Mazda 2 1.4 Première (2006)

Lekker op een kluitje

Mazda 2 1.4 Première
De Mazda2 is geen groot verkoopsucces en daarom heeft Mazda hem uiterlijk en innerlijk opgefrist. Maar het rij-gedrag van de Mazda was en is nog steeds prima in orde. Wij reden hem in een leuk aangeklede versie, die slechts tijdelijk beschikbaar is.

De Mazda2 wordt gebouwd in de fabriek in het Spaanse Valencia, waar overigens ook de Ford Fiesta en de Ford Fusion van de band rollen. Mede doordat ze de bodemplaat met elkaar gemeen hebben (Mazda maakt immers deel uit van Ford), is het zelfs mogelijk dat de modellen van de zelfde band rollen.


Bescheiden
De kleine Mazda is inmiddels alweer drie jaar op de markt, maar de verkoopaantallen bleven achter bij de verwachtingen. Mede daarom heeft Mazda de Mazda2 getrakteerd op een facelift. Uiterlijk heeft Mazda met de facelift voor ogen gehad de Mazda2 meer te laten aansluiten bij de rest van het modellenpalet van het merk.
Op het gebied van verlichting zijn het heldere glas en de heldere lenzen nieuw, zowel voor de voor- als de achterlichten. De mistlampen werden ook opnieuw vormgegeven. Het zijaanzicht is wat stoerder gemaakt met een zwarte C-stijl, en de lichtmetalen 15-inchwielen werden 16-inch (Sportive-versie). Het is inderdaad een bescheiden facelift, maar toch oogt de 2 weer aardig up-to-date.

Bedaagd sfeertje
Dat kan niet worden gezegd van het interieur. Daar bleven de wijzigingen beperkt tot wat kleurveranderingen, waarmee het bedaagde sfeertje aan boord natuurlijk niet te verbeteren is. Het dashboard bestaat uit enigszins sombere, zwarte kunststof. De middenconsole is 'opgeleukt' met een metaalkleurig materiaal. De bedoelingen zijn goed, maar het ziet er rommelig uit en het is niet meer van deze tijd.
De zit achter in de Mazda is goed. De beenruimte had iets royaler gekund, maar hoofdruimte is er genoeg. Wat krapper is het gesteld met de kofferruimte. Pluspunt is de beperkte tilhoogte, wat bij het inladen van zware spullen natuurlijk altijd wel prettig is.


Première
't Feit dat de Mazda2 op dezelfde techniek is gestoeld als de Ford Fusion, doet je vermoeden dat het rijgedrag ook veel overeenkomsten zal hebben. Dat is ook zo: het rijgedrag van de Mazda2 is dan ook prima in orde. En de 1.4 is een goede motor, alleen de bak schakelt minder soepel dan gewenst. Ook het geluids-niveau is erg hoog, hoewel dat ook de schuld kan zijn van gebrekkige isolatie en aerodynamica.

Het door ons geteste exemplaar van de Mazda2 behoeft wel enige toelichting. Wij reden namelijk met het tijdelijke introductiemodel Première, en dat is er alleen maar met 1,4-litermotor. De Première is gebaseerd op de Touring-uitvoering. Die Touring biedt elektrisch bedienbare ruiten voor en achter, een radio met bediening vanaf het stuur, airco, mistlampen en elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels. De Première biedt daarbovenop ook nog eens lichtmetalen 16-inchwielen, een leren stuurwiel en nog wat uiterlijke accenten. Zonder meerprijs, overigens.

Signalement

Merk Mazda
Model 2 1.4 Première
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 17.460

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.388 cc
Maximaal vermogen 59 kW / 80 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 124 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.925 mm / 1.680 mm / 1.530 mm
Wielbasis 2.490 mm
Massa leeg 1.025 kg
Laadvermogen 490 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 900 kg / 500 kg
Banden195/45R16Prijzen
Topsnelheid 164 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,8 s (fabrieksopgave: 13,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,7 s / 10,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,0 s / 20,9 s
Brandstofverbruik 6,5 l/100km
CO2-uitstoot 154 g/km

PRIVATE LEASE Mazda 2

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum