Lexus RX 450h vs. Mercedes-Benz GLE 350de - Vergelijkende test
Aanval op de pionier
123 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
In 2005 was de RX de allereerste hybride van Lexus. Destijds was zo’n aandrijflijn in dit segment uniek, maar de laatste jaren doet ook de concurrentie vrolijk mee op hybridegebied. Mercedes probeert het nu weer met de nieuwe GLE 350de, een plug-inhybride met een dieselmotor. Is dat een goed alternatief voor Lexus’ beproefde, maar aangescherpte recept?
Op het eerste gezicht lijkt er niet zoveel te zijn veranderd aan de Lexus RX. Het bekende familiegezicht van het Japanse merk bleef intact bij de recente facelift, maar stiekem is bijna het hele front nieuw. Koplampen, grille en voorbumper kennen alle drie een andere vorm en een andere indeling. De voorzijde oogt daarmee wat platter en breder dan voorheen en past nu beter bij modernere Lexus-modellen als de ES en LS. Dat Lexus de RX bij de tijd houdt, is niet zo gek; vooral in de VS is de auto erg in trek. In Nederland zijn de verkoopcijfers heel wat minder indrukwekkend, maar hier wist de RX door de jaren heen toch nog uit te groeien tot de op twee na (CT en IS) populairste Lexus tot nu toe. Dat was zonder hybridetechniek hoogstwaarschijnlijk niet gelukt. De deels elektrische aandrijflijn drukt verbruik en CO2-uitstoot en daarmee ook de aanschafprijs. Met een vanafprijs van zo’n 78 mille is de auto voor dit segment relatief voordelig, al zijn er de laatste tijd steeds meer concurrenten die hem op dat vlak naar de kroon proberen te steken. Het wapen waarmee dat gebeurt, is vrijwel zonder uitzondering de plug-in hybride. In de vorm van een laag bpm-tarief is er nog altijd sprake van een flink belastingvoordeel op deze auto’s.
De nieuwe Mercedes-Benz GLE 350de is in dit verband een uitstekend voorbeeld. Dankzij een theoretische uitstoot van slechts 29 g/km neemt de staat genoegen met € 783 aanschafbelasting, terwijl voor regulier aangedreven GLE’s bedragen tussen de 24 en 58 mille zijn verschuldigd. Daarmee is de 320 pk en 700 Nm sterke plug-in net iets voordeliger dan de instapdiesel 300d, die 245 pk en 500 Nm uit zijn viercilinder perst. Die dieselmotor heeft de 350de ook, een zeldzaamheid in hybrideland. Mercedes combineert hem in dit geval met een 136 pk elektromotor en een accupakket van maar liefst 31,2 kWh. Dat is ongekend groot voor een plug-in en het zorgt ervoor dat deze loodzware, hoge SUV ook in de praktijk bijna 100 kilometer elektrisch kan rijden. Daarvoor moet het natuurlijk niet harder gaan dan 100 km/h, maar alsnog betekent dit dat je heel wat ritten elektrisch kunt afleggen. Tegen een kleine meerprijs kan de GLE zelfs aan de snellader, al is de meerwaarde daarvan bij plug-in hybrides beperkt.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Uitgelicht aanbod

Mercedes-Benz GLE 300 d 4MATIC Premium Plus Panoramadak | Trekhaak | Rijassistentiepakket | 360°-camera | Inclusief 24 MB Premium Certified garantie voor Europa.
- 2020
- 51.668 km

Mercedes-Benz GLE 53 AMG 4-MATIC+ Aut9, Luchtvering, Panoramadak, Schakelbare Uitlaat, Head-up Display, Massage, Distronic+, Surround Camera, Keyless Go, Burmester, Elek. Trekhaak, Rijassistentiepakket+, Memory, Nappa Leder, Etc,
- 2021
- 19.901 km

Mercedes-Benz GLE 53 AMG 4MATIC+ I MB garantie I Burmester
- 2020
- 14.136 km
Lezersreacties (123) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.