Mazda 323 1.8i GLX (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 323 1.8i GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 125.960 km |
KM-stand laatst | 178.200 km |
De enige 323 sedan GT in Nederland.
- 174.400 km
Dit is hem dan de 323 1.6i GLX automaat.
Hoe het allemaal begon.
November 2015: Mijn vrouw was net bevallen van ons eerste kind en ik wilde haar en de kleine niet in de Fiat panda laten rijden die ze al jaren had. Dus ging zij met de BMW rijden. Ik besloot om de panda te verkopen omdat deze inmiddels al veel kilometers had gereden. En omdat ik voor de BMW ook al een Mazda had was de keus snel gemaakt. Ik ging weer opzoek naar een Mazda'tje. Ik vond er één ( wat voor mij aan de andere kant van het land was ) in Boxmeer. Na de verkoper gesproken te hebben ging een goede vriend die uit de regio kwam voor mij langs om een proefrit te maken. Hij was erg enthousiast en dat was voor mij voldoende dus ik belde de verkoper wederom op om hem te vertellen dat de auto bij deze verkocht was.
Eenmaal opgehaald bleek dat ik echt een goede koop had gedaan. De vorige eigenaar had er in de 19 jaar dat hij de auto in zijn bezit was 70.000 km mee gereden en iedere winter geschorst en binnen gestald. Dus carrosserie was nagenoeg vrij van roest. De 4traps automaat deed het perfect en de schakelmomenten waren nauwelijks merkbaar. Al met al een prima auto.
2016:
Uiteraard kruipt het bloed waar het niet gaan kan en besloot ik dat ik toch weer wat leuke dingen met de BG wilde gaan doen. Ik wilde de auto opknappen met originele onderdelen zodat de oude en suffe uitstraling van deze sedan verleden tijd zou worden. Via vrienden en kennissen wist ik de eerste spulletjes te bemachtigen. Het waren een JDM gril en GT voorbumper en stoelen. En daar ontstond het idee om de auto om te bouwen naar "GT".
Oorspronkelijk is de sedan in Nederland nooit als GT geleverd deze eer was alleen weg gelegd voor de hatchback an 323F ( je weet wel die met de klaplampen ). Dus hoe gaaf zou het zijn om van een sedan een GT uitvoering te maken.
2017:
Ik had inmiddels al een aantal GT onderdelen op de auto en via Marktplaats had ik een set GT velgen weten te bemachtigen. Deze waren wel in zeer slechte staat en heb ik toen laten opknappen. Rond diezelfde periode kwam ik er achter dat er een ring was afgebroken van één van de veren. Ik heb er toen voor gekozen om schokdemper/veren systeem van de auto te vernieuwen en gelijk een set "cobra" 4mm verlaagde veren te monteren. Uiteraard was dit een hele ingreep, maar wel het geld waard.
In augustus van dat jaar heb ik ook de remmerij vernieuwd. Voor en achter was het weer als nieuw en met de opgeknapte velgen, verlaging reed de 323 weer als nieuw. Op de velgen had ik banden van Bridgestone laten monteren. De auto was destijds ook op banden van dit merk geleverd en dat vond ik in kader van originaliteit nu ook wel weer zo leuk.
2018:
De auto reed nog steeds super. Tijdens de APK bleek dat er teveel speling op de fusee kogel zat. Dit samen met de jaarlijkse beurt gelijk opgeknapt en ik kon er weer een jaar zorgeloos mee de weg op. In dat jaar heb ik hier en daar nog wat GT spulletjes op de kop weten te tikken, maar het aanbod in Nederland begon aardig op te drogen. Ik ben toen via socialmedia in contact gekomen met een mede liefhebber in Ierland. Hij heeft mij aan veel onderdelen weten te helpen. Zo kwam er een spoiler vanuit Amerika. En op zo'n auto staat een spoiler natuurlijk wel erg stoer.
2019:
Bij het jaarlijkse onderhoud kwam ik er achter dat de B6 motor wat olieverbruik begon te vertonen. Dus dat betekende dat de klepseals aan vervanging toe waren. Een prijsopgave bij de dealer zou uitkomen op zo'n €650,- a €700,-. Op dat moment kwam ik op Marktplaats ook een advertentie tegen van een 323 1.8i GT hatchback. Ik ben toen met de verkoper tot een prijs overeengekomen en toen had ik opeens 2 "BG'tjes". Deze auto geen APK meer en na een inspectie bleek de roest een dusdanig probleem te zijn dat de koets niet meer te redden viel. Ik heb toen besloten om de motor over te zetten naar de sedan.
Gelukkig kon ik dit project uitvoeren bij mijn werkgever op de zaak en met behulp van collega's en vele vrije uurtjes kon ik uiteindelijk na zes maanden weer de weg op.
Al had ik het bij de klepseals reparatie gehouden dan was ik natuurlijk veel goedkoper uit geweest, maar ja nu ging ik van een 90pk 1.6 sohc automaat naar een 128pk dohc handgeschakeld. En dat waren toch wel serieus wat extra pk's erbij.
Uiteindelijk had het nog wel wat voeten in de aarde om de auto werkend te krijgen en heb ik de hulp moeten inschakelen van een Mazda monteur die bekend was met dit model. De kabelboom zorgde ervoor dat bepaalde dingen niet helemaal functioneerde, maar deze heeft hij werkend weten te krijgen gelukkig.
2020:
Dus na wat extra onvoorziene kosten van een externe garage kon ik in april van dat jaar eindelijk na de APK keuring de weg op. Vanwege Covid-19 kon ik helaas niet bij de RDW terecht om de auto om te laten keuren. In juni gingen de keuringslocaties weer open en ik heb toen direct een afspraak gemaakt. Tijdens de keuring kreeg ik leuke complimenten van de keurmeesters. Afijn ik kreeg een nieuw kentekenbewijs en nu was het op kenteken officieel een 1.8 met 128pk.
2021:
Vanwege persoonlijke omstandigheden heb ik vanaf de zomer van 2020 tot nu eigenlijk geen dingen meer kunnen doen aan de auto. Er staan nog wel een aantal zaken op de planning zoals het overspuiten van de kop. Ik heb vanuit Ierland voorschermen gekregen zonder knipperlicht indicatoren. Deze zijn nooit in Nederland geleverd het leek mij wel een leuke aanpassing omdat het toch origineel is. Maar dit moet ik dan allemaal uitbesteden.
Tijdens de jaarlijkse APK bleek dat de remklauwen weer gangbaar gemaakt moesten worden. Iets wat ik in 2020 vergeten was te doen. Vandaar dat de remblokken aardig versleten waren.
Tip voor BG eigenaren om dit ieder jaar bij de beurt te laten doen. Dit is echt een eigenschap van het model.
Al met al valt het mij reuze mee qua problemen met deze auto. Ieder jaar krijgt hij netjes zijn kleine en grote beurtjes. En de auto heeft mij nog nooit laten staan. Dus betrouwbaar is hij zeker.
Voor nu kan ik wel met enige zekerheid zeggen dat zoals de auto er nu bij staat, dit de enige in Nederland is. Sowieso een sedan met deze motor.
De BG verdwijnt de laatste jaren steeds meer uit het Hollandse straatbeeld. En op deze manier houd ik hem nog een beetje in ere.
Weer een stapje verder.
- 175.800 km
We zijn weer een paar maanden verder en inmiddels zijn er een paar kleine aanpassingen gedaan.
De nieuwe zijschermen en motorkap zijn inmiddels gespoten en gemonteerd. Een kleine toevoeging aan de zijschermen zijn de GTX wielkast randen. Deze zijn niet origineel aan het GT model, maar ik vond zelf wel een leuke sportieve toevoeging.
bij de achter wielkasten zal ik aan de bestuurderskant eerst nog wat reparatie werkzaamheden uitmoeten laten voeren. Hier begint de roestduivel aardig grip te krijgen.
Mijn zoektocht heeft zich nu vooral gericht op een reparatie deel zodat het slechte stuk uit de carrosserie geslepen kan worden. Ik had bij de leverancier "van Wezel" op de website wel een passend onderdeel gevonden alleen was deze momenteel niet leverbaar. Dus hier zal ik nog verder naar moeten zoeken.
Inmiddels heb ik ook de voorportier kabelbomen weg gebracht. Deze worden bij de audiozaak voorzien van nieuw speaker draad. Ter zijnde tijd is het de bedoeling dat de portieren worden voorzien van nieuwe speakers en deze worden dan aangesloten op een periode getrouwe autoradio. Nu kennen jullie misschien wel het merk Blaupunkt. Zij hebben van het model "Bremen SQR 46" een retro versie uitbracht ( a €450 ). Dit is de "Bremen SQR 46 DAB" welke voorzien is van DAB+ en allerlei andere hedendaagse features, maar nog wel met het karakteristieke uiterlijk van de begin jaren 90 auto radio.
Al met al vordert het project gestaag. Het spaarpotje zal weer eerst aangevuld moeten worden voordat ik verder kan gaan.
Exterieur eindelijk af.
- 178.200 km
Sinds de laatste toevoeging is er weer een boel veranderd. De plaatdelen voor de achterwielkasten heb ik uiteindelijk via iemand uit Duitsland weten te bemachtigen.
Twee maanden geleden heb ik de auto naar de schadehersteller gebracht omdat ik vanwege een medische ingreep voor een korte periode geen auto kon rijden. Omdat ik nu toch graag alles wat nog open stond in één keer aan wilde laten pakken werd het uiteindelijk nog een hele waslijst.
- Voorbumper geheel in kleur
- Spiegels in kleur
- Lijsten onder de koplampen opnieuw gespoten
- De kofferbakklep opnieuw gespoten en gaatjes van emblemen dicht.
- Wielkasten achter roest weggehaald en nieuwe plaatdelen in gelast.
- GT wielkast randen gemonteerd.
- Oude schades achter schermen weg gewerkt
- En alles weer netjes in kleur gespoten.
Dus de transformatie van GLX naar GT exterieur is bij deze afgerond.
De volgende en laatste stap is het interieur. Als eerste wacht ik nog op wat onderdelen zodat ik de elektrische raambediening kan aansluiten. Komende week zal ik het tapijt ophalen. Deze heb ik helemaal laten reinigen en word er nieuw speaker draad getrokken naar de hoedenplank. Dit alles wil ik in de komende maanden gaan aanpakken. Uiteindelijk hoop ik dit jaar alles te kunnen afronden. Dan is dit zevenjarige project eindelijk afgelopen en kunnen we gaan genieten en lekker touren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.