Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Mercedes-AMG GLC 63 S Coupé

Hoge bruut

40
Mercedes-AMG GLC 63 S Coupé
Mercedes-AMG GLC 63 S CoupéMercedes-AMG GLC 63 S CoupéMercedes-AMG GLC 63 S CoupéMercedes-AMG GLC 63 S CoupéMercedes-AMG GLC 63 S CoupéMercedes-AMG GLC 63 S CoupéMercedes-AMG GLC 63 S CoupéMercedes-AMG GLC 63 S CoupéMercedes-AMG GLC 63 S Coupé
  • Cornelis Kit
  • Eerste rijtest
28 januari 2018 om 09:57
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Autoweek 51/52 2017
Autoweek 51/52 2017

Je leest het in Autoweek 51/52 2017

Puristen schamperen schouderophalend dat je van een hoge SUV nimmer een strak sturende sportwagen kunt maken. AMG doet met de GLC 63 een serieuze poging hen de mond te snoeren. Zijn de mensen uit Affalterbach daarin geslaagd?

Gordel om, twee handen aan het stuur! Mercedes heeft het GLC-gamma naar boven afgerond met twee indrukwekkende AMG-versies, beide voorzien van een dikke V8. Die direct ingespoten twinturbo-machine is in de 63 en de 63 S goed voor respectievelijk 476 en 510 pk. Inderdaad, we hebben het over dezelfde vierliter achtcilinder die we ook kennen uit de Mercedes-AMG C 63 en de AMG GT. Dat belooft een feestje te worden. En wat voor feestje: dankzij zijn vierwielaandrijving kan de bijna twee ton wegende GLC zijn oerkrachten prima kwijt aan het asfalt, waardoor hij vanuit stilstand sneller naar 100 km/h sprint dan een C 63 en gewoon dezelfde tijd laat registreren als de lage AMG GT.


KATAPULT

Naast de standaard vijfdeurs SUV-carrosserie is de AMG GLC 63 er ook als vijfdeurscoupé (of moeten we zeggen: hatchback?). Vanbuiten herken je beide direct aan de Panamericana-grille met de verticale lamellen, net als de AMG GT. Ook de onderbumper met zijn grote openingen en de kenmerkende AMG-wielen verraden dat het hier niet om een standaard GLC gaat. Uiterlijk vertoon in optima forma. Waar het om gaat, is het onderhuidse. Op pad met de GLC 63 S blijkt dat de techniek grondig onder handen is genomen. In basis is het een achterwielaandrijver en al naar gelang de omstandigheden daarom vragen, wordt een deel van de aandrijfkrachten naar de voorwielen gestuurd via hetzelfde elektronisch geregelde koppelingsmechaniek als in de AMG E 63. De V8 werkt samen met AMG's negentraps automaat met een natte platenkoppeling, een uitgebalanceerde combinatie. Op de programmering van de bak valt niets aan te merken, het schakelen gaat vliegensvlug en wanneer dat nodig is, worden de versnellingen lekker lang vastgehouden. Commando's van het gaspedaal worden met gretigheid omgezet in een duw naar voren.

Een set effectief werkende remmen haalt de snelheid er overigens weer net zo gemakkelijk uit, mooi gedoseerd. Wegrijden is een attractie op zich. Met behulp van de launchcontrol worden we in 3,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h gekatapulteerd. O, en dat met een luide brul, dankzij een klep in de uitlaat. Alles voor de feestvreugde.

LEEF JE UIT!

Het interieur is van het hoge niveau zoals we dat van Mercedes kennen. Hoogstens zouden de stoelen iets meer zijdelingse steun mogen geven en is de jongste generatie infotainment zoals in de E- en S-klasse nog niet aanwezig. Maar goed, we komen voor ander entertainment. De GLC 63 kent de rijmodi Comfort, Sport en Sport+, waarbij 'comfort' overigens een relatief begrip is, want Comfort is bij de 63 lang niet zo comfortabel als Comfort in bijvoorbeeld de toch ook al behoorlijk sportieve AMG GLC 43 – integendeel zelfs. Met de 43 kun je in alle gerieflijkheid cruisen. Bij de 63 gaat het duidelijk om een andere auto, met een speciaal door AMG ontwikkelde multilink-achteras met meer stijfheid dan bij de andere GLC's.

Maar goed, we zijn er nu even niet voor het comfort. We willen spektakel. En spektakel krijgen we. De stuurinrichting werkt nauwkeurig en lekker communicatief, maar zeker niet te licht. Rechtuit en in flauwe bochten voert de GLC ons uiterst stabiel en koersvast over het asfalt. In bochten met een kleine radius ontgaat het ons echter niet dat er toch een hoge auto van bijna twee ton de hoek om moet. Maar ere wie ere toekomt: ze hebben het bij AMG wel voor elkaar dat dit uiterst beheerst en gecontroleerd gaat. Er is amper sprake van overhellen en we moeten de boel flink forceren om de auto uit zijn spoor te krijgen en het ESP tot ingrijpen te dwingen, ook al staat de auto waarmee we op pad zijn op Pirelli Scorpion-winterbanden.

De 63 S heeft daarnaast ook nog de Race-modus, die in basis hetzelfde is als Sport+, alleen dan met het ESP in de Sport Handling Mode (wat meer vrijheid toestaat). In de Race-modus kunnen we ons met de auto uitleven als met een klassieke achterwielaandrijver, niet in de laatste plaats dankzij het sperdifferentieel (dat bij de 63 mechanisch werkt en bij de 63 S elektronisch is geregeld), waardoor er meer tractie is en we na de bocht weer eerder op het gas kunnen.

Kortom: de GLC 63 is een uiterst speelse, maar ook keurig voorspelbare auto die ons continu verleidt om de grenzen op te zoeken, grenzen die behoorlijk ver weg liggen. Natuurlijk, als purist wil je zo dicht mogelijk bij het asfalt zitten en zou je schouderophalend kunnen schamperen dat je van een hoge SUV nimmer een strak sturende sportwagen maakt; waarom zou je het eerst in de hoogte zoeken om vervolgens uit alle macht je best te doen om die hoge auto te laten presteren als een lage sportauto en pogen hem diens rijeigenschappen te geven? Nou gewoon, omdat het kan. Dat laten de mensen uit Affalterbach op sublieme wijze zien.

  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz GLC
  • Lees meer over supercars en sportscars
Mercedes-Benz Mercedes-Benz GLC Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    Mercedes-Benz GLC 300e 4MATIC

    Mercedes-Benz GLC 300e 4MATIC

    • 2020
    • 44.479 km

    € 62.950

    Mercedes-Benz GLC 200 Premium Line: AMG *vraag naar de voorwaarden*

    Mercedes-Benz GLC 200 Premium Line: AMG *vraag naar de voorwaarden*

    • 2021
    • 24.818 km

    € 60.950

    Mercedes-Benz GLC 300e 4MATIC Panodak

    Mercedes-Benz GLC 300e 4MATIC Panodak

    • 2021
    • 16.199 km

    € 62.950

Meer Mercedes-Benz GLC occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Mercedes-Benz GLC (X253)

    45
    • 17 april 2019

Lezersreacties (40) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz GLC specificaties
  • Mercedes-Benz GLC occasions
  • Mercedes-Benz GLC video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz GLC tests
  • Mercedes-Benz GLC gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz GLC index
PREMIUM
Mercedes-AMG GLC 63 S Coupé

Mercedes-AMG GLC 63 S Coupé

Puristen schamperen schouderophalend dat je van een hoge SUV nimmer een strak sturende sportwagen...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC Coupé Business Solution AMG (2020)

    Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC Coupé Business...

    3
    • 2 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz GLC 350 e 4MATIC (2017)

    Mercedes-Benz GLC 350 e 4MATIC (2017)

    9
    • 28 september 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz GLC 43 AMG 4MATIC (2016)

    Mercedes-Benz GLC 43 AMG 4MATIC (2016)

    5
    • 28 februari 2021
meer reviews
Mercedes-AMG GLC 43 Coupé - Rij-impressie

Mercedes-AMG GLC 43 Coupé - Rij-impressie

34

Een auto ophogen om 'm vervolgens te verlagen. Het klinkt gek, maar AMG doet het met diverse...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Nieuwe Mercedes-AMG GLC 63 gesnapt

    Nieuwe Mercedes-AMG GLC 63 gesnapt

    11
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz GLC Coupé: volgens bekend recept platgedrukt

    Mercedes-Benz GLC Coupé: volgens bekend...

    9
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mercedes-Benz GLC: altijd hybride, tot 120 kilometer elektrisch

    Nieuwe Mercedes-Benz GLC: altijd hybride,...

    88
    • 1 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mercedes-Benz GLC kan ruim 100 km elektrisch rijden

    Nieuwe Mercedes-Benz GLC kan ruim 100 km...

    47
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mercedes-Benz GLC bijna plakkerloos

    Nieuwe Mercedes-Benz GLC bijna plakkerloos

    • 3 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mercedes-Benz GLC geeft geheimen prijs

    Nieuwe Mercedes-Benz GLC geeft geheimen...

    40
    • 29 maart 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mercedes-Benz GLC: onthulling nabij

    Nieuwe Mercedes-Benz GLC: onthulling nabij

    17
    • 9 maart 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Mercedes-AMG SL – Back to Basics

    Mercedes-AMG SL – Back to Basics

    46
    • 2 juli 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG C63 toont spierballen op Goodwood

    Mercedes-AMG C63 toont spierballen op Goodwood

    14
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz C-klasse aangepakt door Brabus

    Mercedes-Benz C-klasse aangepakt door Brabus

    16
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    'Mercedes-Benz gaat stoppen met A-klasse en B-klasse'

    'Mercedes-Benz gaat stoppen met A-klasse...

    91
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz Vision EQXX legt 1.202 km af op één acculading

    Mercedes-Benz Vision EQXX legt 1.202 km...

    143
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Maybach GLS 600 krijgt bullbar van Mansory

    Mercedes-Maybach GLS 600 krijgt bullbar...

    36
    • 23 juni 2022
  • Achtergrond
    Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette - Uit de Oude Doos

    Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette...

    24
    • 22 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden