Land Rover Discovery 300 Tdi ES (1995)
Op ontdekkingsreis over weg en terrein
Als sterk trekpaard mag de Land Rover Discovery 300 Tdi (Estate in dit geval) maar liefst 3500 kg geremd aanhangergewicht aan de trekhaak hangen. Een gewicht dat nogal wat van de auto eist. Niet alleen moet de Disco zelf over het nodige gewicht beschikken - want een dergelijke vracht gaat met een lichtere auto geheid aan de wandel - maar ook moet hij de motor en overbrenging hebben om de combinatie van zijn plaats te krijgen. De nieuwe Discovery 300 tdi beschikt met zijn 2.5 viercilinder dieselmotor met turbo en intercooler over goede papieren.
Waar het op aankomt is koppelverloop en overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak. Wat die overbrengingsverhoudingen betreft zijn de lagere versnellingen niet zo optimaal. Zo is de eerste nogal lang, wat hem iets minder geschikt maakt om een zware combinatie snel op gang te brengen. Daar staat echter de permanente vierwielaandrijving tegenover. Permanente 4wd betekent de aanwezigheid van een centraal differentieel, en de aanwezigheid van een dergelijk centraal differentieel betekent bij Land Rover de mogelijkheid om in lage gearing over asfalt te rijden. De reductiebak kan gebruikt worden op harde ondergrond, zonder dat de aandrijflijn door wringen van de wielen in gevaar komt.
In hoge (normale) gearing moet er bij de Discovery nogal wat gas (voor de opbouw van turbodruk) en een slippende koppeling aan te pas komen om vlot vaart te maken. Zeg maar gerust dat je bij de Discovery - en niet alleen met zware aanhanger - zonder de heilzame werking van de turbo en de intercooler gewoon niet makkelijk wegkomt: er is simpelweg te weinig vermogen. Des te bewonderswaardiger is het dat Land Rover erin geslaagd is om ondanks die vier cilinders een hele berg trekkracht op de been te brengen. Land Rover claimt het maximale koppel bij een laag toerental van 1800 tpm. In de praktijk blijkt dat niet zo. Je moet bij de Discovery toch echt wachten tot de hulptroepen in de vorm van turbodruk arriveren, en dat is pas vanaf 1800 tpm en echt niet eerder.
Op snelheid zou het weggedrag van de Discovery beter kunnen. Ondanks het flinke gewicht blijft hij niet optimaal in het spoor. Ook laat hij zich licht verleiden tot slingeren als de lading aan de zwier gaat. Dit kan te maken hebben met de hoogte van de trekhaak, maar waarschijnlijker heeft het te maken met de lengte van de wielbasis, de spoorbreedte en de vrij soepele vering. De stabiliteit van de Discovery is met het monteren van stabilisatorstangen op de voorwielophanging aanmerkelijk verbeterd: het hinderlijke schommelen van de carrosserie behoort definitief tot het verleden. Dit is overigens niet het enige dat er aan de Discovery is verbeterd. De versnellingen laten zich makkelijker vinden, en de koppeling is lichter te bedienen.
Interieur
De Discovery heeft een smaakvol interieur. Deze auto ademt uit iedere porie klasse. Zeker nu hij over een compleet nieuw dashboard en middenconsole beschikt. Alleen jammer dat de asbak amper te bereiken is en dat de knopjes voor de elektrische ramen onhandig tegen het opbergvakje van de middenconsole geplakt zitten. Het deksel van dit ruime opbergvak is in opengeklapte toestand overigens bijzettafeltje voor de passagiers achterin.
De inrichting van de auto is tekenend voor de manier waarom hij wordt gebruikt. De Land Rover is feitelijk een te nette auto om viezigheid in te vervoeren.
Het comfort achterin is opvallend goed. Er is een hoop beenruimte en de hemel heeft opbergnetten. Helemaal achterin heeft de Discovery twee klapstoeltjes die de laatste bagageruimte geheel consumeren.
Zeven personen kunnen er dus in, maar wie gaat er iedere dag met zeven personen aan de haal? Daarom kunnen de stoeltjes in het laadruim worden opgeklapt in de zijkant.
De Land Rover biedt door zijn grote glasoppervlak (+ twee dakramen in de Estate) een uitstekend zicht in elke richting. De keerzijden merk je als je na een zonnige dag instapt. Gelukkig behoort airconditioning tot de optiemogelijkheden. De Discovery zal het niet uitmaken: pk's genoeg, en het verbruik is zo hoog dat die airco er ook nog wel bij kan.
Signalement
Merk | Land Rover |
---|---|
Model | Discovery 300 Tdi ES |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 47.443 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V4 |
Cilinderinhoud | 2.495 cc |
Maximaal vermogen | 83 kW / 113 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 265 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 89 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.484 mm / 1.793 mm / 1.914 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 2.065 kg |
Laadvermogen | 655 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden | 235/70R16Prijzen |
Topsnelheid | 145 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 18,5 s (fabrieksopgave: 20,6 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | -s |