Land Rover Discovery 2.5 Td5 HSE (2003)
Disco Inferno
Laten we eens kijken wat voor vlees we in de kuip hebben. De Discovery gaat al zo'n veertien jaar mee. In de loop der jaren werd de Brit regelmatig zowel technisch als uiterlijk bijgeschaafd en -geslepen. Dit is de laatste update van het model dat in 1990 op de markt kwam. Maar daar hoef je je niet voor te schamen, want de Discovery is nog steeds een imposante verschijning. De neuscorrectie, de andere koplampen en voorbumper dragen bij tot een nog robuuster voorkomen. Aan de achterzijde zien we iets gewijzigde lichtunits. Wij hebben de beschikking over een Td5 met een viertrapsautomaat. De 2,5-liter dieselmotor levert een vermogen van 137 pk. Met 340 Nm maakt het koppel van de vijfcilinder meer indruk.
Zandhappen
De Land Rover heeft een ouderwets ladderchassis met een starre voor- en achteras. De vierwielaandrijving is permanent, voor de extreemste omstandigheden is er een lage gearing beschikbaar en kun je het centrale differentieel blokkeren. Elektronische tractieregeling en remkrachtverdeling zijn standaard, een actief stabilisatiesysteem en luchtgeveerde niveauregeling op de achteras zijn optioneel. Na een middagje in het zand komen we tot de conclusie dat deze offroader tot héél veel in staat is. De terreinkwaliteiten overtreffen waarschijnlijk 99,9 procent van de problemen die je in Nederland buiten het asfalt zult aantreffen. Een hellinkje van 30 graden? Een waterpoel van een halve meter diep? Modder, gaten en rul zand? Hij lacht erom. Het is een terreinbeest met een hoog koppel bij lage toeren dat met de automatische bak (te fixeren in een gewenste versnelling) gemakkelijk te doseren is. Bergaf kun je de Hill Descent Control inschakelen. Je hoeft dan alleen nog maar het stuur vast te houden, remmen doet de elektronica. Werkt echt super.
King of the Road
Even een kijkje binnen in deze meest luxe uitvoering van de Discovery. De HSE heeft standaard leren bekleding, een audio-installatie, cruise control en automatische airco. De 'terreinuitrusting' omvat onder meer een 12-voltaansluiting in de kofferbak, diverse opbergvakken, ogen waaraan de bagage kan worden vastgesjord, een ontwasemingsinstallatie voor de achterruit en een kompas in de binnenspiegel. Minpunt: dat vierkante dashboard is écht niet meer van deze tijd, al zijn afwerking en materialen in orde. Ruimte is er in overvloed, al valt die voor de benen achterin enigszins tegen. Cruisend over de A4 met deze imposante auto voelen we ons ware Kings of the Road. Het zitcomfort is hoog, de zit ook. Je hebt riant uitzicht en achter die machtige neus krijg je al snel het gevoel dat niemand je iets kan maken. Nou, dat is in de Land Rover niet helemaal het geval. Want motorisch is 't flink behelpen als je op het asfalt rijdt. Het lijkt wel of 'ie een zware aanhanger moet slepen, zo lang duurt het voor de 'Disco' op gang is. De honderd wordt bereikt in 17,5 seconden. Heb je wind tegen, tel er dan nog maar een handjevol bij op.Ondanks de sportstand is de bak van de Discovery traag en lopen de versnellingen niet lekker in elkaar over. En het stuurgedrag op asfalt. Actie = reactie gaat voor de Land Rover niet op, hij voelt wat dat betreft een beetje als een bestelbus aan. De vage besturing, het hoge gewicht en de grote wind- en spoorgevoeligheid eisen dat je goed wakker blijft achter het stuur van de Discovery. Maar daar zorgen motorgeluid en banden- plus windgeruis wel voor, zo blijkt als we de geluidsmeter tevoorschijn halen.
Signalement
Merk | Land Rover |
---|---|
Model | Discovery 2.5 Td5 HSE |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 56.077 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 5-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.495 cc |
Maximaal vermogen | 101 kW / 137 pk bij 4.200 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.950 tpm |
Inhoud brandstoftank | 93 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.705 mm / 1.885 mm / 1.900 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 2.175 kg |
Laadvermogen | 705 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden | 255/65R16Prijzen |
Topsnelheid | 157 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 17,5 s (fabrieksopgave: 17,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 7,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 17,4s |
Brandstofverbruik | 10,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 284 g/km |
Lees ook
Land Rover Discovery 2.5 TD5 – 2003 – 692.268 km - Klokje Rond
Test: Land Rover Discovery (2002)
Test: Mercedes-Maybach SL 680 – Ultieme luxe in de overdrive
Test: Skoda Elroq RS - snel, maar de beleving mist
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.