Mazda 6 SportBreak 1.8 Touring (2005)

Bescheiden plaagstoot

Mazda 6 SportBreak 1.8 Touring
Mazda heeft de 6 gefacelift, en daar was het ook wel een beetje tijd voor want belangrijke concurrenten streven hem qua verkoopaantallen voorbij. We testen de opgefriste Japanner in stationwagonuitvoering. Kan de Mazda weer net zo verleiden als drie jaar geleden?

De Mazda is ook na z'n facelift niet zo'n spannende verschijning. De 6 moet het vooral hebben van z'n voor- en achterzijde. Maar het geheel dat Mazda heeft gesmeed, viel in de smaak. De opfrisbeurt is daarom terecht bescheiden gehouden. De met aandacht voor detail vormgegeven kop en kont zijn subtiel gemoderniseerd. De neus oogt agressief door de platte, brede, enigszins geknepen koplampen. Met een neus als die van de Mazda6 kun je gerust iemands binnenspiegel komen binnenrijden. De smalle, met heldere lenzen uitgevoerde koplampen hebben nu donkere, chroomkleurige sierranden. De grille, die door de units ingeklemd wordt, ligt dieper verzonken en is vlakker. Het Mazda-embleem is wat opgepompt. En de luchtinlaat in de voorbumper is groter. Het ruitmotief in de luchtinlaat en in de grille is vervangen door een veel sportiever ogend honingraatmotief.


Stap voorwaarts
De Japanners hebben de achterzijde slechts licht gewijzigd. De reflectoren in de achterbumper worden voortaan door een horizontale inkeping met elkaar verbonden. De achterlichtunits hebben donkere lenzen en lopen iets verder de hoeken van de carrosserie om. Het interieur van de tweede editie van de Mazda6 is met terughoudendheid gewijzigd, maar het vormt een fikse stap voorwaarts ten opzichte van dat van de eerste generatie.

De middenconsole is niet langer in zilvergrijs uitgevoerd, maar heeft nu een donkere tint. De tunnelconsole, de sierlijst rond het dashboard, de armsteunen van de portieren en de portiergrepen hebben dezelfde kleur. Het is een hele verbetering; deze titaniumkleur staat de Mazda een stuk chiquer. De chromen omlijsting van de meters in het instrumentarium had van ons niet zo nodig gehoeven. De bedieningsknoppen zijn ondergebracht in clusters.
Ergonomisch heeft Mazda het tegenwoordig beter voor elkaar, omdat draaiknoppen en druktoetsen eenvoudiger te vinden zijn. Over de afwerking hebben we niet te klagen; alles steekt goed in elkaar en functioneert prima. Bestuurdersstoel en stuurwiel zijn uitstekend verstelbaar. Het stuurwiel kun je lekker ver naar je toe trekken en de stoelen verlenen voldoende comfort, zonder te zacht te zijn.


Raffinement
Mazda heeft met de 6 naam gemaakt met sportieve rijeigenschappen. Vooral de besturing van de Japanner verdient veel lof. Hij stuurt uitermate strak en direct. Het onderstel heeft Mazda nu op details aangepast. Verwacht geen wereld van verschil in weggedrag ten opzichte van de vorige editie. Wel biedt het onderstel nu meer raffinement; het is stiller, terwijl het bochtgedrag onveranderd op hoog niveau ligt.

In het vooronder ligt een 1,8-liter vierpitter, die maximaal 120 pk opwekt en een maximale trekkracht heeft van 165 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/h vindt plaats in 10,3 seconden. Een tussenacceleratie van 50 tot 80 km/h klaart de Mazda6 in 5,3 seconden in drie en in 7,6 seconden in vier. De Mazda versnelt van 80 naar 120 km/h in 11,2 seconden in vier en in 18,5 seconden in het vijfde verzet.

Schakelen verloopt niet boterzacht. Vooral de gang van vier naar vijf verloopt nogal hakerig. Je moet behoorlijk aandringen bij het wisselen van verzet.

Signalement

Merk Mazda
Model 6 SportBreak 1.8 Touring
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 26.995

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.798 cc
Maximaal vermogen 88 kW / 120 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 165 Nm bij 4.300 tpm
Inhoud brandstoftank 64 l
Lengte / breedte / hoogte 4.710 mm / 1.780 mm / 1.480 mm
Wielbasis 2.675 mm
Massa leeg 1.335 kg
Laadvermogen 590 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 550 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 192 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,3 s (fabrieksopgave: 11,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,3 s / 7,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,2 s / 18,5 s
Brandstofverbruik 7,9 l/100km
CO2-uitstoot 188 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum