Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Mazda MPV

Meer dan ijdelheid

Mazda MPV
  • Stéphan Vermeulen
  • Eerste rijtest
17 juli 2002 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2002 week 25
AutoWeek 2002 week 25

Je leest het in AutoWeek 2002 week 25

Het wilde tot op heden nog niet echt lukken met de Mazda MPV. In 2001 werden er in heel Europa nog geen 3.000 op kenteken gezet. Da's niet veel. Om daar verandering in te brengen, zet het merk een dieseljoker in. Tegelijkertijd heeft de MPV een facelift gekregen en is de 2.0 benzine vervangen door een 2.3.

De Japanners beschouwen common-rail-dieseltechniek als de sleutel tot Europees succes. De MPV is een van de modellen die met de nieuwe 2.0 CiTD wordt geleverd, eerst was de auto alleen als 2.0 benzine te bestellen. Ook de nieuwe 6 krijgt de beschikking over deze nieuwe krachtbron. Voor dat model is de komst van de moderne diesel nog belangrijker dan bij de MPV het geval is.

Rappe diesel
Bij de koude start laat hij nog een dieselklop horen, eenmaal op temperatuur gekomen treedt de CiTD naar de achtergrond. Op dat punt heeft Mazda vorderingen geboekt. De oude DiTD-motoren dreunden er lustig op los. Je moet even wachten tot de motor 2.000 toeren maakt, maar dan gaat de bijna 1.700 kg wegende grootvervoerder er rap vandoor. Gas geven in korte bochten betekent dikwijls spinnende voorwielen. Niet vreemd als je bedenkt dat de 2.0 CiTD een koppel van 310 Nm levert. Een vermogen van 136 pk is een mooi getal voor een diesel van deze inhoud. Fraai zijn ook de prestaties, op de Oostenrijkse snelwegen blijft de naald van de snelheidsmeter steken bij dik 190 km/u, da's een overdrijving van veertien kilometer, maar het blijft een hoge snelheid. Benzinerijders worden bediend met een 2,3-liter viercilinder die goed is voor 141 pk. De 2,0-liter van de MPV voor de facelift schopte het tot 122 pk.

Puur functioneel
Maar behalve het motorennieuws valt er natuurlijk nog meer te melden. Zo is het uiterlijk licht gewijzigd. De MPV heeft nu een grille die sterk lijkt op die van de nieuwe 6 en er is een nieuwe bumper gemonteerd. Achter zien we gewijzigde achterlichten. Weinig schokkend allemaal, het is nog steeds geen auto die tot de verbeelding spreekt. Puur functioneel, dat is nog de beste omschrijving. Die functionaliteit keert terug in het interieur, zoals je mag verwachten van een MPV. Mazda heeft het gebruiksgemak op een aantal punten verbeterd, zo moest je voorheen nog eerst de hoofdsteunen van de tweede zitrij verwijderen om op de achterste stoelen plaats te nemen, tegenwoordig is dat niet meer nodig. De grote hoofdsteunen nemen overigens wel veel zicht naar achteren weg. Wij hebben de middelste maar verwijderd tijdens de testritten. De stoelen van de middelste zitrij zijn alledrie tot tafel om te toveren. Zoals altijd bij een facelift, is ook het interieur onder handen genomen met nieuwe stofjes en materialen. De Exclusive-uitvoering is voortaan te bestellen met carbonlook-panelen op het dashboard. Vreemd, dat soort materiaal verwacht je eerder in een sportief model.
Van de MPV mag je uiteraard geen sportiviteit verwachten. Het is een uiterst comfortabele ruimtewagen. Oneffenheden in het wegdek worden met groot gemak gladgestreken. De auto blijft zelfs nadeinen en de carrosserie lijkt constant in beweging om de inzittenden vooral maar niks te laten voelen van een slecht wegdek. In snelle bochten merk je pas hoe zwaar de auto is, want dan wil hij graag rechtuit.

Uitstraling
Op technisch gebied is de Mazda MPV er behoorlijk op vooruitgegaan. De komst van de diesel zal ongetwijfeld nieuwe kopers aantrekken. De auto is hartstikke praktisch en ruim, dus daar ligt het ook niet aan. Hoewel functionaliteit bij dergelijke auto's de doorslag geeft, wil het oog natuurlijk ook wat. En juist de uitstraling was ongetwijfeld het zwakke punt van Mazda's grootste ruimtewonder. Gezien de geringe uiterlijke wijzigingen zal ook de vernieuwde MPV geen grote rol gaan spelen in zijn segment.

  • Houd me op de hoogte over de Mazda MPV
Mazda Mazda MPV
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda MPV specificaties
  • Mazda MPV occasions
  • Mazda MPV video's
Advies en informatie
  • Mazda MPV tests
  • Mazda MPV gebruikersreviews
  • Mazda MPV index
PREMIUM
Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

Vrijwel elk merk heeft momenteel een SUV-achtige in het middendeel van de markt en dat betekent...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    8
    • 15 juli 2011
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    3
    • 23 juni 2011
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    • 11 juni 2010
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    • 12 februari 2010
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    • 1 maart 2009
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    3
    • 15 januari 2009
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2003)

    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2003)

    2
    • 17 november 2008
meer reviews
Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Doorgaans vliegen bij Klokje Rond de torenhoge kilometerstanden je om de oren. Deze week is...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Afgestoft: Mazda MPV

    Afgestoft: Mazda MPV

    23
    • 5 februari 2017
  • Autotest
    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    • 1 mei 2006
  • Nieuws
    Nieuwe Mazda MPV in Tokio

    Nieuwe Mazda MPV in Tokio

    • 5 oktober 2005
  • PREMIUM
    Chrysler Voyager 2.8 CRD SE Luxe Automaat • Peugeot 807 2.2 HDi SV • Mazda MPV 2

    Chrysler Voyager 2.8 CRD SE Luxe Automaat...

    • 25 januari 2005
  • Eerste rijtest
    Mazda MPV

    Mazda MPV

    • 29 januari 2004
  • Nieuws
    Mazda MPV Active en prijzen bekend

    Mazda MPV Active en prijzen bekend

    • 26 november 2003
  • Autotest
    Mazda MPV 2.3 Exclusive (2002)

    Mazda MPV 2.3 Exclusive (2002)

    • 18 november 2003
Merk
Merk
  • Nieuws
    Prijzen verbeterde Mazda MX-30 bekend

    Prijzen verbeterde Mazda MX-30 bekend

    58
    • 25 mei 2022
  • Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

    Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje...

    • 24 mei 2022
  • PREMIUM
    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel...

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Sneller laden voor Mazda MX-30

    Sneller laden voor Mazda MX-30

    55
    • 12 mei 2022
  • Achtergrond
    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de...

    24
    • 11 mei 2022
  • Test: Mazda CX-60

    Test: Mazda CX-60

    77
    • 4 mei 2022
  • Nieuws
    Mazda MX-5 - Back to Basics

    Mazda MX-5 - Back to Basics

    183
    • 23 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden