Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Mazda
  • MPV

Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

Eindelijk concurrerend

Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)
  • Autotest
2 oktober 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Mazda is toe aan zijn tweede MPV, al zou je vergeten dat er eerder een model met die naam was, zo weinig zijn er verkocht. De oude MPV was geen concurrentie voor andere ruimtewagens. De nieuwe Mazda MPV wel. Kan hij ons bekoren?

Mazda haakte pas in 1996 in op de in Europa losgebarsten ruimtewagen-mode. Nou ja, probéérde dat, met een in Japan al lang bestaand model dat een kruising was tussen een luxe terreinwagen en een grote stationcar.
Vandaar dat Mazda het met zijn nieuwe MPV over een totaal andere boeg gooit. Een ruimtewagen moet de vorm hebben van een personenbusje, maar dan met een schuine neus en niet al te streng-rechte belijning, besloot nu ook Mazda. Zowaar houdt het merk dat zich nogal eens waagde aan vormgevings-experimenten zich nu aan een familie-gezicht. Op het oog lijkt de MPV sterk op zijn eerder verschenen broertje Premacy. Zij het dat de MPV heel wat forser is, en schuifdeuren achter heeft in plaats van gewone openslaande achterportieren. De MPV ziet er netjes uit, aansluitend bij de vorm van andere Mazda-modellen.

Ruimte

De grote lengte van de MPV blijkt voor een deel in de lange neus te zijn gaan zitten, want van binnen is hij niet zo gek veel ruimer dan andere ruimtewagens. In de MPV vinden we een prettig dashboard onder een wat steil overeind staande voorruit. Er is geen verbazende afleg- of bergruimte, wel (in de Exclusive versie) weinig realistisch imitatie-hout. Over het geheel genomen mankeert er niets aan indeling of overzichtelijkheid van de commandopost, die er hoogwaardig en vriendelijk uit ziet. En de (Mazda) radio is heel mooi geïntegreerd.
Ook wat betreft de stoelen scoort de MPV goed. Ze zijn voldoende fors en steunen goed, al mocht de zitting langer zijn. Voor- en achterin zijn de stoelen gelijk, alleen de ruimte eromheen niet. Zo is het niet riant boven de allerachterste zitrij. De stoelen achterin kunnen in de lengte schuiven om de beenruimte naar behoefte te verdelen.
Mazda verlangt bijbetaling voor meer dan vijf stoelen aan boord. Maar met de vijf die je krijgt kun je al wel naar hartelust verbouwinkje spelen, voor de drie achterstoelen zijn vijf bevestigingspunten beschikbaar. De stoelen zijn te tillen, maar licht is weer anders. Verder is er de mogelijkheid om stoelleuningen om te klappen zodat het een tafeltje wordt. Ook kun je de stoelen wegvouwen om laadruimte te winnen, zonder meteen stoelen thuis achter te laten. Instappen naar naar de allerachterste zitrij? Een stoel op de middenrij naar voren schuiven en dan in zijn geheel voorover kantelen. Maar Mazda monteert de stoelen op frames waar de stoel overheen schuift, dat frame gaat niet opzij en dit maakt de instap nogal krap. Met zeven stoelen aan boord kun je nog redelijk wat koffers kwijt, al blijft het volstrekt onvoldoende voor vakantiebagage.
Met 122 pk voor zo'n grote bak is de MPV niet over-gemotoriseerd. Toch presteerde hij best goed, getuige een 0-100 sprint in ruim een seconde minder dan Mazda mogelijk acht. Bovendien liep-ie ook nog zuiniger dan de fabrikant voorspelt: 1:10,4. Toch ontbreekt het de MPV aan trekkracht. Werkelijk vervelend wordt het met de Mazda bij filerijden. De kennelijk soepel opgehangen motor kantelt sterk bij wisselend gasgeven en inhouden, en hij trekt niet bij heel weinig gasgeven. Dus is het bokkend en stotend hopsen in de file. Teleurstellend is verder dat het schakelen ongevoelig en soms zelfs hakerig gaat. Zijn we van Japanse producten niet gewend.
Het veercomfort is goed in orde. Hij is soepel, maar geeft toch nog gevoelig door wat de auto onder je doet. Deze ruimtewagen helt fors over in bochten. Ernstig ondersturen doet hij niet, zolang het tempo in de bochten gematigd blijft. Dring je wat meer aan dan begint het wel wat te wringen, maar dan nog duwt de MPV nog altijd niet overmatig zijn neus naar de buitenbocht, hij dringt over zijn hele lengte die kant uit. De besturing vinden we goed: licht en heel redelijk gevoelig.
Hoewel de motor van de Mazda vrij veel toeren maakt, blijft hij netjes stil tot circa 115 km/h. Verder blijkt hij niet ongevoelig voor resonantie, waardoor hij bij hoger toerental (3500 of meer) weleens in een hinderlijk bromgeluid vervalt.
Op het gebied van uitrusting heeft de MPV 'Exclusive' heel wat in huis, met onder meer ABS, zij-airbags, afstandsbediening op de deurvergrendeling en elektrische raambediening voor- en achterin.
De Mazda MPV is een sprong vooruit, vergeleken met de vorige MPV. De nieuwe is absoluut interessant, de oude was dat niet.

Signalement

Merk Mazda
Model MPV 2.0 Exclusive
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 30.875

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.991 cc
Maximaal vermogen 90 kW / 122 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 175 Nm bij 3.800 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.750 mm / 1.830 mm / 1.745 mm
Wielbasis 2.840 mm
Massa leeg 1.500 kg
Laadvermogen 730 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.285 kg / 750 kg
Banden205/65R15Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,0 s (fabrieksopgave: 14,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,1 s / 20,0 s
Brandstofverbruik 10,1 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mazda MPV
Mazda Mazda MPV
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda MPV specificaties
  • Mazda MPV occasions
  • Mazda MPV video's
Advies en informatie
  • Mazda MPV tests
  • Mazda MPV gebruikersreviews
  • Mazda MPV index
PREMIUM
Ford Mondeo Wagon vs. Mazda 6 Sportbreak - Dubbeltest

Ford Mondeo Wagon vs. Mazda 6 Sportbreak - Dubbeltest

De huidige Ford Mondeo en de Mazda 6 gaan al jaren mee, maar voor de Ford valt het doek in...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    8
    • 15 juli 2011
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    3
    • 23 juni 2011
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    • 11 juni 2010
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    • 12 februari 2010
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    • 1 maart 2009
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    3
    • 15 januari 2009
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2003)

    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2003)

    2
    • 17 november 2008
meer reviews
Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Doorgaans vliegen bij Klokje Rond de torenhoge kilometerstanden je om de oren. Deze week is...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Afgestoft: Mazda MPV

    Afgestoft: Mazda MPV

    23
    • 5 februari 2017
  • Autotest
    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    • 1 mei 2006
  • Nieuws
    Nieuwe Mazda MPV in Tokio

    Nieuwe Mazda MPV in Tokio

    • 5 oktober 2005
  • PREMIUM
    Chrysler Voyager 2.8 CRD SE Luxe Automaat • Peugeot 807 2.2 HDi SV • Mazda MPV 2

    Chrysler Voyager 2.8 CRD SE Luxe Automaat...

    • 25 januari 2005
  • Eerste rijtest
    Mazda MPV

    Mazda MPV

    • 29 januari 2004
  • Nieuws
    Mazda MPV Active en prijzen bekend

    Mazda MPV Active en prijzen bekend

    • 26 november 2003
  • Autotest
    Mazda MPV 2.3 Exclusive (2002)

    Mazda MPV 2.3 Exclusive (2002)

    • 18 november 2003
Merk
Merk
  • Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

    Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje...

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Sneller laden voor Mazda MX-30

    Sneller laden voor Mazda MX-30

    55
    • 12 mei 2022
  • Achtergrond
    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de...

    24
    • 11 mei 2022
  • Test: Mazda CX-60

    Test: Mazda CX-60

    77
    • 4 mei 2022
  • Nieuws
    Mazda MX-5 - Back to Basics

    Mazda MX-5 - Back to Basics

    183
    • 23 april 2022
  • Nieuws
    Mazda's nieuwe zescilinder diesels: tot 254 pk

    Mazda's nieuwe zescilinder diesels: tot...

    127
    • 8 april 2022
  • Koopwijzer
    Mazda CX-5 - Koopwijzer

    Mazda CX-5 - Koopwijzer

    32
    • 3 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden