Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Mazda Demio

Ruim de hoek om

Mazda Demio
  • Luc Vranken
  • Eerste rijtest
31 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2000 week 20
AutoWeek 2000 week 20

Je leest het in AutoWeek 2000 week 20

Ruimte-auto's: het heetste segment in de autobiz van dit moment. Wil je daarin meedoen, dan moet je als fabrikant scherp blijven. Dus heeft Mazda haar hoekig compacte ruimtereus Demio vernieuwd. We sturen 'm door beredruk Berlijn.

Met 'n kleine Japanse ruimte-auto heb je al snel de lachers op je hand. Of beter... je wordt simpelweg uitgelachen. Da"s niet voor niets: u kunt "n spottende grijns toch ook niet onderdrukken als u een eerste Wagon R, een Move of een Verso uitremt? Mazda"s Demio (vanaf "96 in Japan, vanaf "98 in Europa) heeft daar altijd (vanaf "98) boven gestaan. En neemt met deze opknapbeurt nog meer afstand: hier staat gewoon een serieuze, stevig ogende auto. De nieuwe neus in Mazda"s huidige familielook staat "m goed.

Er zijn meer veranderingen. Met de facelift biedt Mazda nu ook de mogelijkheid van een 1,5-liter benzinemotor aan en, da"s ook nieuw, u kunt die Demio 1.5 ook met automatische versnellingsbak bestellen. U weet: de Demio was er alleen als 1.3 (63 pk) met vijfbak.
"n Slome duikelaar is de Demio nooit geweest, maar zo"n 1.5 biedt natuurlijk net even wat meer reserve. De motor levert een bescheiden 75 pk maar het is Mazda meer te doen om de grotere souplesse. Helaas, helaas, wij vinden de 1.5 onderin, bij lage toerentallen, juist helemaal niet zo bij de les. Als je doortrekt ja, dan gebeurt er wat. Maar in deze brave gezinsauto hebben we nu juist geen zin in veel toeren. Ook al omdat zo"n Mazda-krachtbron het dan heus flink uitbrult. Doet die 1.5-Demio dus ook.

De bezem erdoor

Kazumasa Yoshida is de baas van het project Demio. Hij liet het interieur opknappen en de dashboardklokken restylen. Ook is er nu wat meer bergruimte en de kachelbedieningsknoppen zijn verbeterd. Aan het "ruimteconcept" van de nieuwe Demio heeft Mazda niets veranderd. We moeten niet gaan overdrijven. De Demio is praktisch, zeer zeker, maar een ruimte-auto? Verwacht geen wonderen. De instap naar de achterbank is heus niet riant (door bescheiden achterportieren en forse wielkasten), de ruimte daar is niet verkeerd (meer beenruimte dan in Agila/Wagon R), maar uitgeschoten pubers gaan geheid klagen. Uw testpiloot kan goed achter zichzelf zitten, maar ik ben dan ook geen reus. Toch: de Demio kan de meeste compacte hatchbacks wel aan op dit punt, ook omdat er aardig wat bagageruimte is. Maar vergeet niet dat de Demio ook een slag duurder is dan de compacte hatchback.
Ruimte-auto"s heten flexibel te zijn. De Demio-achterbank is verschuifbaar (over 12 centimeters) en de verstelbare rugleuning van de achterbank is in gelijke delen neerklapbaar. Daarmee hebben we de Demio-multifunctionaliteit gehad.

Rijdt 't een beetje lekker?

Wie kickt op het rijden van een Japanner, omdat die auto"s zich zo lekker en gemakkelijk laten bedienen, die zit bij Demio II helemaal goed. Uitstekend werkende vijfbak (al staat de pook erg ver naar achteren), bekende stuurhendels, licht pedaalwerk en een fijn overzicht rondom. Dit is nu typisch zo"n auto waar je moeders een groot plezier mee doet. En waar moeders tien jaar lang probleemloos mee op pad gaat. Hebben we alle vertrouwen in. Maar wij missen iets onderweg in de nieuwste Mazda. Doe een blinddoek om achter het stuur (doe dit niet in Berlijn!) en zelfs wij kunnen u niet meer vertellen in welke auto we aan het rijden zijn. De Demio communiceert niet. Dat wil niet zeggen dat de Mazda beroerd rijdt. Er is geen punt waarop hij tijdens deze eerste indruk al door de mand valt. Maar er is ook niets dat ons na het uitstappen bijblijft.
Samengevat: praktische auto, keurig afgewerkt overal, makkelijk in de omgang maar de vonk springt nog niet over. En een prijspakker is 't evenmin.

Airco is een optie

De groter gegroeide Demio-familie begint met de Demio Comfort. Noem 'm "t het instapmodel. Alleen leverbaar met de bekende 1.3. De auto heeft twee airbags (rechts met bezettingssensor), stuurbekrachtiging, dakdragers, wisser achter, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een klokje. De Demio Exclusive voegt daar aan toe: centrale deurvergrendeling, elektrische ramen voor, elektrisch bedienbare buitenspiegels, stootstrips, toerenteller en een in hoogte verstelbaar stuurwiel. De Demio Touring is er alleen als 1.5 en die heeft afstandsbediening op de centrale deurvergrendeling, elektrische ramen achter, ABS, velours bekleding, mistlampen voor en verwarming op de buitenspiegels.

  • Houd me op de hoogte over de Mazda Demio
Mazda Mazda Demio

Uitgelicht aanbod

    Mazda Demio 1.5 Exclusive*Automaat*Airco*Elkt-ramen*Trekhaak

    Mazda Demio 1.5 Exclusive*Automaat*Airco*Elkt-ramen*Trekhaak

    • 2001
    • 160.417 km

    € 1.899

    Mazda Demio 1.3 GLX

    Mazda Demio 1.3 GLX

    • 2000
    • 86.853 km

    prijs op aanvraag

    Mazda Demio 1.5 AUT.

    Mazda Demio 1.5 AUT.

    • 2001
    • 129.161 km

    prijs op aanvraag

Meer Mazda Demio occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda Demio specificaties
  • Mazda Demio occasions
  • Mazda Demio video's
Advies en informatie
  • Mazda Demio tests
  • Mazda Demio gebruikersreviews
  • Mazda Demio index
PREMIUM
Mazda 2 Hybrid - Test

Mazda 2 Hybrid - Test

Het mag een unicum worden genoemd: Mazda heeft twee totaal verschillende 2’s in de etalage....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda Demio 1.3 Comfort (2000)

    Mazda Demio 1.3 Comfort (2000)

    2
    • 18 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda Demio 1.3 GLX Plus (1999)

    Mazda Demio 1.3 GLX Plus (1999)

    6
    • 4 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Mazda Demio 1.3 GLX (2000)

    Mazda Demio 1.3 GLX (2000)

    7
    • 17 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Mazda Demio 1.3 LX (2000)

    Mazda Demio 1.3 LX (2000)

    15
    • 11 juni 2018
  • Gebruikersreview
    Mazda Demio 1.3 LX (1999)

    Mazda Demio 1.3 LX (1999)

    4
    • 25 februari 2018
  • Gebruikersreview
    Mazda Demio 1.3 GLX Plus (1998)

    Mazda Demio 1.3 GLX Plus (1998)

    9
    • 8 juli 2017
  • Gebruikersreview
    Mazda Demio 1.3 GLX (1999)

    Mazda Demio 1.3 GLX (1999)

    11
    • 21 maart 2015
meer reviews
Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Doorgaans vliegen bij Klokje Rond de torenhoge kilometerstanden je om de oren. Deze week is...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autotest
    Mazda Demio 1.5 Exclusive (2000)

    Mazda Demio 1.5 Exclusive (2000)

    • 1 mei 2001
  • Suzuki Ignis 1.3 GL First Edition - Mazda...

    • 13 maart 2001
  • Mazda Demio 1.5 Exclusive - Seat Cordoba...

    • 20 juni 2000
  • Autotest
    Mazda Demio 1.3 GLX (1999)

    Mazda Demio 1.3 GLX (1999)

    2
    • 29 april 2000
Merk
Merk
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • PREMIUM
    Mazda 2 Hybrid - Test

    Mazda 2 Hybrid - Test

    • 21 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Focus vs. Mazda 3 - Dubbeltest

    Ford Focus vs. Mazda 3 - Dubbeltest

    • 31 mei 2022
  • Nieuws
    Prijzen verbeterde Mazda MX-30 bekend

    Prijzen verbeterde Mazda MX-30 bekend

    58
    • 25 mei 2022
  • Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

    Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje...

    • 24 mei 2022
  • PREMIUM
    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel...

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Sneller laden voor Mazda MX-30

    Sneller laden voor Mazda MX-30

    55
    • 12 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden