Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Maserati
  • Quattroporte

Maserati Quattroporte (1995)

Maserati's ingetogen chic

Maserati Quattroporte (1995)
  • Autotest
26 september 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Quattroporte is één van de oudste typenamen van Maserati. Onder het huidige regime van de Fiat-groep kwam een jaar geleden een nieuwe uitvoering op de markt. AutoWeek proefde aan de ingetogen chic van de herboren Quattroporte.

De Quattroporte is de eerste nieuwe Maserati die onder het Fiat-regime is ontworpen. Daarmee wordt meteen een traditie voortgezet, want de originele Quattroporte (vier deuren) dateert van 1963. De laatste Quattroporte werd tot 1990 gevoerd en nu is de vierdeurs-Maserati dus weer nieuw leven ingeblazen. De carrosserie is ontworpen onder leiding van stilist Marcello Gandini, die onder meer ook de Lamborghini Miura tekende. Vooral van opzij gezien vertoont de Quattroporte grote gelijkenis met de nieuwe Lancia K. Maar hij onderscheidt zich door de fraai gevormde wielkasten achter.
De Quattroporte heeft met zijn aflopende motorkap en verticale grille een markante, wat agressieve neus. Het grote logo met de drietand achterop en de vier uitlaatpijpen geven aan dat het hier niet om een alledaagse sedan gaat.
Dat voel je ook als je in de auto stapt. Het lijkt wel of je een stapje terug doet in de tijd, zo sober is het dashboard. Jawel, er is fraai iepehout gebruikt voor de lijsten in het dashboard, de deurpanelen, de middenconsole en voor het stuur. En het met de hand verwerkte Connolly-leer is het beste van het beste. Welke auto heeft er trouwens een hemel van Alcantara? Maar de vormgeving had net zo goed van een hoogstmoderne Maserati van vroeger kunnen zijn. Niet dat er iets mis is aan dit interieur; alles zit op de juiste plaats onder handbereik en de in alle standen elektrisch verstelbare stoelen zitten heerlijk. Maar aan een gevoel van nostalgie is niet te ontkomen. Zeker niet als je het leren vetertje ontdekt, dat het hoesje van de versnellingspook afbindt.
Alle zaken die je in een luxe limousine verwacht, ontbreken uiteraard niet. Alleen is het jammer dat er maar één airbag is. Maar het stuur heeft hoek- en hoogteverstelling, er is een meter voor de buitentemperatuur en de koplampen zijn vanaf het dashboard in hoogte verstelbaar. Een stereo-installatie met CD, airco en zonwering achter behoren eveneens tot de standaarduitrusting. Het goudkleurige klokje in de vorm van het Maserati-logo valt bijna uit de toon.

Potente techniek
Wanneer je de contactsleutel omdraait en de motor tot leven komt, ga je nog eens extra energiek met de rugleuning rechtop zitten. Want het potente gebrom van de 2,8-liter V6 is allesbehalve slaapverwekkend. Deze aluminium 24-klepsmotor vindt zijn oorsprong in de Biturbo van 1990/91, maar is inmiddels op enkele puntjes verfijnd en levert met 284 pk nu 5 paardekrachten meer dan voorheen.
Ingetogen en chic rijden? Tuurlijk, dat kan. Maar die twee woorden vergeet je snel en dan doe je wat de Quattroporte van je vraagt: gasgeven. Hij beloont je met een tevreden gegrom uit het vooronder. Binnen 6 seconden stuif je naar 100 km/h en daarna nog sneller naar verboden snelheden.
De vierversnellings-ZF-automaat is volledig berekend op het hoge koppel van 422 Nm. Hij schakelt zo soepel dat je alleen aan de toerenteller ziet dat er iets gebeurt. Een sperdifferentieel verdeelt de krachten netjes over de achterwielen. Overigens heeft Maserati voor zijn jongste telg naast de ZF-automaat ook een handgeschakelde zesbak beschikbaar. Die is echter in ons land niet leverbaar.
De wegligging van de Quattroporte hebben we tijdens onze test niet tot op het bot kunnen uitproberen, maar aan stabiliteit laat hij niets te wensen over en zijn bochtgedrag is in ieder geval heel gezeglijk, ook bij hogere snelheden.
De Quattroporte heeft een actief onderstel, waarbij gebruik wordt gemaakt van een McPherson-ophanging voor de vooras en dubbele draagarmen achter, in combinatie met elektronisch geregelde Koni-schokdempers. De bestuurder kan met tiptoetsen op de middenconsole kiezen uit vier demperinstellingen.
Het spreekt vanzelf dat de remmen van zo'n sportieve auto in staat zijn om hem veilig tot stilstand te dwingen. ABS ontbreekt daarbij niet.
Importeur Hessing in De Bilt verwacht per jaar 50 kopers over de vloer te krijgen om zich dit brok Italiaanse techniek voor een prijs van circa 175.000 gulden eigen te maken. Wij hopen nog eens een Quattroportes tegen te komen, om nog een steelse blik te kunnen werpen op zo'n chique Italiaan zonder kapsones.

Signalement

Merk Maserati
Model Quattroporte
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 72.378

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.790 cc
Maximaal vermogen 206 kW / 280 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 397 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 100 l
Lengte / breedte / hoogte 4.550 mm / 1.810 mm / 1.380 mm
Wielbasis 2.650 mm
Massa leeg 1.543 kg
Laadvermogen 492 kg
Banden voor225/45ZR17Prijzen
Banden achter245/40ZR17Prijzen
Topsnelheid 260 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,9 s (fabrieksopgave: 5,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s
Brandstofverbruik 17,3 l/100km
CO2-uitstoot 413 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Maserati Quattroporte
Maserati Maserati Quattroporte

Uitgelicht aanbod

    Maserati Quattroporte 2.8 V6 Evoluzione | top condition!

    Maserati Quattroporte 2.8 V6 Evoluzione | top condition!

    • 1999
    • 86.205 km

    € 17.000

    Maserati Quattroporte 2.8 V6

    Maserati Quattroporte 2.8 V6

    • 1996
    • 205.544 km

    € 16.950

    Maserati Quattroporte 2.8 V6

    Maserati Quattroporte 2.8 V6

    • 1997
    • 99.855 km

    € 14.900

Meer Maserati Quattroporte occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Maserati Quattroporte | Nieuw: facelift 2021

    128
    • 14 september 2020
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Maserati Quattroporte specificaties
  • Maserati Quattroporte occasions
  • Maserati Quattroporte video's
Advies en informatie
  • Maserati Quattroporte tests
  • Maserati Quattroporte gebruikersreviews
  • Maserati Quattroporte index
PREMIUM
Maserati Quattroporte - Oud en Nieuw

Maserati Quattroporte - Oud en Nieuw

Maserati Quattroporte is al sinds 1963 een begrip in autoland. Het model bestaat al langer...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Maserati Quattroporte Executive GT (2007)

    Maserati Quattroporte Executive GT (2007)

    28
    • 16 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Maserati Quattroporte Diesel V6 (2014)

    Maserati Quattroporte Diesel V6 (2014)

    8
    • 1 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Maserati Quattroporte Diesel V6 (2017)

    Maserati Quattroporte Diesel V6 (2017)

    4
    • 7 december 2020
  • Gebruikersreview
    Maserati Quattroporte V8 Evoluzione (2000)

    Maserati Quattroporte V8 Evoluzione (2000)

    53
    • 28 september 2009
meer reviews
Klokje Rond - Maserati Quattroporte

Klokje Rond - Maserati Quattroporte

106

In dit Klokje Rond hebben we een heel bijzondere gast. Elke duizend kilometer mag er een...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Maserati Quattroporte (2008) - Facelift Friday

    Maserati Quattroporte (2008) - Facelift...

    47
    • 15 oktober 2021
  • Nieuws
    Maserati's Ghibli, Levante en Quattroporte in nieuwe uitvoeringen

    Maserati's Ghibli, Levante en Quattroporte...

    13
    • 1 juli 2021
  • Test: Maserati Quattroporte Trofeo

    Test: Maserati Quattroporte Trofeo

    • 2 mei 2021
  • PREMIUM
    Maserati Quattroporte - Oud en Nieuw

    Maserati Quattroporte - Oud en Nieuw

    • 29 september 2020
  • Nieuws
    Modeljaarupdate voor Maserati Ghibli, Quattroporte en Levante

    Modeljaarupdate voor Maserati Ghibli, Quattroporte...

    28
    • 12 september 2020
  • Nieuws
    Maserati Ghibli en Quattroporte als Trofeo

    Maserati Ghibli en Quattroporte als Trofeo

    30
    • 10 augustus 2020
  • Nieuws
    Gefacelifte Maserati Quattroporte onderweg

    Gefacelifte Maserati Quattroporte onderweg

    21
    • 20 april 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Maserati MC20 Cielo is los en open

    Maserati MC20 Cielo is los en open

    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Maserati MC20 Cielo: Italiaanse spyder op komst

    Maserati MC20 Cielo: Italiaanse spyder...

    10
    • 16 mei 2022
  • Maserati GranTurismo (2008) - Blits Bezit

    Maserati GranTurismo (2008) - Blits Bezit

    60
    • 17 april 2022
  • Nieuws
    Maserati GranTurismo Folgore: de eerste elektrische

    Maserati GranTurismo Folgore: de eerste...

    60
    • 11 april 2022
  • Autotest
    Maserati Grecale - Eerste rijtest

    Maserati Grecale - Eerste rijtest

    17
    • 10 april 2022
  • Achtergrond
    De Maserati Kubang werd vooral geen SUV genoemd

    De Maserati Kubang werd vooral geen SUV...

    6
    • 9 april 2022
  • Nieuws
    Prijzen Maserati Grecale: vanaf iets meer dan een ton

    Prijzen Maserati Grecale: vanaf iets meer...

    25
    • 22 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden