Lancia Kappa 2.4 JTD LS (1999)

Doordouwer

Lancia Kappa 2.4 JTD
Fiat Auto - onder meer eigenaar van Lancia - bedacht de common rail voor direct ingespoten diesels en past het ondermeer toe in de Lancia k 2.4 JTD (uniJet TurboDiesel) een zuinige en comfortabele reiswagen?

Nieuw is hij niet meer, de Lancia k, maar onder de motorkap is er volop noviteit. De 'k' wordt namelijk aangedreven door een nieuw type dieselmotor. De 2.4 JTD-krachtbron maakt gebruik van de 'UniJet' directe dieselinspuiting - een variant van Common Rail. Deze techniek is bedacht door Fiat Auto en wordt geproduceerd door de Duitse onderdelenfabrikant Bosch. Bij common rail directe inspuiting worden de cilinders van brandstof voorzien via een gemeenschappelijke leiding, waarin de dieselolie permanent onder hoge druk staat. De verstuivers hebben dan elektronisch geregelde magneet-ventielen om de inspuiting te regelen. Een belangrijk voordeel van dit systeem is dat de brandstoftoevoer zeer nauwkeurig geregeld kan worden.
Fiat Auto monteerde de directe common rail inspuiting op een al bestaande diesel. De 2387 cc vijfcilinder met maar één bovenliggende nokkenas en slechts twee kleppen per cilinder zat voorheen al - met indirecte injectie - in de Lancia k. Hij wordt hier aangevuld met een tussenkoeler en een turbo met verstelbare schoepen, die aan de souplesse van de motor bijdraagt. Daarmee levert de 2.4 een vermogen van 100 kW/136 pk en 304 newtonmeter koppel.
Bij het starten van de k 2.4 JTD nemen we toch nog wat dieselgeluiden waar. En wanneer we voluit accelereren laat de Italiaanse motor duidelijk horen dat hij alles uit de kast haalt. Maar van enige turbo-traagheid is geen sprake. De k gaat er van meet af aan stevig vandoor. Bij onze metingen echter niet zo stevig als de folder wil doen geloven. Niet in 10, maar in 11,3 s kwamen we van nul op honderd. Nog meer indruk dan de acceleratie 0-100 maken de tijden die deze wagen bij de tussensprint (80-120) weet te realiseren. In '4' 8 seconden en in '5' 10,6 s. Dat zijn waarden waar een middenklasser met GTI-inslag zich niet voor hoeft te schamen. En het geluidsniveau in het interieur? Bij constant 100 en 120 km/h is het 65,5 en 68 dB.

Stevig op de weg
De prestaties die deze moderne diesel neerzet liggen hoog genoeg voor een sportief rijgedrag. Maar heeft de Lancia ook de bijbehorende rijeigenschappen in huis? De k schrijft comfort met een grotere letter dan sportiviteit. Z'n besturing werkt vrij licht, maar natuurlijk niet vaag of ongevoelig. Vering en demping passen prima bij een reiswagen, want de k laat bestuurder en passagiers haast over de weg zweven. Maar weekheid of deinneigingen zijn hem vreemd. Op slecht wegdek is de Italiaan echter een stuk minder comfortabel dan je zou verwachten. Snel door de bocht wil hij best. Voor het gevoel zelfs graag. Maar de bestuurder moet oppassen voor overmoed. Want gaat het duidelijk te hard en reageer je daar - automatisch - op door gas terug te nemen, dan begint de neus al gauw naar de binnenkant van de bocht te wijzen en heb je bij deze voorwielaandrijver merkwaardig genoeg te maken met overstuur. Schakelen? De pook gaat niet supersoepel, maar wel probleemloos door het schakelpatroon.
Lancia is een gedistingeerd merk en daarbij hoort een stijlvol interieur. Dashboard en instrumentenpaneel zijn eenvoudig van opzet, maar stralen - onder meer dankzij accenten in houtstructuur - klasse uit. De zetels zijn ruim en comfortabel. Het in hoogte en lengte verstelbare stuurwiel is bekleed met leer. Ook de manchet en de bekleding van de knop van de versnellingspook bestaan uit leer. Spullen opbergen kan op diverse plaatsen. De voorportieren zijn voorzien van lange, maar ondiepe portiervakken en ook nog bescheiden vakjes - met klep - in de armsteunen. Er is een vakje links onder het stuur, ruimte bij de handrem en in de middenarmsteun, en tot slot kun je spullen kwijt in een klein uitgevallen handschoenenkastje.
Achterin veel beenruimte, maar niet zoveel centimeters boven de kruin. Wel vakjes in de portieren en een middenarmsteun met daarachter een skiluik. Ook hoofdsteunen, maar die zijn in de leuning geïntegreerd en kunnen niet in hoogte versteld worden. Net zo min in hoogte verstelbaar zijn de veiligheidsgordels. Jammer, want ze liggen niet bij iedereen even prettig aan. De kofferbak heeft een fors formaat. Precies wat je bij een echte reiswagen verwacht.

Signalement

Merk Lancia
Model Kappa 2.4 JTD LS
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 36.053

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.387 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 4.250 tpm
Maximaal koppel 304 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.687 mm / 1.826 mm / 1.462 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.540 kg
Laadvermogen 460 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 500 kg
Banden205/60R15Prijzen
Topsnelheid 202 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,3 s (fabrieksopgave: 10,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,0 s / 10,6 s
Brandstofverbruik 7,7 l/100km