Land Rover Range Rover V8 Vogue (2002)

Over de top

Land Rover Range Rover V8 Vogue
Honderdtwintigduizend euro voor een Range Rover is veel geld. Zó veel zelfs, dat, als je met dat bedrag gaat winkelen voor twee auto's, je er nog altijd knap bij zit.

De nieuwe Range Rover is een bezienswaardigheid. Hij is opvallend gestyled: groot en gespierd, maar hij heeft ook behoorlijk wat klasse. Bovendien zit 'ie van bumper tot bumper vól met moderne techniek en leuke speeltjes. Binnenin is het een luxe van jewelste: dik tapijt, vet leer en mooi hout. Maar het kost je wél zo'n 120.000 om deze topper, de V8 Vogue, te mogen bezitten.
De Range Rover heeft een V8 onder de kap. Hij wordt geleend bij BMW, die 'm bijvoorbeeld zelf in de X5 4.4 en de 540i gebruikt. En hij heeft zo'n mooie V8-grom, die je weleens hoort bij Amerikaanse bakken: groots en gewelddadig. Hij is 4,4 liter groot en heeft een maximum vermogen van 286 pk. En zo'n dikke motor heeft hij wel nodig, want op de weegschaal is de Range Rover goed voor ruim 2400 kg. De trekkracht is minstens zo imposant: 440 Nm bij 3600 tpm. Er is misschien wel veel op de kwaliteit van de Nederlandse wegen aan te merken, maar een ding is zeker: vierwielaandrijving heb je in principe nergens nodig. De kans dat de nieuwe Range Rover dus ooit het terrein in gaat, is nihil. En dus kun je redelijk veilig kiezen voor een lichte interieurkleur als die in onze testauto. Maar dat terreinwagen-uiterlijk is veel meer dan opschepperij, want de de Range Rover kan écht wat. En het zit 'm in twee ogenschijnlijk onbelangrijke schakelaars op de middenconsole. Met de eerste schakel je de lage gearing in en gaat de Range Rover echt overal dóor- en óverheen. Laat de motor nét boven stationair toerental draaien en hij klimt, kruipt en trekt dat het een lieve lust is. Eigenlijk is het een beetje saai, want maar zelden zul je jezelf afvragen of 'ie het wel kan. De vraag is meer of je het dúrft. Boven aan de helling komt de tweede schakelaar in actie: die van het Hill Descent Control. Dat systeem zorgt ervoor dat elk wiel individueel wordt afgeremd, opdat de auto in een rechte lijn stabiel naar beneden kachelt, zonder de 10 km/h te overschrijden.

Natuurkundige wetten
Maar nu gaan we een fikse rit maken over het asfalt. De V8 komt zoemend tot leven. Wát een power zit er onder de kap. Eigenlijk is de RR een ongemanierd beest, want het vraagt een enorme zelfbeheersing om niet steeds voluit te brullen. Het is echt moeilijk om langzaam te rijden. En dát in een 'terreinauto'. Overhellen en wiebelen doet 'ie ook al niet. Iets wat hij natuurlijk te danken heeft aan de luchtvering. Want als je een tijdje op de snelweg rijdt, zakt de auto een paar centimeter voor 'n betere wegligging en minder luchtweerstand. En uiteraard ben je je er in korte bochten wel van bewust dat het een vrij hoge auto is – je kunt immers de natuurkundige wetten niet uitschakelen – maar het is ongekend hoe neutraal hij zich gedraagt. De automatische bak schakelt als een zonnetje, daar hebben we verder geen opmerkingen over. De stuur-eigenschappen zijn nog niet helemaal naar onze zin. Je draait je namelijk een ongeluk aan dat wiel. Doodstil is het in de Range Rover zelden; op het moment dat de motor zich een beetje rustig houdt, is het interieur gevuld met windgeruis. Beetje slordig. In de Range Rover Vogue vind je werkelijk alles wat je hartje begeert. Je kunt gerust uren doorbrengen om alle knopjes te ontdekken. We noemen de hoogtepunten: een verwarmd stuurwiel, kleurentelevisie (werkt alleen als je stilstaat), navigatiesysteem, zeer smakelijk audiosysteem van Harman/Kardon, zachte leren bekleding, een handvol knoppen aan het stuur, 'n verwarmde achterbank, Bi-Xenon-koplampen met hogedruksproeiers, noem maar op. En uiteraard is alles wat er te verstellen valt, elektrisch verstelbaar. We kunnen zo snel ook niets bedenken wat we erbij zouden willen hebben. Alleen vinden we het wel een beetje cru dat je voor metallic lak bijna 1.500 euro moet neertellen als de enige standaardkleur wit is. De nieuwe Range Rover is zeer smakelijk vorm-gegeven. Kijk bijvoorbeeld eens naar het stuur. Die twee aluminium balkjes zijn voor de claxon. Of werp eens een blik op het lichte hout. De spotjes van de instapverlichting zijn daar heel netjes ingeschroefd. 't Is wel een beetje jammer dat er zo ontzettend veel verschillende kleuren zijn gebruikt. Glanzend alu wisselt dof alu af en het navigatiesysteem is weer in een andere tint grijs uitgevoerd. Dat maakt het wel erg gezellig, maar ook een beetje rommelig. Voor wie het geld heeft, is de Range Rover V8 Vogue alles-behalve een slechte keus. Want je koopt wel een terreinwagen waar heel veel van die typische eigenschappen als wiebelen en hellen uitgehaald zijn. En die dus uitstekend presteert op de weg en in het terrein.

Signalement

Merk Land Rover
Model Range Rover V8 Vogue
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 120.900

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.398 cc
Maximaal vermogen 210 kW / 282 pk bij 5.400 tpm
Maximaal koppel 440 Nm bij 3.600 tpm
Inhoud brandstoftank 100 l
Lengte / breedte / hoogte 4.950 mm / 1.956 mm / 1.820 mm
Wielbasis 2.880 mm
Massa leeg 2.435 kg
Laadvermogen 615 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden255/60R18Prijzen
Topsnelheid 208 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,8 s (fabrieksopgave: 9,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,1s
Brandstofverbruik 16,2 l/100km
CO2-uitstoot 389 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.