Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

Eindelijk concurrerend

Mazda MPV 2.0 Exclusive
Mazda is toe aan zijn tweede MPV, al zou je vergeten dat er eerder een model met die naam was, zo weinig zijn er verkocht. De oude MPV was geen concurrentie voor andere ruimtewagens. De nieuwe Mazda MPV wel. Kan hij ons bekoren?

Mazda haakte pas in 1996 in op de in Europa losgebarsten ruimtewagen-mode. Nou ja, probéérde dat, met een in Japan al lang bestaand model dat een kruising was tussen een luxe terreinwagen en een grote stationcar.
Vandaar dat Mazda het met zijn nieuwe MPV over een totaal andere boeg gooit. Een ruimtewagen moet de vorm hebben van een personenbusje, maar dan met een schuine neus en niet al te streng-rechte belijning, besloot nu ook Mazda. Zowaar houdt het merk dat zich nogal eens waagde aan vormgevings-experimenten zich nu aan een familie-gezicht. Op het oog lijkt de MPV sterk op zijn eerder verschenen broertje Premacy. Zij het dat de MPV heel wat forser is, en schuifdeuren achter heeft in plaats van gewone openslaande achterportieren. De MPV ziet er netjes uit, aansluitend bij de vorm van andere Mazda-modellen.

Ruimte

De grote lengte van de MPV blijkt voor een deel in de lange neus te zijn gaan zitten, want van binnen is hij niet zo gek veel ruimer dan andere ruimtewagens. In de MPV vinden we een prettig dashboard onder een wat steil overeind staande voorruit. Er is geen verbazende afleg- of bergruimte, wel (in de Exclusive versie) weinig realistisch imitatie-hout. Over het geheel genomen mankeert er niets aan indeling of overzichtelijkheid van de commandopost, die er hoogwaardig en vriendelijk uit ziet. En de (Mazda) radio is heel mooi geïntegreerd.
Ook wat betreft de stoelen scoort de MPV goed. Ze zijn voldoende fors en steunen goed, al mocht de zitting langer zijn. Voor- en achterin zijn de stoelen gelijk, alleen de ruimte eromheen niet. Zo is het niet riant boven de allerachterste zitrij. De stoelen achterin kunnen in de lengte schuiven om de beenruimte naar behoefte te verdelen.
Mazda verlangt bijbetaling voor meer dan vijf stoelen aan boord. Maar met de vijf die je krijgt kun je al wel naar hartelust verbouwinkje spelen, voor de drie achterstoelen zijn vijf bevestigingspunten beschikbaar. De stoelen zijn te tillen, maar licht is weer anders. Verder is er de mogelijkheid om stoelleuningen om te klappen zodat het een tafeltje wordt. Ook kun je de stoelen wegvouwen om laadruimte te winnen, zonder meteen stoelen thuis achter te laten. Instappen naar naar de allerachterste zitrij? Een stoel op de middenrij naar voren schuiven en dan in zijn geheel voorover kantelen. Maar Mazda monteert de stoelen op frames waar de stoel overheen schuift, dat frame gaat niet opzij en dit maakt de instap nogal krap. Met zeven stoelen aan boord kun je nog redelijk wat koffers kwijt, al blijft het volstrekt onvoldoende voor vakantiebagage.
Met 122 pk voor zo'n grote bak is de MPV niet over-gemotoriseerd. Toch presteerde hij best goed, getuige een 0-100 sprint in ruim een seconde minder dan Mazda mogelijk acht. Bovendien liep-ie ook nog zuiniger dan de fabrikant voorspelt: 1:10,4. Toch ontbreekt het de MPV aan trekkracht. Werkelijk vervelend wordt het met de Mazda bij filerijden. De kennelijk soepel opgehangen motor kantelt sterk bij wisselend gasgeven en inhouden, en hij trekt niet bij heel weinig gasgeven. Dus is het bokkend en stotend hopsen in de file. Teleurstellend is verder dat het schakelen ongevoelig en soms zelfs hakerig gaat. Zijn we van Japanse producten niet gewend.
Het veercomfort is goed in orde. Hij is soepel, maar geeft toch nog gevoelig door wat de auto onder je doet. Deze ruimtewagen helt fors over in bochten. Ernstig ondersturen doet hij niet, zolang het tempo in de bochten gematigd blijft. Dring je wat meer aan dan begint het wel wat te wringen, maar dan nog duwt de MPV nog altijd niet overmatig zijn neus naar de buitenbocht, hij dringt over zijn hele lengte die kant uit. De besturing vinden we goed: licht en heel redelijk gevoelig.
Hoewel de motor van de Mazda vrij veel toeren maakt, blijft hij netjes stil tot circa 115 km/h. Verder blijkt hij niet ongevoelig voor resonantie, waardoor hij bij hoger toerental (3500 of meer) weleens in een hinderlijk bromgeluid vervalt.
Op het gebied van uitrusting heeft de MPV 'Exclusive' heel wat in huis, met onder meer ABS, zij-airbags, afstandsbediening op de deurvergrendeling en elektrische raambediening voor- en achterin.
De Mazda MPV is een sprong vooruit, vergeleken met de vorige MPV. De nieuwe is absoluut interessant, de oude was dat niet.

Signalement

Merk Mazda
Model MPV 2.0 Exclusive
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 30.875

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.991 cc
Maximaal vermogen 90 kW / 122 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 175 Nm bij 3.800 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.750 mm / 1.830 mm / 1.745 mm
Wielbasis 2.840 mm
Massa leeg 1.500 kg
Laadvermogen 730 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.285 kg / 750 kg
Banden205/65R15Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,0 s (fabrieksopgave: 14,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,1 s / 20,0 s
Brandstofverbruik 10,1 l/100km