Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Lancia
  • Ypsilon

Lancia Ypsilon 1.2 16v LX (1998)

autoreview

8
Lancia Ypsilon 1.2 16v LX (1998)
Anoniem
  • Gebruikersreview
17 juni 2006 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringYpsilon 1.2 16v LX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf89.600 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 16 juni 2006

Mijn eerste auto moest een niet al te zware, aardig luxe en leuk uitziende auto zijn die bovendien aardig mee kan komen met het verkeer. Best zware eisen in de ’stadsauto klasse’.

Lancia is altijd een merk geweest dat ik een warm hart toedraag, en de Ypsilon heb ik altijd een leuk autootje gevonden. Na een lange zoektocht kwam ik uit bij deze Y die bij een lancia specialist in Duiven stond. uit februari 1998, met 89000 op de klok, geschiedenis bekend. Ontzettend luxe; airco, elektrische raampjes en spiegeltjes, verwarmde spiegeltjes, centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging, mistlampjes voor.. het zit er allemaal op (en meer!)

Het autootje rijdt fantastisch! Lekker stil van binnen, en op de snelweg een leuk ’fluitend’ geluidje, alsof er een turbo in zit. Het 1.2 16V motortje kan prima mee komen met de grote jongens op de snelweg. Ook bij stoplichtsprintjes kan je menig grotere auto’s laten verrassen als je sneller dan hun wegkomt.

Schakelen gaat prima, heel soms wil de achteruit niet lekker inleggen. Maar verder geen enkel probleem. De zitpositie is goed in te stellen (hoogte verstelbaar stuur en stoel plus lendesteun verstelbaar) dus zelf ik met mijn 1.94 kan goed zitten. Achterin houd je dan natuurlijk wel weinig beenruimte over.

De auto is lekker geveerd. Het komt een beetje in de buurt van een franse auto. Vrij zacht geveerd. De motor hoor je zoals gezegd nauwelijks binnen, wel hoor je het wegdek vrij goed. Niet bijzonder storend tot nu toe. Stoelen zitten prima.

Concluderend echt een heerlijk klein autootje die echt een klasse hoger opereert dan zijn concurenten. Het voelt gewoon allemaal aan als een volwassen middenklasse auto. Een van de weinige nadelen is dat het onderste deel van het instrumentenpaneel (klokje + kmstand) minder goed te lezen is. Maar verder echt een genot om in te rijden!


Update 10-03-06: Bijna een jaar sinds aankoop, en nog altijd trots op mijn Y’tje als ik ’m zie staan. Rijgenot is zeer hoog voor zo’n klein wagentje, en ik blijf me verbazen hoe groot en solide hij aanvoelt. Gewoon een ontzettend fijne wagen om in te rijden! Een paar kleine probleempjes gehad (al dan niet de auto’s schuld..) maar die konden de pret niet drukken.


Update 24-12-07: Inmiddels maak ik aardig wat kilometers per week vanwege nieuw werk, en de Yp kan echt prima meekomen met het overige verkeer. Het zijn voornamelijk snelwegkilometers, en daar is niks aan te merken over het gedrag en comfort. Enige nadeel is het verbruik, al heeft dat natuurlijk ook met het weer te maken (airco etc) en af en toe zal mijn rijgedrag ook niet meehelpen. 1.12 blijf ik toch wat laag vinden voor dit kleine motortje, zonder airco haal ik nipt de 1.14, best een groot verschil! Al met al, op naar de 100.000 km en daar voorbij zonder problemen en met veel plezier!

PROBLEMEN

  • 16 juni 2006

Ik heb hem natuurlijk nog niet echt lang, dus zelf geen problemen tegen gekomen. Bij de aflevering heeft hij een nieuwe apk en grote beurt gekregen + nieuwe distributieriem. De gewoonlijke dingetjes, Dus ik kan er voorlopig tegenaan!


Update 16-08-06: Sinds kort wil het linkerraam niet meer open, best lastig bij een parkeergarage! Deze is onder garantie gerepareerd. Verder nieuwe olie voor de krakende 2de versnelling bij het terugschakelen, ook onder garantie nagekeken. Wat dat betreft niets dan lof voor mijn dealer, die altijd snel, betrouwbaar en goedkoop mijn problemen oplost.


Update 10-03-07: Van het 1 op het andere moment werkt de achterruitewisser niet meer, in de historie van de auto is te zien dat het motortje daarvan al een keer eerder is vervangen, dus dat lijkt een zwakker punt. In juni moet de auto voor de apk en ik verwacht eigenlijk geen verdere problemen. De ruitewisser laat ik dan ook pas maken.


Update 28-05-07: Auto is probleemloos door de apk gegaan (2 nieuwe voorbanden) heeft een kleine beurt gehad en de achterruiterwisser is gemaakt. Rijdt nu nóg meer als een zonnetje! Heeft natuurlijk vanaf aankoop niet heel veel kilometers gemaakt, dus grote dingen konden er ook eigenlijk niet aan zitten.


Update 13-07-07: Verdorie, weer het electrische raam linksvoor kapot! Nog geen jaar geleden vervangen, dat is wel even flink balen.. Valt nu ook niet meer binnen de garantie, maarja, moet toch vervangen worden. Het lijkt alsof er regen bij het mechanisme komt, want na de zware regenbuien van laatst werkte hij niet meer. Bij de specialist kost een nieuw raammechanisme 75 euro exclusief inzetkosten..


Update 04-04-08: Nou de 100.000 km zijn we inmiddels voorbij, de 10 jaar oud ook, en plots komen de problemen uit de lucht vallen! Eerst een vervanging van de waterpomp (kan gebeuren) Vlak daarna begint de auto met een warme motor in te houden, vooral bij lage toeren. Vreselijk vervelend rijdend! Inmiddels de bougiekabel + bougies vervangen, hielp weinig.. nu wordt de labdazonde vervangen, hopen dat dit het probleem verhelpt.. deze paar weken hebben mij nu bij elkaar 850 euro gekost.. boel geld voor een auto van 10 jaar oud!


Update 30-07-08: De 10 jaar en 100.000 km grens hebben de auto echt geen goed gedaan. De auto houdt nog altijd in bij lage toeren en warme motor, en de garage kan het niet vinden, het kan wel 1000 oorzaken hebben. Ondertussen is het knipperrelais ook vervangen, tikken de kleppen (verholpen met nieuwe olie, maar natuurlijk niet goed) en is het reservoir voor de ruitvloeistof lek gegaan. De auto gaat, met echt pijn in het hart, dan ook ingeruild worden voor een Opel Corsa uit 2002. De liefde voor Lancia blijft, maar dit wordt een te kostbare grap zo. Ooit zal er wel weer een Lancia in de garage staan..

3,5
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Lancia Ypsilon? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Lancia Ypsilon
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Gerelateerde forumtopics

  • Officieel: Lancia Ypsilon (Chrysler Ypsilon p.3)

    205
    • 5 februari 2021

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lancia Ypsilon specificaties
  • Lancia Ypsilon occasions
  • Lancia Ypsilon video's
Advies en informatie
  • Lancia Ypsilon tests
  • Lancia Ypsilon gebruikersreviews
  • Lancia Ypsilon index
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer
 

Lancia Ypsilon reviews

  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.2 LE (1997)

    Lancia Ypsilon 1.2 LE (1997)

    2
    • 14 april 2022
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.2 LE (1996)

    Lancia Ypsilon 1.2 LE (1996)

    1
    • 16 augustus 2018
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.2 16v elefantino rosso (1999)

    Lancia Ypsilon 1.2 16v elefantino rosso...

    2
    • 30 juli 2013
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.2 16v elefantino rosso (2000)

    Lancia Ypsilon 1.2 16v elefantino rosso...

    3
    • 9 maart 2012
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.2 16v LX (1998)

    Lancia Ypsilon 1.2 16v LX (1998)

    3
    • 20 februari 2012
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.2 16v elefantino rosso (1998)

    Lancia Ypsilon 1.2 16v elefantino rosso...

    4
    • 26 augustus 2011
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.2 16v LX (1998)

    Lancia Ypsilon 1.2 16v LX (1998)

    8
    • 16 juni 2006
meer reviews
Lancia Beta Montecarlo (1978) - Klokje Rond Klassiek

Lancia Beta Montecarlo (1978) - Klokje Rond Klassiek

24

Het positieve aan de coronaperiode was dat je plotseling zeeën van tijd had voor dingen waar...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.2 LE (1997)

    Lancia Ypsilon 1.2 LE (1997)

    2
    • 14 april 2022
  • Nieuws
    Lancia Delta komt terug

    Lancia Delta komt terug

    51
    • 6 oktober 2021
  • Nieuws
    'Lancia komt met drie nieuwe modellen'

    'Lancia komt met drie nieuwe modellen'

    46
    • 23 juni 2021
  • Nieuws
    Lancia Ypsilon krijgt (weer) een nieuwe neus

    Lancia Ypsilon krijgt (weer) een nieuwe...

    32
    • 5 februari 2021
  • Nieuws
    Facelift Friday: Lancia Y10 (Ypsilon)

    Facelift Friday: Lancia Y10 (Ypsilon)

    26
    • 1 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.4 8v Oro (2007)

    Lancia Ypsilon 1.4 8v Oro (2007)

    4
    • 12 november 2020
  • Nieuws
    Lancia Ypsilon nu ook als Hybrid

    Lancia Ypsilon nu ook als Hybrid

    28
    • 4 maart 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Lancia: nieuwe Delta in 2028, eerder al 'Aurelia' en Ypsilon

    Lancia: nieuwe Delta in 2028, eerder al...

    72
    • 20 mei 2022
  • PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Lancia wilde Audi Quattro eerst met tweemotorige Trevi te lijf gaan

    Lancia wilde Audi Quattro eerst met tweemotorige...

    22
    • 1 mei 2022
  • Nieuws
    Lancia A112 (1982) - Liefhebber Gezocht

    Lancia A112 (1982) - Liefhebber Gezocht

    29
    • 15 april 2022
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.2 LE (1997)

    Lancia Ypsilon 1.2 LE (1997)

    2
    • 14 april 2022
  • Nieuws
    Lancia Thema 8.32 SW – In het Wild

    Lancia Thema 8.32 SW – In het Wild

    50
    • 28 maart 2022
  • Nieuws
    Citroën DS, Lancia Delta en Ford Capri - Blik to the Future

    Citroën DS, Lancia Delta en Ford Capri...

    128
    • 27 februari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden