Mazda CX-30 vs. Mini Countryman - Vergelijkende Test

Hoogwaardigheidsbekleders

45 reacties

Video
AutoWeek 15 2021
AutoWeek 15 2021

Je leest het in AutoWeek 15 2021

‘Middelmaatje’ Mazda CX-30 groeide in twee jaar uit tot de populairste nieuwe Mazda van Nederland. Onlangs werd een reeks kleine vernieuwingen doorgevoerd aan auto én motor. Is de auto daarmee hoogwaardig genoeg voor een succesvolle aanval op de Mini Countryman?

Bij zijn introductie in het voorjaar van 2019 riep de Mazda CX-30 heel wat vragen op. De auto verscheen min of meer onverwacht op de beursvloer in Genève (toen kon dat nog) en heeft een naam die voor geen meter past bij zijn rol als het model tussen de CX-3 en de CX-5. Inmiddels zijn we echter wel aan hem gewend. Wat heet: de wereldwijde nummer drie van Mazda mocht zich in 2020 zelfs de populairste Mazda van Nederland noemen, al moet je dat met een vijftigste plek in de totale verkoopranglijsten wel in perspectief zien. Opvallend is dat vrijwel iedere koper kiest voor de SkyActiv-X-motor, die voor een meerprijs van grofweg € 1.000 zo’n 50 pk meer en een lager brandstofverbruik dan de instapmotor belooft.

Mazda kiest het voorjaar van 2021 uit om het belangrijke model en de belangrijke motor van een kleine update te voorzien. De SkyActiv-X heet nu e-SkyActiv X, waarbij de ‘e’ staat voor mild-hybrid ondersteuning. Meer dan een naamswijziging is dit echter niet, want zo’n elektrohulp had deze motor – net als de SkyActiv-G trouwens – al eerder. Nee, het nieuws zit ’m in een nog verder teruggedrongen verbruik en CO2-uitstoot en een beetje extra kracht. Om precies te zijn 6 pk en 15 Nm extra, wat het totaal nu op 186 pk en 240 Nm brengt. De motor is nog steeds te combineren met een handbak of met een automaat en met voorof vierwielaandrijving. Het nieuws aan de auto zelf blijft beperkt tot wat andere kleurstellingen en wijzigingen in de standaarduitrusting bij bepaalde uitvoeringen. Aan de hier geteste Luxury-versie verandert echter niets, dus behalve het ‘e-SkyActiv-X’ op de achterklep blijft alles optisch bij het oude.

FACELIFT

De Mini Countryman ging al in 2020 onder het mes, maar wel op wat uitgebreidere schaal. Met strakgetrokken bumpers, standaard ledverlichting en achterlichten in Union Jack-stijl is dit veel meer een echte facelift, zij het in vrij bescheiden mate. Ook hier werd de motor iets efficiënter, al bleef het vermogen van de Cooper-versie gelijk. Met 136 pk is deze versie een stuk minder krachtig dan de CX-30, maar prijstechnisch klopt de vergelijking zo het beste. De Mini zit als premiumproduct duidelijk wat hoger in de markt, maar Mazda bewijst al jaren dat het de strijd op hoog niveau prima aankan.

Ook binnenin de Mini Countryman veranderde er het nodige. Behalve nieuwe kleuren en materialen maakt een deels digitaal instrumentarium zijn opwachting, dat net als het oude exemplaar op de stuurkolom wordt geplaatst. Ook de indeling van de centrale klok is anders. Voorheen waren hier fysieke, kunststof knoppen te vinden, maar nu geldt die omschrijving alleen nog voor de volumeknop en twee toetsen bovenaan. De rest van dit ronde paneel is in pianolak uitgevoerd met digitale tiptoetsen. Dat ziet er ontegenzeggelijk moderner uit, maar is tegelijkertijd wel een enorme magneet voor stof en vingerafdrukken. Dit is niet de enige plek van het Mini-interieur waar de vorm voor de functie is gegaan.

Het in grote lijnen van BMW afkomstige bedieningsconcept wordt hier en daar enig geweld aangedaan omwille van de kenmerkende retro-tekenstijl. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de rij ogenschijnlijk identieke tuimelschakelaars en de ronde combinatietoetsen op het stuur, al moet gezegd dat het geheel inderdaad erg leuk oogt. Instappen in een Mini is altijd een belevenis voor wie het niet gewend is. Behalve het interieurdesign draagt ook het unieke uitzicht naar buiten daaraan bij, met een ogenschijnlijk vrijwel verticale voorruit, rechtopstaande zijruitjes en een ver naar voren doorgetrokken dak.

De Mazda voelt wat dat betreft veel meer als een normale auto, zij het wel een nadrukkelijk sportief exemplaar. Als bestuurder zit je hier diep weggestopt achter een relatief hoog dashboard, met een juist behoorlijk vlakke voorruit voor de neus en vrij kleine zijruiten. Dat geeft een fijn geborgen gevoel, al is het overzicht rondom in de Mini ontegenzeggelijk beter voor elkaar.

EIGENWIJZE KEUZES

Als het gaat om interieurkwaliteit en afwerking doet de Mazda zeker niet voor de Mini onder. De gebruikte kunststoffen komen zelfs hoogwaardiger over dan in de Mini, die op dat vlak toch een naam heeft hoog te houden. Wel is het jammer dat juist de opbergvakken in de Mazda vanbinnen erg glad zijn, waardoor zaken als waterflesjes en portemonnees al snel hoorbaar heen en weer schuiven. Waar het Countryman-binnenste erg druk en ietwat overweldigend is, lijkt dat van de Mazda juist bedoeld om je zo min mogelijk af te leiden. Het design is strak en opgeruimd, het kleurgebruik rustig en het instrumentarium oogt relatief eenvoudig en traditioneel.

Toch maakt ook Mazda eigenwijze designkeuzes, door de ventilatieroosters aan weerszijden van het instrumentarium te plaatsen en de middenconsole grotendeels leeg te laten. Het centrale scherm staat hoog op het dashboard en ver weg. Daardoor staat het mooi in het zicht, maar niet onder handbereik. Dat hoeft echter ook niet, want in de Mazda geschiedt de bediening van dit systeem uitsluitend via een tussen de stoelen geplaatste draaiknop. Dat werkt na een korte gewenningsperiode uitstekend en zorgt daadwerkelijk voor minder afleiding dan een touchscreen.

Mini biedt de keuze uit draaiknop en touchscreen en biedt daarmee voor elk wat wils. Keerzijde is dat het Mini-systeem een wat minder overzichtelijke structuur heeft en door zijn touchscreen lager op het dashboard is geplaatst. Ook zit de draaiknop hier net iets te ver naar achteren, waardoor een wat onnatuurlijke houding nodig is om ’m vanaf de armsteun te bereiken.

SPEELS

Mazda’s SkyActiv-X-motor is een indrukwekkend stuk techniek en een fijne krachtbron. De tweeliter ligt prettig in het gehoor en brengt vlot en zonder veel drama gang in de CX-30. Toch komt het vermogen ook na de update niet zo goed uit de verf als gehoopt. De auto presteert wel gemakkelijk, maar voelt en is niet zo snel als de fabriek belooft. Samen met het redelijke, maar niet grensverleggende verbruik (zie kader) zorgt dat ervoor dat de innovatieve motor ook in zijn vernieuwde vorm niet helemaal kan beantwoorden aan de hoge verwachtingen. Wel moeten we daarbij zeggen dat dezelfde motor in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak aanzienlijk beter tot zijn recht komt dan met de hier geteste automaat. De bak heeft een vrij loom karakter en schakelt niet alleen trager dan de DCT-automaat van Mini, maar reageert ook aanzienlijk minder snel.

Ondanks de schoonheidsfoutjes is en blijft een CX-30 wel een erg fijn rijdende auto. De besturing biedt lekker veel gevoel en het onderstel weet de natuurlijke nadelen van de wat hogere SUV-koets uitstekend te camoufleren, zonder door te slaan in compromisloze sportiviteit. Het totaalpakket is volwassen, uitgebalanceerd en toch comfortabel.

Mini maakt een duidelijker keuze en dat is het ook aan zijn stand verplicht. Zelfs een bescheiden gemotoriseerde Countryman moet tenslotte ietwat speels zijn. Dat is gelukt. De Mini stuurt directer, voelt kleiner dan hij is en laat leuk met zich spelen. Die pret heeft echter wel een prijs, want de Mini is door dat directe karakter ook een wat vermoeiender auto om mee onderweg te zijn. Op de snelweg vraagt de besturing meer aandacht en het onderstel geeft oneffenheden duidelijker door dan dat van de Mazda, en dat terwijl de test-Mini op de kleinst mogelijke wielen met winterbanden staat. De motor van de Mini is wel fijn. De 1,5-liter driecilinder levert 50 pk minder, maar heeft zijn koppel veel eerder beschikbaar. Tel er de mooie loop van deze grote driepitter en een razendsnelle automaat bij op en je hebt een motor die zijn tekortkomingen heel goed kan camoufleren.

PRAKTISCH

De Mini komt wel verrassend voor de dag als het gaat om praktisch gebruiksgemak. We hadden niet gedacht het ooit nog eens te zeggen, maar de Mini biedt op de achterbank vooral voor de benen meer ruimte dan de Mazda. Gevoelsmatig is het verschil nog groter dan in harde centimeters, omdat de Mini dankzij zijn grotere zijruiten en (optionele) panoramadak aanzienlijk luchtiger overkomt dan de Mazda.

Als het gaat om bagageruimte is het een gelijkspel: de Mini blijkt net iets ruimer achter de achterbank, maar als de bank plat gaat, wint de Mazda het weer nipt. Toch geldt voor beide auto’s dat er betere alternatieven zijn voor dit geld als je op zoek bent naar ruimte.

In de basis is de Mazda met de geteste motor en bak ‘slechts’ zo’n € 1.700 goedkoper dan de Mini Countryman Cooper automaat, maar een Mini is bij uitstek zo’n auto waarbij de opties de prijs bepalen. Onze niet eens zo heel compleet uitgevoerde test-Countryman kost bijna 55 mille, waar de Mazda zelfs met alle mogelijke opties ruim onder de € 45.000 blijft.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Het is zeker niet gek dat de Mazda CX-30 zo in trek is. De auto rijdt heerlijk, is redelijk geprijsd en biedt een interieur dat voor wat betreft afwerking en uitstraling de strijd met een luxeproduct als de Mini gemakkelijk aankan. Dat uitgerekend de innovatieve en vernieuwde motor dan niet lekker uit de verf komt is jammer, maar kan ’m niet van de overwinning afhouden. De Mini koop je, veel meer dan de Mazda, met je hart. De Countryman ziet er nog altijd erg chic uit, maar dat heeft een zeer forse prijs. Wie ’m desondanks prefereert, kan tenminste één rationeel argument aanvoeren: de Mini is zowaar de ruimste van de twee.

PRIVATE LEASE Mazda CX-30

Lezersreacties (45) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum