Mazda Familia - Op de Rollenbank
Gebaseerd op de ook al zo exclusieve 323 Turbo
41 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Hij reed een Mazda MX-5, maar wilde een praktischer auto. Dus ging Koen van Mierlo op zoek en zo kwam hij thuis met een wel heel apart gevaarte, een auto waar niemand ooit van had gehoord: een Mazda Familia. Een bijzonder geval, maar wel van gedegen Japanse afkomst.
Het is gewoon een Mazda 323, maar dan een Japanse versie. “Daar heette die auto Familia”, aldus Koen van Mierlo. De basis is bekend, een Mazda 323 GT Turbo en onderdelen van die auto passen naadloos op de Familia. “De 323 GT Turbo is hier wel geleverd, maar ik heb er nog nooit een in het echt gezien”, vertelt Koen. En niemand hier in de zaal trouwens. Koens Familia is voorzien van een 1600-motor, een viercilinder met turbo van 140 pk, wat ook al uitzonderlijk is: de meeste van die motoren in de 323 van die jaren kwamen met een vermogen van 150 pk.
Koen kwam hem tegen en checkte: de enige in Nederland
Koen ging als vervanging van zijn MX-5 op zoek naar een gebruikte auto, maar wel iets Japans, en kwam op enig moment deze Mazda tegen. “Ik vond hem leuk en apart. Er zou nog ergens eentje rondrijden in Nederland, heb ik gehoord, maar volgens de RDW is dit de enige.”
We gaan even terug in de tijd, naar midden jaren 80. Het was de tijd dat Japanse merken nog met guitige sportieve uitvoeringen op de proppen kwamen. Dwars voorin de 1,6-liter viercilinder met dubbele bovenliggende nokkenas, op papier goed voor 140 pk maximaal vermogen en een koppel van 186 Nm bij een vrij hoog toerental: 5.000. Die specificaties zijn voor tegenwoordig bescheiden, maar in 1985 goed voor een heuse GT in de typeaanduiding.
Maarre… nog even over dat stuur: dat zit namelijk rechts! De vriendin van Koen, Diana, moest daar nogal aan wennen. “Ik zag vanaf mijn plek links al het verkeer op me af komen”, vertelt ze. Haar vriend had minder aanpassingsproblemen. “Het is best een smal karretje, zo waren de auto’s in die tijd, dus ik kan met de veiligheidsgordel los bij de ingang van de parkeerplaats het kaartje wel te pakken krijgen. Voor de rest valt het me mee hoe lastig het is, dat stuur rechts. Op een provinciale weg inhalen is sowieso linke soep. Nu kan dat alleen nog als je echt zeker van je zaak bent.”
'Niet bloedsnel, wel lekker vlot'
Koen is geen onverbeterlijke scheurneus, maar trapt het gaspedaal van de Mazda wel wekelijks even goed in. “Hij is lekker vlot hoor, maar niet bloedsnel. Hij loopt mooi.” Het interieur is om te smullen, echt Japans en jaren 80. Verder aan boord: verstelbare schokdempers, verstelbare stuurbekrachtiging en een boost-knop. Het werkt nog allemaal prima op deze 38-jarige.
Beter dan de fabrieksopgave
Rollenbank-chef Ghisbert van Ginhoven is klaar met de kalibratie; we kunnen de gehoorbeschermers opzetten en de meting gadeslaan. We blijven ons verbazen, petje af voor deze taaie rakker uit het Land van de Rijzende Zon. Hij is namelijk nog helemaal bij de les. Fout, hij doet het nog beter dan de fabrieksopgave, en dat voor die leeftijd. Disclaimer is de bijzonder lage kilometerstand, maar toch!
Lezersreacties (41) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.