Lexus RX 450h - Eerste rijtest
Verfijning
64 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
In de Verenigde Staten lopen ze weg met de Lexus RX. Vorig jaar vonden er ruim 110.000 exemplaren een eigenaar en dat maakt deze SUV niet alleen daar, maar ook wereldwijd tot de best verkochte Lexus ooit. De vierde generatie is inmiddels sinds 2015 op de markt en dus neemt Lexus hem nu onder de loep. Bijna in letterlijke zin.
Don’t fix what isn’t broken. Dat moet de lijfspreuk geweest zijn die tijdens het bijwerken van de RX op de muren van Lexus’ ontwikkelingskamers heeft gestaan. Je kunt vinden wat je wilt van het uitgesproken design van deze SUV, maar het legt hem geen windeieren. Sterker nog, de RX is wereldwijd de populairste Lexus ooit en dus is het niet vreemd dat hij vooral op detailniveau wordt verfijnd.
Verschillen zijn er wel degelijk en hoewel die vooral betrekking hebben op het technische aspect, zijn er ook vanbuiten wijzigingen doorgevoerd. Zo heeft de grille niet alleen een andere vorm gekregen, ook de indeling ervan is anders. Het is gedaan met de horizontale lamellen, ze maken plaats voor een uit L’etjes opgebouwd gaaswerk dat het gezicht van elke hoogpotige Lexus zal sieren. Zowel de voorals achterbumper zijn subtiel vernieuwd en de koplampen zijn niet alleen platter en scherper gesneden dan voorheen, maar op de President Line en F Sport Premium voorzien van wat Lexus ‘Active Blade Scan-techniek’ noemt. Dit vernuftige adaptieve ledsysteem, waarbij de leds hun bundel schijnen op een razendsnel ronddraaiend spiegeltje, zorgt voor een lichtbundel die voetgangers al op 56 meter afstand zichtbaar maakt. Ook is de verlichting aan de achterzijde vernieuwd, maar hier hebben de wijzigingen uitsluitend invloed op de invulling van de units.
ZELF AANRAKEN
Verandert er meer? Zeker, maar daarvoor moeten we naar binnen. Zo krijgen de achterpassagiers de beschikking over twee USB-poorten en is de derde zitrij van de langere zevenzits-RX (450hL) over een afstand van 9,5 centimeter te verschuiven. Geen grote verandering, daarvoor moeten we voorin zijn.
Het 12,3-inch grote infotainmentscherm op het dashboard is iets anders van vorm en staat enkele centimeters dichterbij de bestuurder. Daar is een goede reden voor. Vanaf heden is het namelijk een touchscreen en dat betekent dat je voor de bediening van het infotainmentsysteem niet langer bent aangewezen op de controller op de middentunnel. Die controller is overigens vervangen door het trackpad met haptische feedback, bekend van de rest van het Lexus-gamma. Ook dat trackpad is niet altijd vrij van kritiek gebleven, maar wie het niet prettig vindt werken, kan het scherm dus voortaan naar hartenlust zélf aanraken. Daarnaast – en ook dat is een welkome aanvulling – kan het infotainmentsysteem voortaan overweg met Android Auto en Apple Carplay.
Lexus zet de ingezette lijn van verdere verfijning ook door op het technische aspect van de RX. Aan de aandrijflijn van de 450h(L), de enige in Nederland leverbare motorisering, wordt echter niet gesleuteld en dat betekent dat er wederom een 263 pk sterke 3.5 V6 in de neus ligt die samenwerkt met twee samen 167 pk sterke elektromotoren op de vooras en een 68 pk sterk exemplaar op de achteras. Dit semi-elektrische hart is goed voor een gecombineerd vermogen van 313 pk en bewijst zich opnieuw als een soepele aandrijflijn. Over de gehele linie kom je aan vermogen niets tekort. Sterker nog, de ruim 2.000 kilo wegende concurrent van auto’s als de BMW X5 sprint er in 7,7 tellen mee naar een snelheid van 100 km/h en dat is alleszins acceptabel.
Door de aanwezigheid van een CVT wordt de motor dan wel fors op toeren gejaagd, maar doordat de benzinemotor een V6 is en geen relatief kleine viercilinder, is het geluid dat daarmee gepaard gaat beduidend minder storend. Bij rustig rijgedrag heerst er in de RX over het algemeen een oase van rust, mede ontstaan door de verbeterde geluidsisolatie van onder andere de wielkasten en motorkap. Wie sprintjes achterwege laat en de hybride aandrijflijn met een lichte voet aanstuurt, legt in stedelijke gebieden zomaar enkele kilometers elektrisch af. Lexus geeft een gemiddeld verbruik op van 5,8 l/100 km en ook dat is voor een auto van dit formaat een hele prestatie. Op het heuvelachtige Ibiza halen we die waarde niet, maar in Nederland moet een gunstig verbruik zeker haalbaar zijn.
Hoewel de RX onderweg zijn gewicht niet kan verbloemen, blijft hij in bochten vlak dankzij een aangescherpt adaptief onderstel. Overmatig hellen blijft ook in comfort-modus uit en dat is opvallend, want het algehele karakter van de SUV laat zich namelijk vooral als comfortabel typeren. Aangepaste schokdempers filteren kleine Overmatig hellen blijft ook in comfort-modus uit, en dat is opvallend te noemen oneffenheden prima weg. De overwegend lichte, maar niet gevoelloze besturing sluit prima aan bij het rustgevende, comfortabele RX-karakter. Daar veranderen de Sport S en Sport S+ rijmodi van het adaptieve onderstel weinig aan. De stuur-inrichting voelt in die modi iets zwaarder en het onderstel is harder gedempt, maar een wereld van verschil is het niet.
Eerlijk is eerlijk, een SUV van dit formaat mag toch best gewoon een comfortabele reisauto zijn?
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Uitgesproken comfortabel
- +Prettige aandrijflijn
- -Bagageruimte houdt niet over
- -Stoel ietwat hoog
Signalement
Merk | Lexus |
---|---|
Model | RX 450h President Line |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 100.335 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6, hybride |
Cilinderinhoud | 3.456 cc |
Maximaal vermogen | 230 kW / 313 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 335 Nm bij 4.600 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 2 kWh |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.890 mm / 1.895 mm / 1.685 mm |
Wielbasis | 2.790 mm |
Massa leeg | 2.075 kg |
Laadvermogen | 640 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 235/55R20Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,7 s |
Brandstofverbruik | 8,1 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 178 g/km |
Lezersreacties (64) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.