Mazda 3 Sedan 1.6 S-VT Executive (2007)
Kontje met flair
De drie jaar geleden geïntroduceerde Mazda 3 sedan is een maatje groter dan zijn voorganger, de 323 sedan. Hij meet 4,49 m. Gelukkig heeft de 3 sedan het saaie uiterlijk van voorheen van zich afgeschud. Behoorde de 323 sedan tot een generatie compacte vierdeursmodellen-met-kofferbak die een onder-geschoven kindje waren als het ging om ontwerp, met de komst van de jongste generatie is dat veranderd. Mede dankzij de korte, hoge kofferbak ziet de Mazda 3 er atletisch uit en doet hij je de 323 gauw vergeten.
Disco
Hoewel sedans nooit een groot aandeel hebben gehad in de kleine midden-klasse, is er altijd nog een markt voor dit soort vierdeursmodellen, waarbij het vooral gaat om de ruimte op de achterbank en de grootte van de kofferbak. In de Mazda 3 heeft de bagageruimte een inhoud van 413 liter. De achterbank is bovendien neerklapbaar voor het vervoer van lange dingen. Het ontgrendelen van het kofferdeksel gaat nog via een ouderwets drukslot, dat onafhankelijk van de centrale vergrendeling op slot kan worden gedraaid. Niet zo mooi, maar het werkt prima.
Het interieur is donker gehouden: keuze uit andere bekleding dan zwart of donkergrijs is er niet. Afgezien daarvan ziet het interieur van de Mazda er met mooie materialen prima uit. De bestuurder kijkt op een sportief ogend 'klokkenbord', waarvan de meters zijn gevat in ronde hulzen. De rode verlichting op de blauwe achtergrond is een beetje disco en zal sommige mensen aanspreken, maar anderen juist afstoten. Het is niet klantvriendelijk voor de steeds groter wordende groep bestuurders die een leesbrilletje nodig hebben.
Vlot karakter
De Mazda 3 staat op de beproefde bodemplaat van de nieuwe Ford Focus. Daarmee heeft hij van huis uit een uitstekende basis, met sportieve kwaliteiten. In de 3 sedan gaat de sportiviteit gepaard met het nodige comfort, maar het atletische karakter voert de boventoon. Daar doet de 1,6-litermotor van 105 pk niets aan af. In combinatie met de handgeschakelde vijfbak zorgt de zestien-klepper voor een vlot karakter. Hij doet er 11,4 seconden over om op 100 km/h te komen en is bij de tussenacceleraties lekker snel. Het testverbruik van 1:12,1 komt niet zo gunstig uit als de fabrieksopgave, maar is nog altijd niet slecht.
De vijfbak in de Japanner laat zich met een ferme hand gemakkelijk schakelen en de besturing is haarscherp: mooi direct en precies, waardoor de aan-gedreven voorwielen duidelijk aangeven wat er gebeurt. Je moet wel heel hard gaan om de Mazda 3 onderstuurd te krijgen of in een snelle bocht met gas los zijn achterkantje om te 'zetten'. ESP is niet beschikbaar, maar dat vinden we voor deze sedan, die overigens nauwelijks overhelt, ook absoluut geen noodzaak.
In een eerdere test constateerden we dat het onderstel van de Mazda 3 zich op een doordringende wijze liet horen, speciaal op korte oneffenheden in het wegdek. Mazda heeft voor de gefacelifte versie naar eigen zeggen veel aandacht besteed aan dit punt en naast extra isolatie van de motorruimte een andere dynamo toegepast en de motorsteunen verplaatst. De actie is helaas niet helemaal geslaagd, want de 3 is nog steeds behoorlijk rumoerig.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | 3 Sedan 1.6 S-VT Executive |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.595 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 77 kW / 105 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 145 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.490 mm / 1.755 mm / 1.465 mm |
Wielbasis | 2.640 mm |
Massa leeg | 1.150 kg |
Laadvermogen | 560 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 550 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,4 s (fabrieksopgave: 11,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,9 s / 5,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,2 s / 14,4 s |
Brandstofverbruik | 6,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 162 g/km |