Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Mazda
  • 323 FastBreak

Mazda 323 FastBreak 2.0 Touring (2001)

Twijfelgeval

Mazda 323 FastBreak 2.0 Touring (2001)
  • Autotest
16 oktober 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De aparte Mazda 323 Fastbreak kreeg onlangs een ander snuitje, een herzien interieur en een dikkere motor in de topversie. Maar de vraag blijft: is het een stationcar ("Break"), een sportmodel ("Fast"), of gewoon een vijfdeurs hatchback?

Al modelgeneraties lang scoort het F-model, nu aangeduid als FastBreak, het best binnen de 323 reeks van Mazda. Een auto met een sportieve inslag, maar toch ook een vijfdeurs gezinswagen. Sinds hij voluit "Fastbreak" heet, wordt de suggestie gewekt dat er ook iets van een stationwagon in zit. Mazda zelf waakt er wel voor precies te zeggen wát het nu is. Mag je zelf bepalen, dát is de charme van die 323F.
We rijden de Mazda 323F in de bijna duurste versie, nu voorzien van de 2.0-motor uit de 626, waar het voorheen bij een 1.8 ophield. Een iets moderner, scherper en nog meer bij de 626 aansluitend front staat de ververste 323 uitstekend. Daarbij was het altijd al een enigszins apart model. Mazda heeft zijn best gedaan om dat binnen in de 323F ook meer tot uiting te brengen, met nieuwe vormen, kleuren en structuren op het dashboard. Het ziet er alles bijeen best een beetje exclusief uit.
Je zou zo denken dat die sportief-achtige tweeliter Mazda vast wel erg rap zal wezen. Is "ie ook wel, maar we hadden er meer van verwacht.iet zozeer in de prestaties, maar meer op het gebied van een sportief gevoel. De topsnelheid is met 203 km/h meer dan voldoende. Daarmee is hij 9 km/h sneller dan de 1.8. De acceleratie van 0-100 km/h kostte ons 10,0 tellen, drietiende langer dan Mazda opgeeft. De inhaalsprint van 50-80 km/h liet in "3" 5,0 s zien en in "4" 7,5 s. Op de snelweg gaat inhalen van 80 naar 120 km/h eveneens vlot genoeg: 9,1 s in "4" en 12,7 s in "5". De Mazda nodigt behoorlijk uit tot vlot rijden, waardoor je uiteraard best wat sap verstookt. Dan vinden wij 1:11 voor die Mazda lang niet slecht. Resteert nog het ge-luid, en dat viel een beetje tegen, want 70,0 dB bij 100 km/h is al stevig, maar 74,1 dB bij 120 km/h is beslist aan de hoge kant.
De bagageruimte is niet wat je verwacht bij een "break". Dit is gewoon hatchback-formaat. In het interieur vinden we ruime voorstoelen en veel beenruimte achterin. Alleen de hoofdruimte achter houdt, mede door de hoge zit, niet over. De diep zittende zetels van de Mazda bevielen goed. De zijdelingse steun kon wel beter. De vering is comfortabeler dan je gezien zijn sportieve uitstraling kon verwachten. Alleen korte hobbels worden wel duidelijk doorgegeven.
Bij het overhangen in bochten blijkt de Mazda geen sterke stabilisatorstangen te hebben - hij helt dus nogal. Echt sportief afgestemd is de Mazda niet, dat merk je ook in de besturing. Die is licht en niet heel gevoelig, maar gelukkig wel precies en vrij direct. De remmen reageren gevoelig en krachtig. Hij gaat redelijk neutraal de bocht door. Bij de 323F merk je dat er bij deze sterke motor niet voor niets tractiecontrole standaard is, met een beetje teveel gas in een hobbelige bocht slipt gauw een voorwiel door. Toch: de Mazda voelt lekker aan, zij het niet direct als een sportwagen.

Aangenaam krachtig

Dat in de Mazda toch een spor-tieve sfeer opkomt, ligt aan de niet opdringerige, maar altijd aanwezige diepe grom van zijn tweelitermotor. Zelfs al is het bandengeruis evenmin van de lucht. Het blijft twijfelen als we doorgaan op het motorgedrag. Het ruim bemeten vermogen van 130 pk bevalt ons op zich prima. Je komt er lekker vlot en moeiteloos mee vooruit, zonder het gevoel te krijgen dat de auto er met jou vandoor gaat. De motor trekt mooi sterk, soepel en gelijkmatig.
Minnetje voor Mazda: verkleinende buitenspiegels waar je echt aan moet wennen, met nog eens een groothoekrandje aan de linker spiegel.og eentje: de middelste zitplaats achterin, op een bobbel in de bank, valt nauwelijks serieus te nemen. Bovendien loopt de derde rolgordel raar, langs de bevestiging van de hoofdsteun, en tegen de schouder van een passagier linksachter.
Wel aardig is de verstelbare achterbankleuning, minder praktisch is dat de zijkussens niet meeklappen. Mazda verwent je verder met een semi-automatische airco.
Zo komen we tot onze conclusie. Allereerst het antwoord op de vraag "is het nou een stationcar of is het wat anders?". De Mazda 323F is praktisch bezien een vijfdeurs hatchback. Een auto met een prettig rijgevoel, een leuk uiterlijk en dynamische prestaties. Vraag je niet af wat "FastBreak" nou precies betekent, het is gewoon een hele goeie vijfdeurs gezinsauto.

Signalement

Merk Mazda
Model 323 FastBreak 2.0 Touring
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 19.745

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.991 cc
Maximaal vermogen 96 kW / 130 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 171 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.250 mm / 1.705 mm / 1.420 mm
Wielbasis 2.610 mm
Massa leeg 1.130 kg
Laadvermogen 535 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 400 kg
Banden195/55R15Prijzen
Topsnelheid 203 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,0 s (fabrieksopgave: 9,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,1 s / 12,7 s
Brandstofverbruik 8,5 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mazda 323
Mazda Mazda 323
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda 323 specificaties
  • Mazda 323 occasions
  • Mazda 323 video's
Advies en informatie
  • Mazda 323 tests
  • Mazda 323 gebruikersreviews
  • Mazda 323 index
PREMIUM
Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Doorgaans vliegen bij Klokje Rond de torenhoge kilometerstanden je om de oren. Deze week is...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda 323 (1995)

    Mazda 323 (1995)

    5
    • 2 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 1.8i GLX (1994)

    Mazda 323 1.8i GLX (1994)

    8
    • 18 april 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 1.3i Millionaire (1995)

    Mazda 323 1.3i Millionaire (1995)

    3
    • 30 november 2020
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 FastBreak 1.5i GLX (2000)

    Mazda 323 FastBreak 1.5i GLX (2000)

    2
    • 16 februari 2018
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 F 1.5i GLX (1995)

    Mazda 323 F 1.5i GLX (1995)

    • 26 april 2017
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 F 1.5i GLX (1995)

    Mazda 323 F 1.5i GLX (1995)

    • 26 april 2017
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 Sedan 1.5i GLX (2000)

    Mazda 323 Sedan 1.5i GLX (2000)

    3
    • 10 juli 2016
meer reviews
Test: Mazda CX-60

Test: Mazda CX-60

77

Mazda’s eerste plug-in hybride is de CX-60, een SUV die in alle opzichten boven de CX-5 staat....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de...

    24
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Mazda 323 sedan (1993) - Liefhebber Gezocht

    Mazda 323 sedan (1993) - Liefhebber Gezocht

    47
    • 25 maart 2022
  • Nieuws
    Mazda 323C (1997) - In het Wild

    Mazda 323C (1997) - In het Wild

    30
    • 22 november 2021
  • Achtergrond
    Waarom de eerste Mazda 323 toen de minst Japanse Japanner was

    Waarom de eerste Mazda 323 toen de minst...

    33
    • 30 oktober 2021
  • Nieuws
    Facelift Friday: Mazda 323 (BJ)

    Facelift Friday: Mazda 323 (BJ)

    37
    • 16 februari 2018
  • Nieuws
    In het wild: Mazda 323 (1981)

    In het wild: Mazda 323 (1981)

    27
    • 21 september 2016
  • Hadi Mazda Club Tourtocht - AutoWeek on Tour

    Hadi Mazda Club Tourtocht - AutoWeek on...

    61
    • 4 september 2016
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

    Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje...

    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Sneller laden voor Mazda MX-30

    Sneller laden voor Mazda MX-30

    55
    • 12 mei 2022
  • Achtergrond
    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de...

    24
    • 11 mei 2022
  • Test: Mazda CX-60

    Test: Mazda CX-60

    77
    • 4 mei 2022
  • Nieuws
    Mazda MX-5 - Back to Basics

    Mazda MX-5 - Back to Basics

    183
    • 23 april 2022
  • Nieuws
    Mazda's nieuwe zescilinder diesels: tot 254 pk

    Mazda's nieuwe zescilinder diesels: tot...

    127
    • 8 april 2022
  • Koopwijzer
    Mazda CX-5 - Koopwijzer

    Mazda CX-5 - Koopwijzer

    32
    • 3 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden