Hyundai Santa Fe – Land Rover Discovery Sport - Dubbeltest
Overbelaste alleskunners

Ooit was de Hyundai Santa Fe een aantrekkelijk geprijsde, ruime auto die niet alleen een stevige bijdrage leverde aan de inburgering Hyundai, maar ook aan het succes van SUV’s. Inmiddels is zo’n mastodont onmogelijk gunstig op de Nederlandse markt te brengen, dus lijdt de laatste generatie bij ons een bestaan als muurbloempje. Terecht? Dat zoeken we uit naast de optisch én technisch strakgetrokken Land Rover Discovery Sport.
€43.754. Het is niet de aanschafprijs van één van de hier getoonde auto’s, maar de bijdrage die deze concurrenten in totaal leveren aan de bpm-inkomsten van de Nederlandse overheid. Voor de nieuwe benzine-instapper van de Land Rover is dat bedrag minimaal € 20.370, de Hyundai maakt het met € 23.384 nog bonter. Daarmee hebben we het grootste pijnpunt van de Zuid-Koreaan meteen te pakken. Uiteraard ontsnapt geen enkele auto met een soortgelijke CO2-‘footprint’ aan een hoog bpm-tarief. In het geval van een in beginsel relatief voordelig type als de Santa Fe komt die klap echter toch wat harder aan dan bij auto’s die zonder belastingen al richting de aanschafprijs van een ton kruipen.
Dat de Santa Fe hier überhaupt tegen een Land Rover mag aantreden, zou in veel andere landen voor gefronste wenkbrauwen zorgen. Toch snijdt de vergelijking op papier wel hout. Zo liggen vanafprijs, wielbasis, breedte en hoogte van deze auto’s dicht bij elkaar en hebben ze allebei exact 200 pk en vierwielaandrijving. Hoewel de Discovery Sport met 4.597 mm wel een stukje korter is dan de 4.770 mm metende Santa Fe, zijn beide auto’s verkrijgbaar als zevenzitter. Dat onze test-Hyundai de derde zitrij niet aan boord heeft is jammer, want dat lijkt een sterk punt van deze bovengemiddeld ruime SUV. Het levert wel een groot laadruim op, waarbij de lege ruimte onder de vloer kan worden gebruikt voor losse spullen. Op de achterbank is het buitengewoon goed toeven. Dat komt niet alleen door het overdadige ruimte-aanbod, maar ook door de vrijwel vlakke vloer. De bank is verschuifbaar en de hoek van de rugleuning is instelbaar, zodat iedereen hier een comfortabele plek kan vinden.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Uitgelicht aanbod

Land Rover Discovery Sport P200 2.0 S✅NIEUWE MODEL✅PANORAMA DAK✅Achteruitrijcamera✅Virtual Cockpit✅Cruise Control✅
- 2019
- 28.223 km

Land Rover Discovery Sport P200 2.0 S✅NIEUWE MODEL✅PANORAMA DAK✅Achteruitrijcamera✅Virtual Cockpit✅Cruise Control✅
- 2019
- 28.223 km

Land Rover Discovery Sport P300e 1.5 HSE | R-DYNAMIC | 360 CAMERA | PANORAMADAK | 18 INCH GLOSS BLACK | ELEKTR.STOELVERSTELLING | STOELVERWARMING | DODEHOEK | VERSTELBARE ACHTERBANK |
- 2021
- 61.185 km