Lancia Ypsilon 1.2 16v LX (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ypsilon 1.2 16v LX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 89.600 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Mijn eerste auto moest een niet al te zware, aardig luxe en leuk uitziende auto zijn die bovendien aardig mee kan komen met het verkeer. Best zware eisen in de ’stadsauto klasse’.
Lancia is altijd een merk geweest dat ik een warm hart toedraag, en de Ypsilon heb ik altijd een leuk autootje gevonden. Na een lange zoektocht kwam ik uit bij deze Y die bij een lancia specialist in Duiven stond. uit februari 1998, met 89000 op de klok, geschiedenis bekend. Ontzettend luxe; airco, elektrische raampjes en spiegeltjes, verwarmde spiegeltjes, centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging, mistlampjes voor.. het zit er allemaal op (en meer!)
Het autootje rijdt fantastisch! Lekker stil van binnen, en op de snelweg een leuk ’fluitend’ geluidje, alsof er een turbo in zit. Het 1.2 16V motortje kan prima mee komen met de grote jongens op de snelweg. Ook bij stoplichtsprintjes kan je menig grotere auto’s laten verrassen als je sneller dan hun wegkomt.
Schakelen gaat prima, heel soms wil de achteruit niet lekker inleggen. Maar verder geen enkel probleem. De zitpositie is goed in te stellen (hoogte verstelbaar stuur en stoel plus lendesteun verstelbaar) dus zelf ik met mijn 1.94 kan goed zitten. Achterin houd je dan natuurlijk wel weinig beenruimte over.
De auto is lekker geveerd. Het komt een beetje in de buurt van een franse auto. Vrij zacht geveerd. De motor hoor je zoals gezegd nauwelijks binnen, wel hoor je het wegdek vrij goed. Niet bijzonder storend tot nu toe. Stoelen zitten prima.
Concluderend echt een heerlijk klein autootje die echt een klasse hoger opereert dan zijn concurenten. Het voelt gewoon allemaal aan als een volwassen middenklasse auto. Een van de weinige nadelen is dat het onderste deel van het instrumentenpaneel (klokje + kmstand) minder goed te lezen is. Maar verder echt een genot om in te rijden!
Update 10-03-06: Bijna een jaar sinds aankoop, en nog altijd trots op mijn Y’tje als ik ’m zie staan. Rijgenot is zeer hoog voor zo’n klein wagentje, en ik blijf me verbazen hoe groot en solide hij aanvoelt. Gewoon een ontzettend fijne wagen om in te rijden! Een paar kleine probleempjes gehad (al dan niet de auto’s schuld..) maar die konden de pret niet drukken.
Update 24-12-07: Inmiddels maak ik aardig wat kilometers per week vanwege nieuw werk, en de Yp kan echt prima meekomen met het overige verkeer. Het zijn voornamelijk snelwegkilometers, en daar is niks aan te merken over het gedrag en comfort. Enige nadeel is het verbruik, al heeft dat natuurlijk ook met het weer te maken (airco etc) en af en toe zal mijn rijgedrag ook niet meehelpen. 1.12 blijf ik toch wat laag vinden voor dit kleine motortje, zonder airco haal ik nipt de 1.14, best een groot verschil! Al met al, op naar de 100.000 km en daar voorbij zonder problemen en met veel plezier!
PROBLEMEN
Ik heb hem natuurlijk nog niet echt lang, dus zelf geen problemen tegen gekomen. Bij de aflevering heeft hij een nieuwe apk en grote beurt gekregen + nieuwe distributieriem. De gewoonlijke dingetjes, Dus ik kan er voorlopig tegenaan!
Update 16-08-06: Sinds kort wil het linkerraam niet meer open, best lastig bij een parkeergarage! Deze is onder garantie gerepareerd. Verder nieuwe olie voor de krakende 2de versnelling bij het terugschakelen, ook onder garantie nagekeken. Wat dat betreft niets dan lof voor mijn dealer, die altijd snel, betrouwbaar en goedkoop mijn problemen oplost.
Update 10-03-07: Van het 1 op het andere moment werkt de achterruitewisser niet meer, in de historie van de auto is te zien dat het motortje daarvan al een keer eerder is vervangen, dus dat lijkt een zwakker punt. In juni moet de auto voor de apk en ik verwacht eigenlijk geen verdere problemen. De ruitewisser laat ik dan ook pas maken.
Update 28-05-07: Auto is probleemloos door de apk gegaan (2 nieuwe voorbanden) heeft een kleine beurt gehad en de achterruiterwisser is gemaakt. Rijdt nu nóg meer als een zonnetje! Heeft natuurlijk vanaf aankoop niet heel veel kilometers gemaakt, dus grote dingen konden er ook eigenlijk niet aan zitten.
Update 13-07-07: Verdorie, weer het electrische raam linksvoor kapot! Nog geen jaar geleden vervangen, dat is wel even flink balen.. Valt nu ook niet meer binnen de garantie, maarja, moet toch vervangen worden. Het lijkt alsof er regen bij het mechanisme komt, want na de zware regenbuien van laatst werkte hij niet meer. Bij de specialist kost een nieuw raammechanisme 75 euro exclusief inzetkosten..
Update 04-04-08: Nou de 100.000 km zijn we inmiddels voorbij, de 10 jaar oud ook, en plots komen de problemen uit de lucht vallen! Eerst een vervanging van de waterpomp (kan gebeuren) Vlak daarna begint de auto met een warme motor in te houden, vooral bij lage toeren. Vreselijk vervelend rijdend! Inmiddels de bougiekabel + bougies vervangen, hielp weinig.. nu wordt de labdazonde vervangen, hopen dat dit het probleem verhelpt.. deze paar weken hebben mij nu bij elkaar 850 euro gekost.. boel geld voor een auto van 10 jaar oud!
Update 30-07-08: De 10 jaar en 100.000 km grens hebben de auto echt geen goed gedaan. De auto houdt nog altijd in bij lage toeren en warme motor, en de garage kan het niet vinden, het kan wel 1000 oorzaken hebben. Ondertussen is het knipperrelais ook vervangen, tikken de kleppen (verholpen met nieuwe olie, maar natuurlijk niet goed) en is het reservoir voor de ruitvloeistof lek gegaan. De auto gaat, met echt pijn in het hart, dan ook ingeruild worden voor een Opel Corsa uit 2002. De liefde voor Lancia blijft, maar dit wordt een te kostbare grap zo. Ooit zal er wel weer een Lancia in de garage staan..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Lancia Ypsilon
