Mazda 6 (2006) – 476.022 km - Klokje Rond
Luid en duidelijk
85 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Dat is mazzel: Brian Brands kon vorig jaar met gesloten beurs de Mazda 6 van zijn vader overnemen. Het is een dikke diesel met al een hele smak kilometers op de klok. De jaren beginnen nu te tellen. Onlangs deed Brian voor het eerst een grote investering in de auto: een nieuw stuurhuis. Nu is de distributieriem aan vervanging toe. Maar is de auto die investering van duizend piek nog wel waard?
Nog niet zo heel lang geleden trad er al eens een Mazda 6 van dezelfde generatie op in Klokje Rond. Die viel op omdat hij zo enorm roestig was. Wat dat betreft doet dit exemplaar het een stuk beter: aan de buitenkant valt nauwelijks roest te zien. Eigenaar Brian maakt zich eerder druk om de blanke lak die her en der van de auto aan het verdwijnen is. “Wellicht laat ik dat ooit nog eens opnieuw spuiten.” Maar voordat hij verder gaat met investeren, wil hij graag van Joep weten wat de exacte staat van zijn auto is. Dat antwoord volgt vandaag en is luid en duidelijk.
DE MOEITE WAARD
De vader van Brian kocht de Mazda in 2014 vooral om er zijn woon-werkkilometers van Eindhoven naar Amsterdam mee te maken. Bij tellerstand 300.000 deed hij de auto over aan zijn zoon. Daar heeft de Mazda het een stuk rustiger. Brian: “Ik werk bij de NS en ga dus vaak met de trein naar mijn werk in Utrecht. Maar als ik heel vroege diensten heb, pak ik de Mazda. Ik denk dat ik zo’n 25.000 kilometer per jaar rijd. Nu komt de vervangingstermijn van de distributieriem er weer aan. Er moet zeker een nieuwe op, maar niet voordat ik weet of dat bij deze auto nog de moeite waard is.”
Als Joep Schuurman na de proefrit onder de motorkap duikt, is zijn antwoord al snel duidelijk. “Deze auto heeft olielekkage op een heel ongebruikelijke plek, want ik zie de olie langs de bouten van de distributieriemkap naar buiten lekken. Ik ben reuze benieuwd naar hoe het er daar onder uitziet.” En dus gaat het plastic kapje los, waarna we zien dat de distributieriem rijkelijk in de olie hangt. “Dat is bij dit type motor zeker nog niet de bedoeling”, licht Joep toe. Bovendien ziet hij dat de riem hartstikke slap hangt. “Die moet juist zeer strak gespannen staan! Het is een wonder dat hij nog niet is geknapt of losgelopen. Eigenlijk zou je er niet eens mee naar huis moeten rijden.” Conclusie: er is dus niet alleen een dure, nieuwe riem nodig, maar er moet ook een olielekkage worden verholpen.
“Bovendien rook ik tijdens de proefrit uitlaatgassen in de auto”, zegt Joep. “Dat betekent vrijwel zeker dat de afdichtringen onder de verstuivers versleten zijn. Die moeten dan eveneens worden vernieuwd.” Dat is alweer een prijzige operatie. En we zijn er nog niet.
NIET ZO ENTHOUSIAST
Op een andere plek in de motorruimte ontdekt Joep dat de intercooler van de turbo lekt; als hij met zijn vingers achter de grille voelt, haalt hij een hoop drab tevoorschijn. En nu hij daar toch bezig is: de airco-condensor zit helemaal dicht. Geen wonder dat hij tijdens de proefrit merkte dat die airco niet zo enthousiast meer meedeed. Als de auto wordt opgetild, is het tijd voor de grote vraag: is deze Mazda werkelijk zo roestvrij als de buitenkant doet vermoeden? De voortekenen zijn goed; veel meer dan wat vliegroest komen we niet tegen. Maar daar is Joep alweer met een flinke domper op de feestvreugde. “Het is op zich netjes dat er in de fabriek her en der wat bitumen op de bodem is gedaan om roest tegen te gaan, maar helaas zie je dat het onder die laag gewoon roest. Op sommige plekken trek je de bitumenlaag er zo vanaf. De roest die je ziet, is inderdaad vliegroest.
Maar bij een auto die daar zó veel van heeft, kan het niet anders dan dat er op minder goed zichtbare plekken gewoon gaten zijn.” En jawel hoor: als Joep met zijn schroevendraaier in de achterkanten van de dorpels prikt, gaat hij er zo doorheen. “Er zitten mooie dorpelkappen op, maar ik denk dat je niet wilt weten wat daarachter zit.”
REKENSOM
Tot slot wijst onze keurmeester nog op de schokdemper rechtsachter: alle olie is eruit gelopen. Tijdens de proefrit viel al op dat deze Mazda wel heel erg soepeltjes bewoog, terwijl dit model van huis uit juist een stevig, sportief karakter heeft. “Ook die demper zou je dus moeten vervangen.”
Tijd voor de rekensom. Natuurlijk zou Brian de distributie kunnen laten doen en de lekkage laten verhelpen. “Maar”, waarschuwt Joep, “dan heb je nog steeds een auto die uitlaatgassen in het interieur doorlaat, nieuwe schokdempers nodig heeft en waarbij je altijd blijft vechten tegen de roest. Bovendien zit alles aan deze auto zo vastgeroest, dat je alleen al voor het losbikken flink wat werkplaatsuren gaat betalen. Ook zijn er meer onderdelen om te vervangen dan je had begroot. Ik denk niet dat het verstandig is om nog verder in deze auto te investeren.” Met die boodschap laten we Brian ietwat beteuterd achter. Hij was van plan om met de Mazda een trip naar Zuid-Frankrijk te maken, maar dat wordt moeilijk met een distributieriem in deplorabele staat. Maar hij heeft nog tijd om na te denken én om te sparen voor een andere auto: de apk loopt nog tot maart volgend jaar.
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Dit is wel een blubberdikke auto hoor. Ik heb genoten van de rit en ook het bekijken van de techniek was een bijzondere ervaring. Helaas gaan er geen duimen omhoog. Gezien de kilometerstand en het soort auto is er toch flink wat herstel nodig.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | 6 Sport 2.0 CiTD 143pk Executive |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 34.930 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 105 kW / 143 pk bij 3.500 tpm |
Maximaal koppel | 360 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.690 mm / 1.780 mm / 1.435 mm |
Wielbasis | 2.675 mm |
Massa leeg | 1.460 kg |
Laadvermogen | 560 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 550 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 203 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,5 s |
Brandstofverbruik | 6,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 165 g/km |
Lezersreacties (85) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.