Land Rover Range Rover Td6 HSE (2003) #2

autoreview

Land Rover Range Rover Td6 HSE (2003) #2
Land Rover Range Rover Td6 HSE (2003) #2Land Rover Range Rover Td6 HSE (2003) #2Land Rover Range Rover Td6 HSE (2003) #2Land Rover Range Rover Td6 HSE (2003) #2Land Rover Range Rover Td6 HSE (2003) #2Land Rover Range Rover Td6 HSE (2003) #2

Signalement

UitvoeringRange Rover Td6 HSE
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf172.000 km
KM-stand laatst290.000 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Range Rover HSE 2006 TD6

  • 187.000 km

Begin 2013 de knoop doorgehakt tot de aanschaf van mijn eerste Landrover, een Range Rover uit 2003.

Het moest een diesel worden, omdat ik toch nog ongeveer 30.000 kilometer per jaar rijd.
Daarbij heb ik begrepen dat de TD6 diesel een beresterke motor is qua duurzaamheid.

De auto is standaard super de-luxe, zelfs deze HSE versie heeft standaard al Xenon, Verwarmde stoelen, electrisch verstelbare stoelen en voorruit verwarming (even 15 tellen wachten en de ruit is ontdooit).

Bij aankoop meteen meerdere zaken laten vervangen zoals 2 luchtbalgen voor, luchtpomp, stabilisatorstang en draagarmen.
De versnellingsbak was bij 165000 al gereviseerd en dus een belangrijk koop argument.
(let op automaatbak moet wel degelijk regelmatig gespoeld worden en voorzien van nieuwe olie)
Verder zelf meteen de tussenbak en de diff's en uiteraard de motor van nieuwe olie voorzien.

Al met al best wat achterstallig onderhoud weggewerkt en inmiddels 9 maanden plezier gehad en zeer vorstelijk rijden!

Zaken die ik daarnaast heb gedaan:

- Navi update met BMW computer en 2013 kaarten
- Bluetooth module BMW voor draadloze carkit.


Wat me erg bevalt aan de auto:

- De RR td6 trekt met veel vertrouwen probleemloos een 3000kg aanhanger (toename verbruik maar 2 liter per 100km)

- Vorstelijke zit veel overzicht en comfort zorgt bij mij voor hele rustige ontspannen rijstijl.

- Was bang voor problemen met luchtvering 10 jaar oude auto, maar heeft me nog nooit in de steek gelaten.

- Iedereen vraagt meteen naar het verbruik. Nu rijd ik veel snelweg maar 1 op 9 tot zelfs 1 op 12 vind ik netjes voor een auto van 2500kg.


Zaken voor verbetering:

- Enkele materialen in het interieur van de RR zijn slecht (coating komt los) zoals plastic op stuur en rond verschillende knoppen. Heb ik zelf opgelost met wrappen naar originele kleur.

- Auto is erg gevoelig op de 31 computers die erin zitten, als de accu een keer leeg is geweest zit er soms een storing in die je zelf niet kunt verwijderen, dan moet hij aan de computer bij de dealer of specialist.

- Stoelverstelling en stuurverstelling zijn problematisch. Vervangen van de stoelcomputer is de oplossing, omdat de relais van de originele computer vervuild raken door stof en slecht contact maken.
Niet iedere dealer/garage is hier bekend mee.

- Door de vele computers is de accu heel snel leeg. Als de auto op contact staat of je een tijdje een deur open laat staan. Een sterke accu is een aanbeveling. Ik heb de mijne al snel vervangen voor een 110AH accu



- Update 15-04-2014 na anderhalf jaar Range Rover:

Qua onderhoud bevalt me de L322 uitstekend, enkel de ruim 7 liter olie die er bij verversen in gaat hakt er flink in, maar met alleen airco vullen, 2x olie verversen, ook de diffs, en vervanging van een stoelcomputer voor een totaalrekening van 600 euro is dat ronduit netjes in ruim een jaar!

De luchtvering houd zich prima en werkt 100% goed.
Had een vastzittende stelmotor voor low-gear.... stond vrij en kon geen meter meer rijden. Was bang voor een dikke rekening even gezocht en heb het gratis kunnen oplossen. Gewoon demonteren 4 boutjes losdraaien aan de versnellingsbak. smeren en even losse accu met 12v erop en het motortje kwam weer los. Terug gemonteerd en hij werkt weer prima!

Heel wat kilometers in een maand

  • 252.000 km

Afgelopen zomer uitermate veel met de Range Rover gereden. Eerste op vakantie naar Les Landes Frankrijk, een boottransport naar Spanje voor een kennis en vervolgens nog een Autovakantie door Kroatië.
De Range heeft zeer goed gepresteerd. Frankrijk heen en terug, snachts gereden op de Peage, heerlijk rustig cruisecontrol op 145-150 en de kilometers vlogen voorbij. Gemiddeld 1:10 gereden. Boottransport was spectaculair, zo ongeveer de grootste boot die nog achter een auto kan, letterlijk 3500kg aan de haak, 2m55 breed, 3m60 hoog en 10m40 lang.
De Range moest er hard voor werken om het spul op gang te krijgen maar eenmaal rijdend perfect. Heel rustig aan gangetje 90-95 naar Spanje. in 15 uur 1250 kilometer. De Range is een echt trekpaard gebleken. ondanks de zeer zware trailer, denk ruim 200kg op de kogel, was de combinatie erg stabiel. En bergen naar boven hield de cruise hem gewoon op snelheid ondanks de 'magere' 177pk. Daar komt het koppel echt om de hoek (420nm), we gingen de vrachtwagens bergop voorbij met toch meer als 6000kg combinatie!

Vakantie Croatië hebben we ook weer genoten van de auto, met onze kleine mee is het ideaal dat je niet hoeft op te letten hoeveel je meeneemt, kinderwagen, bedje, stoel stapels kleren en zelfs een kist met eten pampers en water ging mee uit NL. In Croatië lag 1 van onze hotels aan een weg die 25% steil omhoog ging, heerlijk hoe de Range met veel gemak uit stilstand (we moesten wachten op een auto) dan nog gewoon omhoog sprint.

Op de terugweg naar Nederland eerste keer pech met de Range, veel wegwerkzaamheden door Duitsland, file en ongelukken en daardoor ben ik op de momenten dat er wel ruimte was, gaan proberen de tijd in te halen.... 200km voor de grens met nl bleek dat ik wat te gek had gedaan. (200op de teller bergaf en tijd met cc op 185 gereden) en opeens viel de turbodruk weg. kon nog net 100 rijden.
Meteen gestopt en dacht dat de turbo het begeven had (is nog de originele en 250k km) maar geen blauwe of witte walm uit uitlaat en geen olielekkage. dus rustig gangetje 90 het laatste stuk naar huis.
eenmaal thuis de volgende dag meteen opgezocht wat het kon zijn. Nu blijkt het een veel voorkomend probleem te zijn met dit blok. Het is de draadboom van de computer naar de verstuivers. Koper is uitgedroogd en verstuiver 4 kreeg geen stroom.
Oplossing, draadboom á 85 euro en opgelost!
al met al weer een meevaller en Range houdt wat mij betreft zijn reputatie als betrouwbaar ;)

Soms denk ik weleens we doen hem weg, maar wat dan

  • 264.000 km

Ik heb zelf het klein onderhoud weer gedaan, bijna 8 liter verse olie, filterjes, nieuw stadslicht lampje en stekker van de trekhaak deed af en toe raar dus ook vervangen. Daarnaast weggebracht voor spoelen van de bak. Heb me voorgenomen dat om de 40 a 60.000 km te doen.

En ja dan rijden we weer eens met moeder... en de kleine achterin en hebben we het over een alternatief, want die 3000 eurowegenbelasting is best veel....
Maar hij is zo betrouwbaar, ruim, je kan er alles achter hangen, de kleine zet je heel makkelijk in de stoel (op hoogte).
En dan zegt mn vrouw eigenlijk meteen, je bent gek als je hem weg doet.
En ze heeft gelijk, het word niet veel beter dan zoiets. Tuurlijk het kan sneller maar op alle andere vlakken past dit gewoon bij ons.
En wie weet over een paar jaar kan ik eens zoeken naar een betaalbare Range Rover 4. Dat is voorlopig dromen want vooralsnog heb ik me altijd voorgenomen niet meer als 15.000 euro aan een auto uit te geven. Met als resultaat dat ik aan alle 7 auto's die ik in 12 jaa gehad heb, bij elkaar niet eens 10.000 euro heb afgeschreven over 10 jaar autobezit!

Wat betreft problemen kan ik kort zijn. De Range blijft gewoon rijden. Kleine dingetjes zijn er wel.
- Deurvergrendeling bestuurder begint af en toe te haperen. waarschijnlijk een nieuw motorje nodig.
- Mistlamp glas gebarsten door steenslag, 90 euro voor een nieuwe.
- Voorruit moet vervangen worden, dikke steen erop gehad en scheur (gelukkig buiten blikveld) maar zal wel een dure ruit worden met verwarming erin...
- Electrische stuurverstelling doet het niet meer, stuur staat laag maar nog net goed voor mij. Systeem is versleten na 10 jaar memory verstelling. Ik moet me erop inlezen want ik zag al dat het probleem vaker voor komt.

Still going strong

  • 287.000 km

Blijft een heerlijke auto.

Iedereen blijft denken dat Range Rovers waardeloze auto's zijn, maar mijn auto heeft me bewezen dat niet te zijn. Het onderhoud is wellicht iets hoger maar dat mag wel als je hem vergelijkt met wat hij kan tov andere auto's.
De L322 (Range Rover 3) is een degelijke auto, de TD6 van BMW die er bij mij in ligt is een zeer degelijke motor, blinkt niet uit in pk's, maar wel in koppel. Is niet overmatig onzuinig en geeft geen krimp.

Binnenkort ga ik wat slijtage onderdelen vervangen waarmee de rekening voor onderhoud van de afgelopen 2 jaar op nog geen 2500 euro komt.

- De originele remschijven zitten onder dikte indicatie (na 280.000 kilometers!)
- rubbers van stabilisatorstangen
- nieuwe winterbanden
- nieuwe stelmotor stuurverstelling
- regeleenheid hoogteverstelling xenon lampen.


De Range Rover blijft nog heel lang in ons bezit zolang ik de absurd hoge wegenbelasting kan blijven verantwoorden tov de gemaakte kilometers

Toch een smetje en tijdelijk geschorst

  • 290.000 km

December 2015 een naar probleem. Contactslot stond vergrendeld. Blijkt een gecompliceerd veel voorkomend probleem. Bij herkenning van de sleutel gaat vanuit het contact een signaal naar de stuurkolom om deze te ontgrendelen, dit stuurslot ontgrendelt dan en geeft een signaal terug aan het contact om deze te ontgrendelen.

Allemaal super veilig maar het gaat nu mis op de smering van deze gesealde unit in het stuurhuis. Dit onderdeel (Kuhnke HS7378) is niet los te krijgen en je kunt het ook niet openen. Het gaat simpelweg mis op de smering, die gele 'vaseline' is uitgedroogd en zorgt ervoor dat het motortje het slot niet meer heen en weer krijgt.
Landrover wil je een nieuwe stuurkolom verkopen maar die kost 4500euro.

Inmiddels heb ik een specialist gevonden in Duitsland die het onderdeel voor me kan vervangen voor 800 euro.
Ondertussen kan ik het stuurslot ontgrendelen door zekering 18 los en vast te steken.

Vanwege verandering van werk rijd ik inmiddels minder kilometers en hoef ik even geen aanhangers te trekken, Ik heb nog een andere benzine auto en kan ook nog af en toe de Passat van mijn vrouw gebruiken, dus ik dacht ik schors de Range voorlopig. Inmiddels anderhalf kwartaal verder heb ik al 1200 euro mrb 'bespaard' door 5 maanden schorsing.

Het was meteen een goede test, na meerdere auto's te rijden, o.a. ook de Outlander PHEV van de zaak, de Passat B8 van mijn vrouw en mijn Dodge SRT-4 met 380pk, mis ik mijn Range Rover.
Het is al een oud beestje aan het worden, maar de zit, de stoere vierkante uitstraling, het gewicht en daarmee het comfort. Ik ga hem voor het eind van de zomer wegbrengen naar Duitsland, De ontgrendeling laten maken, een nieuwe APK en dan weer genieten, want ik mis hem!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens