Lancia Ypsilon 1.2 LS (1996)

Lekker ding

Lancia Ypsilon 1.2 LS
De nieuwe Lancia Ypsilon is volwassener geworden. Hij groeide niet alleen een volle maat, ook de uitrusting werd op niveau gebracht. Maar de nieuwe Y heeft nog wel meer te bieden. Zoals een verleidelijk uiterlijk...

Het opvallende aan het nieuwe Ypsilon-ontwerp is dat het Lancia-schildje terugkomt in het voor- en achteraanzicht van de auto. Kijk maar eens goed naar het "bolle" driehoekige logo. Zulke lijnen worden aan de voorkant gevormd door de "dikke" motorkap met de grille en aan de achterkant door de achterklep. Slim bedacht. De ontwerpers hebben trouwens met de lampenpartijen en de vloeiend gelijnde zijkant van de auto hun creativiteit extra onderstreept. Maar we zijn er nog niet: ook in het interieur is een groot aantal ronde vormen gebaseerd op de vorm van het embleem. Het midden van het stuur, de twee schakelaars in het portier voor de elektrische raambediening, het instrumentenpaneel dat middenin het - juist - naar beneden toelopende dashboard is geplaatst. En "t is misschien wat vergezocht, maar als je van boven door de voorruit op het dashboard kijkt, komt de vorm van het schild zelfs daarin terug. Zoiets noem je nog eens thematisch ontwerpen.

Kwiek en zeker

Zijn viercilinder is dezelfde 1.2 Fire-motor als die in de Punto wordt gebruikt. Hij is nog van het aloude concept met één bovenliggende nokkenas en twee kleppen per cilinder. Met een vermogen van 60 pk en een maximum koppel van 98 Nm is het geen krachtpatser. De opgegeven waarde voor de sprint naar 100 km/h van 13,3 seconden was echt niet te halen. Wij klokten de Y op 14 volle tellen. Op zich is de 1.2 geen verkeerd motortje. Hij laat de Ypsilon kwiek door de stroom verkeer manoeuvreren en je hebt niet bepaald het gevoel dat je vermogen te kort komt, ook niet bij het inhalen of op de autoweg. Als de motor moet presteren, snort hij er vrolijk op los, maar "t klinkt eerder sportief dan irritant en op kruissnelheid is het geluidsniveau binnenin comfortabel laag. Het benzineverbruik valt evenmin tegen: ons testverbruik van 1 op 11,6 is in het normale dagelijkse gebruik beslist te verbeteren.
De rijkwaliteiten van de nieuwe Ypsilon passen helemaal bij zijn nieuwe uiterlijk. De bekrachtigde besturing voelt stevig aan en de auto reageert gehoorzaam op orders van de bestuurder. Ook de wegligging is zeker en veilig. De bediening van de vijfversnellingsbak en koppeling gaat probleemloos, maar de remmen zijn onderbemeten, zelfs voor deze 907 kg lichte auto. Een paar flinke stops vanaf 80 km/h veroorzaakten een ernstige hoeveelheid "fading".
Wat in het interieur opvalt - afgezien van het eerder genoemde design-thema - zijn de instrumenten midden in het dashboard, ... la Twingo. Als je een paar dagen met de Ypsilon op stap bent went dat wel, maar in het begin tuur je regelmatig door het stuurwiel in een zwart gat. De gladde dashboardplank is weinig functioneel als aflegruimte, maar zo"n open "plank" cre‰ert wel een gevoel van ruimte. Het interieur van de Ypsilon is werkelijk rijkelijk bemeten. Jammer dat de bestuurdersstoel voor lange mensen niet ver genoeg naar achteren gaat. Maar wie kleiner is dan 1,80 m heeft geen klagen. Achterin hebben de passagiers niet veel centimeters voor de benen beschikbaar, maar de hoofdruimte is voor volwassenen nog steeds goed. Standaard heeft de Ypsilon 1.2 een enkelvoudig neerklapbare achterbank. Elke Ypsilon is voorzien van een airbag voor de bestuurder, startblokkering, elektrisch bediende zijruiten, van binnenuit te openen achterklep en centrale deurvergrendeling. Op dat laatste heeft de LS-versie afstandsbediening en verder is hij voorzien van een fijne, gevoelige stuurbekrachtiging, toerenteller, buitentemperatuurmeter, en elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels.
De nieuwe Lancia Ypsilon is de kinderschoenen ontgroeid. Zijn styling, de rijkwaliteiten, interieur, comfort: alles is op het niveau gebracht van zijn concurrenten uit de compacte klasse. Ypsilonrijders die het geduld hebben gehad te wachten op zijn komst, zullen prettig verbaasd zijn. Ook al zijn er nog een paar schoonheidsfoutjes: want naast de teleurstellende remmen is de Y op een paar andere punten voor verbetering vatbaar: de uitzetraampjes achter rammelen en de dagteller is zeer slecht instelbaar, terwijl een handgreep voor de passagier eigenlijk niet mag ontbreken.
Zijn prijs is pittig, maar wel redelijk te noemen, want dat mag wel bij zo"n stukje exclusiviteit. En dat is waar de Ypsilon-koper voor valt. Je krijgt er dan wel een prima auto bij.

Signalement

Merk Lancia
Model Ypsilon 1.2 LS
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 11.567

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.242 cc
Maximaal vermogen 44 kW / 60 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 98 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 47 l
Lengte / breedte / hoogte 3.723 mm / 1.690 mm / 1.435 mm
Wielbasis 2.380 mm
Massa leeg 835 kg
Laadvermogen 495 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 900 kg / 400 kg
Banden165/65R14Prijzen
Topsnelheid 160 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,0 s (fabrieksopgave: 13,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,1 s / 19,4 s
Brandstofverbruik 6,7 l/100km
CO2-uitstoot 160 g/km

PRIVATE LEASE Lancia Ypsilon

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum