook bij hogere snelheden.

Een verbruik van zo'n 1:20 vind ik netjes maar niet bijzonder. Met een volle tank is op een normale manier zo'n 900 kilometer te rijden, wat tegenwoordig lang niet meer met elke auto het geval is.

De geluidskwaliteit van het standaard audio systeem vind ik goed genoeg.

De inhoud van de kofferruimte blijkt toch vrijwel altijd toereikend. Uiteraard is even naar de bouwmarkt rijden voor grote producten niet meer mogelijk, maar voor dagelijks gebruik blijkt de kofferruimte groot genoeg.

De lage ligging van de auto blijft een puntje. Ik neem drempels nu veel langzamer, waardoor het nog incidenteel voorkomt dat ik de grond raak. Ook bij stapvoets rijden komt dit soms voor, dus dit is echt wel iets wat Mercedes moet gaan bekijken om te verbeteren.

Tot slot weet ik niet of ik android auto of apple carplay veel zou hebben gebruikt, maar in een dergelijke auto toch meer gericht op een jonger publiek vind ik nog steeds dat dit standaard had moeten zijn.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Leaseplan
Mercedes-Benz A 180 Business Line (5D/7A)
€ 629
 
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz A 180 Business Line (5D/7A)
€ 728
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens