Land Rover Discovery Sport - Eerste rijtest

Onzichtbare revolutie

19 reacties

Video
AutoWeek 38 2019
AutoWeek 38 2019

Je leest het in AutoWeek 38 2019

Later dit jaar komt Land Rover met een plug-in hybride Discovery Sport. Om alle elektrotechniek te kunnen huisvesten is de auto onderhuids helemaal op zijn kop gezet. Wat betekent dat voor de reguliere versies van de bestseller van Land Rover?

Land Rover heeft de Discovery Sport een tussentijdse update gegeven. Koplampen, grille, bumpers en achterlichten, ze zijn allemaal met de retoucheerkwast bestreken. Maarrr … dat zijn slechts veranderingen aan de oppervlakte.

Het grote nieuws zit onderhuids: daar heeft zich een kleine revolutie voltrokken. Vooruitlopend op de strengere CO2-uitstootnorm die volgend jaar van kracht wordt, is de Discovery Sport, net als eerder dit jaar de Range Rover Evoque, klaargemaakt voor elektrificatie. Tegen de jaarwisseling verschijnt het best verkopende model van Land Rover als plug-in. Daartoe is de bodemstructuur van de auto compleet herzien, evenals de elektronica-architectuur. Die grote ingrepen biedt Land Rover en passant de gelegenheid om ook het interieur een bovengemiddelde opfrisbeurt te geven, inclusief uitbreiding van de functionaliteit.

5 + 2

Het interieur wordt gekenmerkt door het gebruik van hoogwaardigere materialen en een herziene indeling van zowel dashboard als middentunnel. Die nieuwe inrichting volgt de laatste Jaguar Land Rover-trends: zo is er een digitaal instrumentarium, hebben de versies met een automatische transmissie voortaan een versnellingspook in plaats van de kenmerkende grote draaiknop en zit onder het grote multimediadisplay een touch panel (het is geen scherm) met twee grote multifunctionele draaiknoppen. Hiermee bedien je het ene moment nog heel simpel de airco en stel je het volgende de mate van terreinvaardigheid in. Eén en ander resulteert in een directe vergroting van het bedieningsgemak van de auto.

In het grote elektronica-offensief is ook extra functionaliteit meegenomen, onder meer door de connectiviteit te vergroten. Van andere Jaguars en Land Rovers kennen we inmiddels de achteruitkijkspiegel die met een druk op de knop verandert in een achteruitrijcamera. Die is voortaan ook op de Discovery Sport verkrijgbaar. Hoewel de uitvoering van het systeem met zijn zelfreinigende lens aan de achterkant van de dakantenne dik in orde is, blijft het effect tegennatuurlijk. Enthousiaster zijn we over de camera ónder de auto. Die projecteert op het multimediascherm wat er vlak voor de auto en rond de voorwielen gebeurt. Dat blijkt reuze handig wanneer je off-road gaat. Alsof je dwars door het dashboard en de motor tot onder de voorbumper kijkt.

De grote uitdaging bij de tussentijdse update van de auto was ruimtegebruik. Hoewel er straks een serieus accupakket mee moet, is de Discovery Sport optioneel nog steeds als zevenzitter verkrijgbaar, al zijn stoel zes en zeven alleen geschikt om de allerjongsten naar school te brengen. Als bijvangst van de elektrificatie is er ruimte ontstaan voor een twintig procent grotere brandstoftank en kon in het interieur meer opbergruimte worden gecreëerd. De compleet nieuwe fronten bodemstructuur van de auto zorgt naast ruimte om te hybridiseren voor een tien procent stijvere koets. Dat draagt bij aan een stiller interieur en vooral ook meer veiligheid.

OFF-ROAD CRUISE CONTROL

Hoewel er Sport achter Discovery staat, slaat die aanduiding niet op het rijgedrag. Zelfs de optioneel verkrijgbare adaptieve schokdempers maken daarin niet het verschil. Het onderstel blinkt daarentegen wel uit in stabiliteit en comfort; de afstemming van de stuurinrichting sluit daar keurig op aan. Totdat straks de PHEV met een driecilinder verschijnt is de ‘kleine’ Land Rover verkrijgbaar met tweeliter viercilinder dieselen benzinemotoren. De diesels zijn er met 150, 180 en 240 pk, de benzinemotoren leveren 200 of 250 pk. In beginsel is de Discovery Sport een vierwielaandrijver met een negentraps automaat; de 150 pk diesel is er ook als handgeschakelde voorwielaandrijver.

We hebben bij onze eerste kennismaking zowel met de 240 pk diesel- als met de 250 pk benzinemotor gereden. Dat zijn mild hybrids, net als alle andere versies met een automatische transmissie. Beide krachtbronnen doen in alle rust hun werk. Zeker bij een min of meer constante snelheid laten de machines uit JLR’s Ingeniummotorenfamilie zich amper horen. Wanneer het gaspedaal diep ingetrapt wordt, blijken de motoren minder te sprankelen dan gehoopt. Dat is voor een deel toe te schrijven aan het forse gewicht van de auto; we hadden de indruk dat we amper meer dan 200 pk ter beschikking hadden. Bij een inhaalactie heb je behoorlijk wat meters nodig om op tempo te komen. Dat ligt niet aan de negentrapsautomaat, die is prima bij de les. Overigens reageert de diesel net even iets alerter. Wellicht dat daar een beter samenspel is met de startgenerator die zijn best doet om turbovertragingen op te vullen en tevens in staat is om schakelpauzes te helpen onderdrukken.

Waar de auto de toevoeging Sport wél waarmaakt, is buiten de gebaande paden. Op zijn off-road-capaciteiten valt weinig af te dingen; de Discovery Sport verloochent zijn afkomst niet. De lastigste routes neemt-ie zonder problemen. Hierbij overigens met de nodige elektronische ondersteuning: er zijn verschillende rijmodi voor de meest uiteenlopende bodemgesteldheden. Op dit vlak zijn grote stappen gezet.

Meest opvallend is Terrain Response 2, dat automatisch detecteert over welke ondergrond er gereden wordt en dat daarop de aandrijfkrachten aanpast. Het werkt als een soort off-road cruisecontrol, je hoeft alleen nog maar te sturen. Of dat nog voldoening geeft bij het terreinrijden is iets anders, maar het werkt in elk geval subliem. Met al zijn hulpsystemen en comfortverhogers is de Discovery Sport een fijne machine, waaraan echter een stevig prijskaartje hangt. Maar er gloort hoop: als straks de PHEV komt, heeft die auto een lagere CO2uitstoot en daarmee een lagere bpm. Een kwestie van geduld.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Comfortabel
  • +Grote terreinvaardigheid
  • -Geen greintje ‘sport’
  • -Prijzig

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum