Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Mazda
  • Xedos 9

Mazda Xedos 9 2.5 V6 (2001)

Uit de adelstand verdreven

Mazda Xedos 9 2.5 V6 (2001)
  • Autotest
5 maart 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Xedos was het merk van adel voor Mazda. Hadden de Xedossen een eigen gezicht, de vernieuwde Xedos 9 heeft een Mazda-neus met de vijfhoekige grille in een groot Mazda-embleem. Auto stapje vooruit, status stapje terug: op naar Genève voor een test.

Wat Lexus voor Toyota is, moest Xedos voor Mazda worden. Een merknaam van adel met status om de concurrentie met de Europese klassemerken als Mercedes en BMW aan te kunnen. Helaas, het is niet gelukt. Deze nieuwe Xedos 9 heet daarom keihard Mazda Xedos 9 en heeft de vijfhoekige Mazda-grille met daarin een groot Mazda-embleem. De nieuwe Mazda-neus met gemeen kijkende koplampen en de vijfhoekige grille die overgaat in een krachtige, gebolde motorkap staat de Xedos 9 goed. Met zijn lengte van maar liefst 4,88 m en de geringe hoogte van net geen 1,40 m is het een mooie, gestrekte auto die indruk maakt. Meer dan zijn voorganger. Da"s veelbelovend voor onze trans-Europese trip!
Binnen overkomt je een gevoel van overdadige luxe. Met name veroorzaakt door de leren bekleding op stoelen, bank, stuur en versnellingspook. Toch blijkt de uitrusting tegen te vallen. Elektrische ramen en spiegels, een automatische airco en een radio met cassettespeler en cd wisselaar zitten er natuurlijk op. Elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen en de leren bekleding vinden we bonus, maar foefjes als een links en rechts gescheiden airco, een zelfdimmende binnenspiegel en een zonnescherm voor de achterruit missen we. Daarnaast hebben de materialen niet de topklasse-uitstraling die je mag verwachten. Het is allemaal grijs en steriel.
Achter het stuur komen we tot vreemde ontdekkingen. Met een lengte van 1,90 m staat het niet verstelbare stuur veel te laag om lekker te hoepelen en bovendien is het instrumentenpaneel slecht af te lezen. Controlelampjes voor knipperlichten, lege brandstoftank en mistlampen, net als de snelheidsmeterschaal tussen 80 en 200 km/h, gaan verscholen achter het stuurwiel. Onacceptabel, maar ook het meubilair krijgt kritiek. De stoelen missen steun in de rug en een verstelbare lendensteun zit er niet op. De interieurruimte houdt niet over, vooral achterin. De 1,90 m lange bestuurder kan niet "achter zichzelf zitten": been- en hoofdruimte zijn berekend op Japanners, niet op Europeanen. Verder ontbreekt een derde driepuntsgordel op de achterbank.

Tegenstrijdig gevoel

In Nederlandse omstandigheden en meezwemmend met het verkeer, valt de grote rust en stilte op. Dat blijft ook als we de teller op de Duitse Autobahn tot ver over de 200 km/h jagen. Dan blijkt de Xedos 9 ook nog eens uiterst stabiel en koersvast te sporen. Veercomfort is daarbij stevig en iets aan de harde kant bij lasnaden in het wegdek. In bochten helt de grote Mazda daardoor slechts beperkt over. Gaat het hard dan schuift de "9" onderstuurd over de voorwielen naar buiten, maar de traction-control vangt dit onder extreme omstandigheden prima op. Toch wordt tijdens onze lange en intensieve test duidelijk dat de Xedos 9 in de basis al ruim zeven jaar oud is. Zo heeft de automaat slechts vier versnellingen in plaats van vijf. Dat betekent dat de stappen groot zijn en de schakelpunten goed voelbaar zijn. Schakelen moet de bak ook veel. De V6 levert dan wel een redelijk vermogen van 164 pk, de trekkracht van 212 Nm valt tegen en staat pas bij 5.000 tpm ter beschikking. Om te accelereren op snelweg en bergwegen moet de automaat dus de hoge toeren opzoeken en vaak terugschakelen. Hoge prestaties leveren kost de Xedos 9 dan ook moeite. Van 0-100 km/h in 11,6 seconden zal menigeen tevredenstellen. Maar van een topklasser met V6 mag meer - sorry minder - worden verwacht. Gelukkig blijft de V6 onder al deze stress wel de rust zelve en blijft zijn drinkgedrag onder Nederlandse omstandigheden binnen de perken, want 1:8,6 is acceptabel.
Voor 90 mille (e 41 mille) mag u de buitenkleur van uw Mazda Xedos 9 bij de grijze leren bekleding uitzoeken. Voor vijf mille (e 2.275) zit er een navigatiesysteem op. Geen makkelijk verhaal voor de verkopers, want voor dit bedrag moet de grote Mazda zich rechtstreeks meten met zware concurrenten als de Audi A6, Saab 9-5 en Volvo S80. De Mazda Xedos 9 had wat meer passie verdiend van zijn ontwerpers om hem tot deze topklasse te verheffen. Zoals met een vijfbak automaat, verstelbare lendensteunen en slimmere opstelling van het meubilair om ruimte te scheppen. Ook kleine, maar wezenlijke details als een in hoogte verstelbaar stuurwiel, links/rechts gescheiden airco en verstelbare lendensteunen moeten in deze klasse aanwezig zijn en kunnen niet door leren bekleding worden gecompenseerd. Dat maakt de toekomst van de grote Mazda op termijn onzeker.

Signalement

Merk Mazda
Model Xedos 9 2.5 V6
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 40.895

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.497 cc
Maximaal vermogen 120 kW / 164 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 212 Nm bij 5.000 tpm
Inhoud brandstoftank 68 l
Lengte / breedte / hoogte 4.875 mm / 1.770 mm / 1.395 mm
Wielbasis 2.750 mm
Massa leeg 1.470 kg
Laadvermogen 485 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 655 kg
Banden215/55R16Prijzen
Topsnelheid 207 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,5 s (fabrieksopgave: 11,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 9,3s
Brandstofverbruik 10,7 l/100km
CO2-uitstoot 258 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mazda Xedos 9
Mazda Mazda Xedos 9

Uitgelicht aanbod

    Mazda Xedos 9 2.5i-24V / AUT. / LEDER / BIJTELLINGSVRIENDELIJK / UNIEK MOOI /

    Mazda Xedos 9 2.5i-24V / AUT. / LEDER / BIJTELLINGSVRIENDELIJK / UNIEK MOOI /

    • 2001
    • 248.087 km

    € 4.450

    Mazda Xedos 9 2.5i-24V / AUT. / LEDER / BIJTELLINGSVRIENDELIJK / UNIEK MOOI /

    Mazda Xedos 9 2.5i-24V / AUT. / LEDER / BIJTELLINGSVRIENDELIJK / UNIEK MOOI /

    • 2001
    • 248.087 km

    € 4.450

    Mazda Xedos 9 2.5 V6

    Mazda Xedos 9 2.5 V6

    • 2002
    • 232.441 km

    € 2.950

Meer Mazda Xedos 9 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda Xedos 9 specificaties
  • Mazda Xedos 9 occasions
  • Mazda Xedos 9 video's
Advies en informatie
  • Mazda Xedos 9 tests
  • Mazda Xedos 9 gebruikersreviews
  • Mazda Xedos 9 index
PREMIUM
Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Doorgaans vliegen bij Klokje Rond de torenhoge kilometerstanden je om de oren. Deze week is...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda Xedos 9 2.5 V6 (2002)

    Mazda Xedos 9 2.5 V6 (2002)

    3
    • 3 november 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda Xedos 9 2.3i V6 Miller (1997)

    Mazda Xedos 9 2.3i V6 Miller (1997)

    16
    • 4 april 2010
  • Gebruikersreview
    Mazda Xedos 9 2.5i V6 (1999)

    Mazda Xedos 9 2.5i V6 (1999)

    8
    • 28 augustus 2009
  • Gebruikersreview
    Mazda Xedos 9 2.5i V6 (1999)

    Mazda Xedos 9 2.5i V6 (1999)

    4
    • 24 augustus 2009
  • Gebruikersreview
    Mazda Xedos 9 2.5i V6 (1994)

    Mazda Xedos 9 2.5i V6 (1994)

    • 11 december 2007
  • Gebruikersreview
    Mazda Xedos 9 2.5i V6 (1996)

    Mazda Xedos 9 2.5i V6 (1996)

    5
    • 12 maart 2007
  • Gebruikersreview
    Mazda Xedos 9 2.3i V6 Miller (1997)

    Mazda Xedos 9 2.3i V6 Miller (1997)

    1
    • 12 januari 2007
meer reviews
Test: Mazda CX-60

Test: Mazda CX-60

77

Mazda’s eerste plug-in hybride is de CX-60, een SUV die in alle opzichten boven de CX-5 staat....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Mazda Xedos 9 vs. Opel Omega - Youngtimerdubbeltest

    Mazda Xedos 9 vs. Opel Omega - Youngtimerdubbeltest

    • 5 oktober 2021
  • Nieuws
    Facelift Friday: Mazda Xedos 9

    Facelift Friday: Mazda Xedos 9

    59
    • 27 april 2018
  • Autotest
    Mazda Xedos 9 2.3i V6 Miller (1998)

    Mazda Xedos 9 2.3i V6 Miller (1998)

    • 1 oktober 2002
  • Autotest
    Mazda Xedos 9 2.5i V6 (1999)

    Mazda Xedos 9 2.5i V6 (1999)

    1
    • 16 oktober 2001
  • Autotest
    Mazda Xedos 9 2.5i V6 (1995)

    Mazda Xedos 9 2.5i V6 (1995)

    • 30 oktober 2000
  • Chevrolet Alero 3.4 V6 - Mazda 9 2.5i V6...

    • 1 april 1999
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

    Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje...

    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Sneller laden voor Mazda MX-30

    Sneller laden voor Mazda MX-30

    55
    • 12 mei 2022
  • Achtergrond
    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de...

    24
    • 11 mei 2022
  • Test: Mazda CX-60

    Test: Mazda CX-60

    77
    • 4 mei 2022
  • Nieuws
    Mazda MX-5 - Back to Basics

    Mazda MX-5 - Back to Basics

    183
    • 23 april 2022
  • Nieuws
    Mazda's nieuwe zescilinder diesels: tot 254 pk

    Mazda's nieuwe zescilinder diesels: tot...

    127
    • 8 april 2022
  • Koopwijzer
    Mazda CX-5 - Koopwijzer

    Mazda CX-5 - Koopwijzer

    32
    • 3 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden