Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Lancia
  • Ypsilon

Lancia Ypsilon 1.1 Elefantino (1998)

Brugklasser

Lancia Ypsilon 1.1 Elefantino (1998)
  • Autotest
1 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Het gedistingeerde merk Lancia heeft als 'instapmodel' van de kleine Ypsilon de 1.1 Elefantino; de meest betaalbare uitvoering van de opvallende 'Yp'. Maar is dat ook een reden om hem te kiezen?

De basismotor van de Ypsilon, de 1.1, vinden we ook in de Fiat Punto 55 en de Cinquecento Sporting. De versie met deze motor kreeg de naam Elefantino en draagt als type-aanduiding een blauw olifantje. Deze kleine dikhuid is een oude bekende bij het voorname Italiaanse merk. Hij verscheen in 1953 als tegenhanger van het steigerende paard van Ferrari en prijkt sindsdien op prestatiegerichte Lancia's. Zo tooide hij - uitgevoerd in rood - de Delta HF Integrale. Omdat de Y 1.1 echter geen snelheidsduivel is, voerde men het olifantje niet uit in driftig rood, maar in de kalme kleur blauw.
De Lancia Y maakt misschien gebruik van Fiat-techniek, maar dankzij z'n aparte vormgeving heeft hij toch een geheel eigen karakter. Dat aparte vinden we ook terug in het interieur. Zo is het instrumentenpaneel niet recht voor de bestuurder, maar in het midden van het dashboard geplaatst. De vormgeving ervan is ook bijzonder, want de snelheidsmeter en de meters voor brandstofvoorraad en koelvloeistoftemperatuur zijn samengebracht in een grote 'klok' die zo ongeveer ovaal van vorm is. Onder de meters hebben ook een digitaal klokje en de eveneens digitale kilometerteller een plaatsje gevonden. De 'klok' is in titaniumkleur uitgevoerd en hetzelfde geldt voor de middenconsole, die wel wat doet denken aan een juke-box.
Verder valt op dat onderste gedeelte van het dashboard bijna over de volle breedte is bekleed met dezelfde luxe stof die we ook op stoelen en deurpanelen vinden.
Aan plaats voor losse spullen heb je in de Lancia Y 1.1 Elefantino geen gebrek. Om te beginnen kun je ze kwijt over de volle breedte van het dashboard. Daarnaast biedt het wagentje lange en redelijk ruime portiervakken. Verder is er nog ruimte vóór de versnellingspook en in een vak schuin links naast het stuur. Om de achterbank van het tweedeursmodelletje te bereiken, moet de rugleuning van de rechter voorstoel voor-over worden geklapt. Hij schuift dan tegelijk naar voren. Daardoor ontstaat er genoeg ruimte om makkelijk in- en uit te kunnen stappen. Prettig is dat de stoel bij het terugklappen weer in de eerder ingestelde stand terug komt. Mensen die achterin plaatsnemen vinden genoeg plek voor de benen en nog redelijk wat speling boven de kruin.

Weinig bagageruimte
Van een wagentje van het formaat van de Ypsilon kun je niet verwachten dat het achteronder veel plaats biedt. De kofferruimte heeft een volume van slechts 215 liter. Logisch dus dat er niet zo veel spullen mee kunnen wanneer je met dit autootje op stap gaat. Heb je aan de standaard-laadruimte niet genoeg en zijn er slechts twee personen aan boord, dan biedt de omklapbare rugleuning en zitting uitkomst.
De motor van de Y 1.1 meet om precies te zijn 1108 cc. en produceert 40 kW/55 pk. Daarmee moet de Lancia volgens de fabriek 150 moet kunnen lopen. De sprint van 0-100 verloopt in 15,2 seconden. De inhaalsprint van 80-120 km/h vraagt in vier 13,6 s en in vijf 19,1 s. De Y is relatief stil. De Elefantino moet het stellen zonder stuurbekrachtiging. Je kunt best zonder, al wordt de besturing er wel wat zwaarder door en wat minder direct.
Met zijn beperkte prestatievermogen is het uiteraard geen scheurijzer, maar hij is wel in staat om bochten in rap tempo te ronden. Bij de Y duurt het best lang voor hij de neiging krijgt om in bochten rechtdoor te gaan. Geen nood. Wat minder gas en hij komt weer braaf op koers.
De Ypsilon heeft een soepele, maar niet weke vering. De kleine Lancia kan slecht wegdek echter niet perfect aan. Bepaald niet te spreken zijn we over de remmen. Na een paar keer stevig afremmen treedt er namelijk al fading op.
Bij een 'instapmodel' hoort een bescheiden uitrusting. Maar toch krijg je de Elefantino standaard met een airbagstuur, elektrische bedienbare portierruiten en startblokkering mee. Lancia zet de Y 1.1 Elefantino in de showroom met een prijskaartje waar zo'n 23 mille op staat. Voor dat geld zouden wij ons graag de luxe van de Elefantino permitteren. Niet alleen vanwege z'n toebehoren. Nee het is vooral z'n bijzon-dere, gedistingeerde vormgeving waar we op vallen. In stilte hopen we echter dat lang niet iedereen het met onze keuze eens zal zijn - een beetje exclusief willen we het toch wel houden...

Signalement

Merk Lancia
Model Ypsilon 1.1 elefantino
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 10.432

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.108 cc
Maximaal vermogen 40 kW / 54 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 85 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 47 l
Lengte / breedte / hoogte 3.723 mm / 1.690 mm / 1.435 mm
Wielbasis 2.380 mm
Massa leeg 850 kg
Laadvermogen 470 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 900 kg / 400 kg
Banden165/65TR14Prijzen
Topsnelheid 150 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 15,2 s (fabrieksopgave: 15,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,6 s / 19,1 s
Brandstofverbruik 6,3 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Lancia Ypsilon
Lancia Lancia Ypsilon

Gerelateerde forumtopics

  • Officieel: Lancia Ypsilon (Chrysler Ypsilon p.3)

    205
    • 5 februari 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lancia Ypsilon specificaties
  • Lancia Ypsilon occasions
  • Lancia Ypsilon video's
Advies en informatie
  • Lancia Ypsilon tests
  • Lancia Ypsilon gebruikersreviews
  • Lancia Ypsilon index
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.2 LE (1997)

    Lancia Ypsilon 1.2 LE (1997)

    2
    • 14 april 2022
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.4 8v Oro (2007)

    Lancia Ypsilon 1.4 8v Oro (2007)

    4
    • 12 november 2020
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.2 LE (1996)

    Lancia Ypsilon 1.2 LE (1996)

    1
    • 16 augustus 2018
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon TwinAir 85 Silver (2011)

    Lancia Ypsilon TwinAir 85 Silver (2011)

    5
    • 2 mei 2018
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.4 16v Argento (2005)

    Lancia Ypsilon 1.4 16v Argento (2005)

    7
    • 11 oktober 2017
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.2 LS (2001)

    Lancia Ypsilon 1.2 LS (2001)

    1
    • 29 mei 2017
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon TwinAir 85 Gold (2012)

    Lancia Ypsilon TwinAir 85 Gold (2012)

    3
    • 8 december 2015
meer reviews
Lancia Beta Montecarlo (1978) - Klokje Rond Klassiek

Lancia Beta Montecarlo (1978) - Klokje Rond Klassiek

24

Het positieve aan de coronaperiode was dat je plotseling zeeën van tijd had voor dingen waar...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Lancia Delta komt terug

    Lancia Delta komt terug

    51
    • 6 oktober 2021
  • Nieuws
    'Lancia komt met drie nieuwe modellen'

    'Lancia komt met drie nieuwe modellen'

    46
    • 23 juni 2021
  • Nieuws
    Lancia Ypsilon krijgt (weer) een nieuwe neus

    Lancia Ypsilon krijgt (weer) een nieuwe...

    32
    • 5 februari 2021
  • Nieuws
    Facelift Friday: Lancia Y10 (Ypsilon)

    Facelift Friday: Lancia Y10 (Ypsilon)

    26
    • 1 januari 2021
  • Nieuws
    Lancia Ypsilon nu ook als Hybrid

    Lancia Ypsilon nu ook als Hybrid

    28
    • 4 maart 2020
  • Nieuws
    ‘Lancia verkoopt nog steeds meer auto’s dan Alfa Romeo’

    ‘Lancia verkoopt nog steeds meer auto’s...

    104
    • 30 juli 2019
  • Nieuws
    De Tweeling: Lancia Ypsilon – Chrysler Ypsilon

    De Tweeling: Lancia Ypsilon – Chrysler...

    29
    • 2 juni 2019
Merk
Merk
  • Nieuws
    Lancia: nieuwe Delta in 2028, eerder al 'Aurelia' en Ypsilon

    Lancia: nieuwe Delta in 2028, eerder al...

    90
    • 20 mei 2022
  • PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Lancia wilde Audi Quattro eerst met tweemotorige Trevi te lijf gaan

    Lancia wilde Audi Quattro eerst met tweemotorige...

    22
    • 1 mei 2022
  • Nieuws
    Lancia A112 (1982) - Liefhebber Gezocht

    Lancia A112 (1982) - Liefhebber Gezocht

    29
    • 15 april 2022
  • Nieuws
    Lancia Thema 8.32 SW – In het Wild

    Lancia Thema 8.32 SW – In het Wild

    50
    • 28 maart 2022
  • Nieuws
    Citroën DS, Lancia Delta en Ford Capri - Blik to the Future

    Citroën DS, Lancia Delta en Ford Capri...

    128
    • 27 februari 2022
  • Achtergrond
    Hoekig design is niet alleen van de jaren tachtig, het was er al in 1955

    Hoekig design is niet alleen van de jaren...

    23
    • 30 januari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden