Land Rover Discovery 2.5 Td5 HSE (2003)

Disco Inferno

Land Rover Discovery 2.5 Td5 HSE
Zijn terreinmogelijkheden zijn vele malen groter dan de gemiddelde gebruiker ooit zal benutten. Voor deze test zijn daarom de rijeigenschappen op de openbare weg van doorslaggevend belang en juist daar schiet de Discovery aan alle kanten tekort.

Laten we eens kijken wat voor vlees we in de kuip hebben. De Discovery gaat al zo'n veertien jaar mee. In de loop der jaren werd de Brit regelmatig zowel technisch als uiterlijk bijgeschaafd en -geslepen. Dit is de laatste update van het model dat in 1990 op de markt kwam. Maar daar hoef je je niet voor te schamen, want de Discovery is nog steeds een imposante verschijning. De neuscorrectie, de andere koplampen en voorbumper dragen bij tot een nog robuuster voorkomen. Aan de achterzijde zien we iets gewijzigde lichtunits. Wij hebben de beschikking over een Td5 met een viertrapsautomaat. De 2,5-liter dieselmotor levert een vermogen van 137 pk. Met 340 Nm maakt het koppel van de vijfcilinder meer indruk.

Zandhappen
De Land Rover heeft een ouderwets ladderchassis met een starre voor- en achteras. De vierwielaandrijving is permanent, voor de extreemste omstandigheden is er een lage gearing beschikbaar en kun je het centrale differentieel blokkeren. Elektronische tractieregeling en remkrachtverdeling zijn standaard, een actief stabilisatiesysteem en luchtgeveerde niveauregeling op de achteras zijn optioneel. Na een middagje in het zand komen we tot de conclusie dat deze offroader tot héél veel in staat is. De terreinkwaliteiten overtreffen waarschijnlijk 99,9 procent van de problemen die je in Nederland buiten het asfalt zult aantreffen. Een hellinkje van 30 graden? Een waterpoel van een halve meter diep? Modder, gaten en rul zand? Hij lacht erom. Het is een terreinbeest met een hoog koppel bij lage toeren dat met de automatische bak (te fixeren in een gewenste versnelling) gemakkelijk te doseren is. Bergaf kun je de Hill Descent Control inschakelen. Je hoeft dan alleen nog maar het stuur vast te houden, remmen doet de elektronica. Werkt echt super.

King of the Road
Even een kijkje binnen in deze meest luxe uitvoering van de Discovery. De HSE heeft standaard leren bekleding, een audio-installatie, cruise control en automatische airco. De 'terreinuitrusting' omvat onder meer een 12-voltaansluiting in de kofferbak, diverse opbergvakken, ogen waaraan de bagage kan worden vastgesjord, een ontwasemingsinstallatie voor de achterruit en een kompas in de binnenspiegel. Minpunt: dat vierkante dashboard is écht niet meer van deze tijd, al zijn afwerking en materialen in orde. Ruimte is er in overvloed, al valt die voor de benen achterin enigszins tegen. Cruisend over de A4 met deze imposante auto voelen we ons ware Kings of the Road. Het zitcomfort is hoog, de zit ook. Je hebt riant uitzicht en achter die machtige neus krijg je al snel het gevoel dat niemand je iets kan maken. Nou, dat is in de Land Rover niet helemaal het geval. Want motorisch is 't flink behelpen als je op het asfalt rijdt. Het lijkt wel of 'ie een zware aanhanger moet slepen, zo lang duurt het voor de 'Disco' op gang is. De honderd wordt bereikt in 17,5 seconden. Heb je wind tegen, tel er dan nog maar een handjevol bij op.Ondanks de sportstand is de bak van de Discovery traag en lopen de versnellingen niet lekker in elkaar over. En het stuurgedrag op asfalt. Actie = reactie gaat voor de Land Rover niet op, hij voelt wat dat betreft een beetje als een bestelbus aan. De vage besturing, het hoge gewicht en de grote wind- en spoorgevoeligheid eisen dat je goed wakker blijft achter het stuur van de Discovery. Maar daar zorgen motorgeluid en banden- plus windgeruis wel voor, zo blijkt als we de geluidsmeter tevoorschijn halen.

Signalement

Merk Land Rover
Model Discovery 2.5 Td5 HSE
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 56.077

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.495 cc
Maximaal vermogen 101 kW / 137 pk bij 4.200 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.950 tpm
Inhoud brandstoftank 93 l
Lengte / breedte / hoogte 4.705 mm / 1.885 mm / 1.900 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 2.175 kg
Laadvermogen 705 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden255/65R16Prijzen
Topsnelheid 157 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 17,5 s (fabrieksopgave: 17,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 7,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 17,4s
Brandstofverbruik 10,3 l/100km
CO2-uitstoot 284 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum