Land Rover Discovery Td5 ES (2000)
Stoer op weg
Land Rover heeft de naam op 4x4-gebied. En van een Discovery mag je dus iets verwachten. Gelukkig, de Engelsen stellen niet teleur! De auto zit vol vernieuwende techniek. De hoogtepunten zijn een vijfcilinder direct ingespoten turbodieselmotor, een anti-overhel systeem voor het scherpere stuurwerk, automatische niveauregeling van de achterwielophanging, antislipregeling op alle vier de aangedreven wielen en een regelfunctie voor het afdalen van hellingen.
Tsjeemig, wat een beer van een Engelse beul ligt er voor in de Discovery. De vijfcilinder turbodiesel met directe (hogedruk) inspuiting levert 136 pk. Veel mooier is nog het koppel van de 2,5-liter: 315 Nm bij 1950 toeren per minuut. Minimaal 80% van het maximum koppel is beschikbaar in het toerenbereik van 1300 tot 3900 toeren per minuut. Daar kun je dus wat mee!
Wat betekent dat in de praktijk? De Td5 is ongekend soepel, scoort fraaie verbruikscijfers, is tussen 2000 en 3000 tpm voorbeeldig stil maar... bij optrekken laat "ie zich van een geheel andere kant zien. Is het meestal op en top een zeer krachtige en correcte gentleman, bij het voluit gaan vanaf stilstand of bij tussenacceleraties lijkt "t wel een ordinaire Engelse voetbalsupporter. Hij schreeuwt het uit en "t is niet fraai wat hij dan produceert. Wat is dat ontzettend jammer. Het doet enorm afbreuk aan de grote moeite die is gedaan om deze Discovery Td5 tot de diesel van dit moment te maken. Bij constante snelheid is de motor echter wel lekker stil. Muisstil mag je wel zeggen.
We reden de Disco met automatische transmissie. Op dit onderdeel kan de vlag uit. Drie-keer-hoera voor die automaat van de Disco. Je voelt "t ding nauwelijks schakelen, zo zijdezacht doet "ie z"n werk.
Prima gezins-reisauto
Is een Discovery ook een beetje reisauto om? Welzeker! Dat stomme, eh, stoere reservewiel achter op de auto belemmert wel het uitzicht naar achteren en de Disco heeft een betrekkelijk indirecte besturing. Maar dat zijn de enige typische 4x4-trekjes die lastig kunnen zijn. Voor de rest is het prima toeven. De wielbasis staat garant voor een prima veercomfort. Ook over het zitcomfort en de ruimte binnenin hadden we geen klachten. Een min scoort de Land Rover wel met de zitpositie voor de bestuurder. De ruimte voor het linkerbeen is beperkt, het uitzicht op de dashboardklokken is niet optimaal en de instap naar de achterbank is ook krapjes.
Stuurt dat nog een beetje in bochten, zo"n 4x4? Niks leukers dan lekker sportief sturen met een auto, die daar eigenlijk niet voor bedoeld is en... weer een verrassing! Zeker als je even hebt kunnen wennen aan de typisch hoge zit en de relatief indirecte besturing, blijkt ook op dit punt de vooruitgang. De Discovery is goed stabiel in bochtenwerk bij wat hogere snelheden.
Over het dashboard hadden we het al even. Dat is niet top. Ook knoppen en schakelaars bieden niet die logische plaats en trefzekere bediening waarmee de Japanse 4x4-bouwers ons keer op keer weten te verwennen. Dat moet u meer zien als opmerking dan als harde kritiek. Want we moeten niet denken aan een fantasieloos oosters dash in een Land Rover. Sommige dingen moeten gewoon blijven zoals ze zijn.
De Discovery is in de duurste ES-uitvoering gewoonweg the limit. Natuurlijk zitten we op leer. En niet zomaar leer, nee, heel duur leer. Twaalf speakers maken je terreinauto tot concertzaal. Er is airco voor de bestuurder, airco voor de passagier en airco voor de passagiers achter. Apart instelbaar dus. Die hebben ook hun eigen hoofdtelefoonaansluiting.
Van binnen oogt de Discovery echt gigantisch en is dat ook. De overigens keurig opgeklapte extra zitplaatsen achter in de Discovery, schelen wel een koffertje in bagageruimte. Als familie-auto biedt hij voldoende. Zeker met die twee extra stoelen in de bagageruimte. Die zijn standaard op alle Discovery"s uitgezonderd de basisuitvoering.
De Discovery is technisch goed toegerust voor het echte 4x4-werk. Als rij-auto is hij prettig in de omgang. En als praktische gezinsauto biedt hij goede mogelijkheden door zeven zitplaatsen. En... als terreinauto met uitstraling kan niemand tippen aan de stijlvolle Discovery. Daar gaat iemand met klasse, stijl en goede smaak!
Signalement
Merk | Land Rover |
---|---|
Model | Discovery Td5 ES |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 54.449 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 5-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.495 cc |
Maximaal vermogen | 101 kW / 137 pk bij 4.200 tpm |
Maximaal koppel | 300 Nm bij 1.950 tpm |
Inhoud brandstoftank | 95 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.705 mm / 1.885 mm / 1.940 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 2.050 kg |
Laadvermogen | 830 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden | 255/65R16Prijzen |
Topsnelheid | 157 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 16,9 s (fabrieksopgave: 15,3 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 18,4 s |
Brandstofverbruik | 9,4 l/100km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.