Mazda 3 Sedan 2.0 GT-M (2007)

autoreview

Mazda 3 Sedan 2.0 GT-M (2007)

Signalement

Uitvoering3 Sedan 2.0 GT-M
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf62.000 km
KM-stand laatst104.500 km
Lezerswaardering: 95%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste ervaringen

  • 63.500 km

Ik was al een tijdje aan het rondkijken naar een andere auto. Een Mazda3 vond ik toch wel een erg mooie auto, maar trof ze vaak te duur aan, of het was een auto met een 1.6 liter motor.
Ik heb bij de Mazda dealer in de buurt een proefrit gemaakt in een Mazda3 1.6 Executive. Hoewel de auto echt wel mee komt met het verkeer, miste ik toch wat vermogen, zeker op de snelweg. Omdat ik veel kilometers maak, niet geheel onbelangrijk vond ik.

Mijn vorige auto stond inmiddels op 'instorten', dus ik moest snel een beslissing maken. Toen vond ik op internet deze Mazda3 S-VT GT-M 2.0 uit 2007. Ik vond hem er meteen tussenuit springen, en hij was gunstig geprijst bij een (niet Mazda) dealer. Na een proefrit, raad bij vrienden en een verassend hoge inruil voor mijn oude auto, was de beslissing al snel gemaakt.

Eerste indruk
-------------

Het eerste wat je merkt is natuurlijk de uitgesproken buitenkant en het interieur. Je moet van het design van het interieur houden denk ik (met alle lampjes e.d.), maar het sprak mij direct aan. De auto is erg compleet met o.a.:
- Xenon verlichting
- Keyless entry/go
- Lederen bekleding
- Stoelverwarming
- Climate control
- Cruise control
- Regen- en lichtsensor

Eerste kilometers
-----------------

De kilometers komen er snel bij omdat ik dagelijks zo'n 90km afleg. Zo krijg ik wel snel een goede indruk van de auto.
De auto is duidelijk wat meer gericht op sportiviteit dan op comfort. Hij is wat spoorgevoelig, maar een lichte correctie is genoeg om hem op de weg te houden. Leuk detail is de 'blacklight' verlichting voor de klokken wanneer je de lampen aanzet.

Ik was al 142PK gewend, maar deze motor doet er gevoelsmatig een flinke schep bovenop, vooral bij tussenacceleraties. Dit komt natuurlijk mede door de kortere overbrengingen. De Mazda heeft 6 versnellingen, maar er is niet gekozen voor een extra lange 6e overbrenging. In plaats daarvan heb je een extra tussenliggende versnelling (waarbij de 6 dus eigenlijk gelijk is aan wat normaal de 5e versnelling is). Het schakelen (en vooral terugschakelen) vergt daarom ook de nodige gewenning. De koppeling grijpt hoog, maar geleidelijk aan. Tijdens normaal accelereren is de auto verassend stil en is alleen helemaal onderin de toeren een sportieve brom te horen. Trek hem iets verder en harder door, dan laat hij zich boven de 2800rpm goed horen. Het verbruik is me trouwens wel meegevallen. Het verbruik dat de boordcomputer aangeeft klopt 9/10 keer precies. Ik haal een gemiddelde van 7.3l/100km. Dat is inclusief snelweg, provinciaal en stad.

Het schakelen gaat, bij een warme motor, soepel en met korte slagen (op z'n Japans zal ik maar zeggen). Bij een koude motor verloopt het duidelijk minder soepeltjes. Zeker bij het schakelen van de 1ste naar 2e versnelling. Het lijkt erop dat de 2e synchro ring wat meer tijd nodig heeft.

Positieve puntjes
-----------------

- Het keyless entry/go systeem is fantastisch.
- De motor is lekker pittig en pakt vanaf 1000rpm al soepel en moeiteloos op
- Het weggedrag is heerlijk. Nog nooit heb ik met zoveel gevoel en vertrouwen bochten genomen.
- De stoelen zitten erg goed en de zit achter het stuur is goed verstelbaar
- Climate control werkt prima
- Het verbruik is ook netjes voor een 2-liter motor.
- De auto is stil, maar laat met een sportieve brom van zich horen als je erom vraagt
- Algehele uitstraling van binnen en buiten!

Kritische puntjes
-----------------

De auto bevalt echt uitstekend, maar aan elke auto is wel iets op te merken, zo ook bij deze.

- De autoradio kan geen MP3 aan. Dit vind ik best een gemis. Het geluid van de (Bose) speakers is wel goed. Misschien is er nog een andere optie om MP3 af te spelen via USB/SD-kaart?
- Het schakelen van 1 naar 2 vergt extra voorzichtigheid.
- Er is geen echte intervalstand meer voor de ruitenwisser. Over het algemeen werkt de regensensor goed, maar bij lichte regen duurt het soms te lang voordat de ruitenwisser in actie komt.
- Hij is een beetje laag. Vooral bij het indraaien van de oprit voor de parkeergarage vergt dit enige aanpassing. De eerste keer schraapte de onderkant iets de oprit. Bij drempels overigens nog geen problemen gemerkt.

Zorgeloos verder rijden

  • 75.000 km

Klein onderhoud
---------------

Omdat de Mazda bij aanschaf een grote beurt heeft gehad, had hij nu alleen een kleine beurt nodig. Alleen het kentekenlampje is vervangen en het interieurfilter. Wat dat betreft dus een bevestiging van de betrouwbaarheid van Mazda.

Ervaringen afgelopen jaar
-------------------------

In het kort: ik vind de Mazda 3 nog steeds een geweldige auto. Nu ik aan het verhuizen ben, valt op hoeveel er eigenlijk in kan. Het brandstofverbruik is stabiel rond de 7,2l/100km.

De volgende keer denk ik trouwens niet dat ik voor een verlaagde auto kies. Hoewel het er mooi uit ziet, blijkt dat in Nederland namelijk niet praktisch te zijn. Een enkele keer moet ik omrijden door een te hoge drempel op de weg.

Kleine update - APK

  • 82.000 km

Doordat ik niet zoveel kilometers maak, heb ik alleen een APK laten uitvoeren. Het was wel een verrassing toen de melding kwam, dat de Mazda niet door de APK komt. Het probleem: de koppelstukken van beide remslangen achter zijn dusdanig verroest dat ze vervangen moeten worden. Kosten: 293 euro.
Daarnaast was er alleen een aandachtspunt voor het profiel van de vier banden. Ik ben alvast aan het sparen.

82500km
In het weekend wilde ik de auto pakken, maar die gaf geen kick meer. Zelfs met startkabels lukte het niet om te starten. De toerenteller en snelheidsmeter sprongen omhoog en met schokken omlaag. Blijkbaar een indicatie dat de accu helemaal leeg is.
Ik ben geen lid van de ANWB en heb ook geen servicecontract bij de dealer. Maar gelukkig kwam de dealer tegemoed en plaatste ter plekke een nieuwe accu zonder hier kosten voor te rekenen.

Grote beurt, nieuwe banden

  • 87.572 km

Bij de APK de vorige keer de opmerking gekregen dat de banden vervangen moesten worden. Dat heb ik dan ook gedaan, maar niet bij de dealer vanwege het prijsverschil van 400 euro. Heb gekozen voor Bridgestone RE050A 225/50/17 runflats. Deze banden zijn veel stiller dan de RE040 die ik hiervoor had. Wel was één band vreemd, hoekig afgesleten. Waarschijnlijk door een slechte schokbreker was de gedachte.

Daarna naar de dealer voor een grote beurt. Daar kwamen geen bijzonderheden uit, dus enkel het standaard voorgeschreven onderhoud is gedaan, zoals oliefilter en remvloeistof. De monteur heeft nog een proefrit gemaakt met de auto. Hij had als enige opmerking dat de vering wat stug was, maar dat de auto geweldig rijdt. Dus de schokbreker is niet vervangen omdat er niets mis mee lijkt te zijn. Ik controleer dan maar regelmatig of de band nu normaal slijt.

Helaas heeft iemand schade aan de bumper veroorzaakt toen de auto geparkeerd was op straat. Natuurlijk geen briefje achtergelaten. Maar eens zien wanneer ik dat laat repareren.

Roest gevonden

  • 89.300 km

Gisteren was ik bezig wat schade ten gevolge van steenslag bij te werken. Bij een nadere inspectie, trof ik helaas wat roest aan.

De roest zit aan de binnenrand van twee portieren en ook in een wielkast achter begint roest zichtbaar te worden. Daarnaast wat roest bij de afwateringspunten in de klep van de kofferbak. Al met al is het nu nog goed te repareren vermoed ik.

Roest komt helaas meer voor bij de Mazda 3 en 6 van deze generatie. Binnenkort maar eens naar de dealer om te zien wat de mogelijkheden zijn.

Gedeeltelijk verholpen

  • 92.500 km

Er is de afgelopen tijd weer wat gedaan aan de auto:
- Verwijderen roest + spuiten achterlichten: 300 euro
- Spuiten bumper voorkant omdat iemand er te kort langs was gereden: 350 euro
- Bijwerken roest binnenkant deuren en wielkasten: service dealer

Daarna heb ik de auto goed schoongemaakt middels klei- en waxbehandeling. Het resultaat mag er zijn, de auto ziet er nagenoeg als nieuw uit.

Bij de deuren is echter nog niet alle roest weg, alleen voor het oog, maar dat is een tijdelijke oplossing. Om het goed aan te pakken zijn de kosten rond de 1500 euro. Om eerlijk te zijn, weet ik nog niet wat ik doe.

Kleine beurt + APK

  • 93.500 km

Het blijft altijd een beetje spannend om te zien wat de dealer gaat vinden bij regulier onderhoud. Maar gelukkig heeft Mazda de kwaliteit goed voor elkaar en zijn er weinig echte verassingen. Deze keer moesten alleen de ruitenwissers vervangen worden, dus voor 250 euro kan de auto er weer een jaar tegenaan. Ik blijf voorlopig gewoon doorrijden, want goedkoper kan haast niet in deze klasse.

Grote beurt

  • 98.639 km

Het was weer zover, de auto was toe aan een grote beurt. Het rijden in deze auto bevalt nog steeds goed, ook als ik het vergelijk met andere auto's waar ik soms in mag rijden, waaronder de nieuwe Mazda 2. Niet dat het geen fijne auto is zo'n Mazda 2. Het schakelen gaat ongelofelijk soepel, de demping is fijn en de stoelen zitten ook prettig. Toch mis ik teveel vermogen in met name lage toeren en voelt het stuur niet fijn in de hand, gaat ook wat te licht.

De bougies stonden op de planning om te vervangen (iedere drie jaar), maar heb het overgeslagen omdat ik niet zoveel kilometers maak. Tijdens de grote beurt bleek dat er een voorveer gebroken was (339 euro incl. montage). Heb nog één reserve veer omdat ze niet per stuk verkocht worden. Daarnaast waren de voorremblokken aan vervanging toe (138 euro). Brengt het totaal op 965 euro. Stuk duurder dan normaal, maar kon ook niet altijd geluk hebben.

Update 100.000km
Vlak na de grote beurt viel mij een trilling op in het stuur bij het remmen. Dit bleek aan de remschijven te liggen, dus die zijn vervangen voor 265 euro. Rijdt nu weer als vanouds zonder trillingen.

Kleine beurt + APK

  • 104.500 km

Het was weer tijd voor de jaarlijkse APK, deze keer met kleine beurt. Laat ik maar meteen naar de conclusie springen, want er was niets spannends te melden! Buiten een defect stadslichtje waren er geen reparaties nodig, dus dat is weer een meevaller. Wel heeft de auto mij een paar weken geleden laten staan in de kou. Had de ramen ontdaan van ijs, maar hij wilde niet meer starten na 2 weken stilgestaan te hebben. De wijzers begonnen te springen, daaraan herkende ik nog van de vorige keer dat het de accu was. Ben -na wat hulp bij het starten- naar de dealer gereden waar ze de accu hebben getest. Deze bleek "matig", maar op aandringen van mij is die toch vervangen.

Met de roest lijkt het voor zover ook nog goed te gaan. Zowel wielkasten als binnenkant van de deuren houden zich goed. Hopelijk blijft dat zo, want het zou voor mij momenteel de enige reden zijn om de auto te verkopen/in te ruilen. Al is de nieuwe Mazda 3 ook geweldig!

2-4-2017: Een tijdje terug viel me op dat er roest zichtbaar was bij het 3e remlicht. Vandaag dit eens nader bekeken door het remlicht eruit te halen. De roestduivel was inderdaad goed bezig geweest. Zowel op de rand als achter het remlicht was het metaal behoorlijk aangetast. Gelukkig was het er niet door. Met een mesje, schuurpapiertje en Rustyco de roest aangepakt. Daarna afgewerkt met een autolak. Terwijl ik bezig was, zag ik opnieuw een beetje roest ontstaan bij een van de achterlichten. Dus dit heb ik ook direct aangepakt. Binnen een paar weken even opnieuw kijken naar de wielkasten achter, want daar zag ik ook een paar kleine roestpuntjes ontstaan. Mocht u dus zelf ook eigenaar zijn van een Mazda 3 (of 6) dan is het goed om deze punten regelmatig te controleren.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mazda 3

Mazda
Mazda 3 e-SkyActiv G 2.0 122 (5D/6H)
€ 539
 
Mazda
Mazda 3 e-SkyActiv G 2.0 122 (5D/6H)
€ 539
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens