Renault Scénic 1.6-16V LPG - Klokje Rond
Een zonnig vooruitzicht
76 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Sneltoetsen
Shortcuts Open/Close/ or ?
Start/PauseSpatiebalk
Volume Verhogen↑
Volume Verlagen↓
Vooruitspoelen→
Terugspoelen←
Ondertiteling Aan/Uitc
Fullscreen/Volledig Scherm Verlatenf
Geluid Dempen/Geluid Terug Aanzettenm
Decrease Caption Size-
Increase Caption Size+ or =
Vooruitspoelen %0-9
Lezersreacties (76) (gesloten)
Gelukkig heeft hij er zelf geen last van, gewoon lekker blijven rijden met minimale kosten zou ik zeggen!
Gelukkig voor deze meneer heeft hij destijds niet voor de 1.5 dCi gekozen. Dan was het een heel ander verhaal geweest.
Dat een automaat zelf misschien meer slijt en duurder is om te repareren in vergelijking met een handbak lijkt me evident, maar dat het ook de levensduur van een wagen als totaalplaatje negatief beïnvloed is me volledig nieuw. Kan iemand me zeggen waarom? Idem voor LPG? Bedankt.
Toch typisch dat auto's die niet zo goed uit dat onderzoek komen, Citroën C5 en deze Renault Scenic, in tegenstelling tot de winnaar, Honda Jazz, op den duur gewoon de degelijker auto's zijn en dat met veel meer kilometers op de teller. Dat kan niet alleen maar aan goed onderhoud liggen. En bovendien nog ééns, zonder roest!!
Zag deze week nog een tweedehands test van een Mazda MX5 in de Autobild, ik geloof bouwjaar 2007. Dat ding was bijna ook gewoon totaal verroest. En roest doet een auto op den duur definitief de das om.
Dat rijden op LPG de levensduur verkort is maar net hoe je het bekijkt. De motor slijt op LPG inwendig minder omdat LPG veel schoner verbrandt en de olie hierdoor veel minder snel vervuild raakt. Nadeel van LPG is dat de temperaturen hoger oplopen dan bij rijden op benzine. Je moet ook goed de klepspeling in de gaten houden. Door dit alles wil er op LPG weleens een koppakking sneuvelen of verbranden de kleppen. Backfire is een ander risico van rijden op LPG, dat is ook foute boel.
Die roest op de dwarsbalk is uitwendige roest, dat kan lang aan. Je hebt pas echt een probleem als zo'n balk van binnenuit doorroest. De keurmeester zegt er ook niets over, en die hoor je al over een zweetspoortje aan de motor/bak
Gewoon rustig rijden dan kun je er jaaaaaaaaren plezier van hebben en ik spreek ook uit ervaring.
Probleem is dat veel mensen geen benul van autotechniek hebben, en helemaal niet aan dat soort zaken denken. Kreeg laatst de vraag van iemand, je hoeft een moderne auto toch helemaal niet meer warm te rijden? Dat ging om een 2.0 turbodieseltje met liefst 180pk. Die planken dus rustig met een koude motor weg. En wat een slechte auto als er dan iets stukgaat............
Ontopic: Tja met de rijstijl van deze meneer gaat zelfs een TSI niet kapot
Wel jammer dat er geen onderhoudshistorie vermeld wordt dat geeft natuurlijk in combinatie met de huidige conditie een veel beter beeld.
Wie maakt deze filmpjes? een stagiaire zeker?
Die 1.9 dci ligt ook in Volvo 40's, en daar is het een prima blok. Hoor ook nooit dit soort verhalen op het X40 forum. Zelf heb ik er ook probleemloos 3 ton mee gehaald. In de 40's hebben de DTI blokken juist relatief veel problemen. De DCI zou altijd mijn voorkeur hebben boven de DTI.
Overigens is de 1.6 een 4-cylinder, en geen 6-cylinder, zoals in de specificatie staat vermeld.
Was geen maandag maar een zondag auto.
Lease maatschappij heeft deze vroegtijdig teruggenomen omdat de kosten te hoog werden.
Auto was bijna meer in de garage dan op de weg.
Veel collega's hadden ook problemen met Laguna's
Als ik dit type Scenic zie lopen nog steeds de rillingen over mijn rug.
Dit is om de simpele reden dat als je de automaat moet vervangen, je meer geld kwijt bent dan dat de auto nog waard is en dus zet je de auto dan vaak bij de sloop en kies je een andere auto. En een automaat moet je veel sneller vervangen dan een handbak (door de bank genomen).
LPG kan voor storingen zorgen wat dure onderzoeks en reparatiekosten tot gevolg kan hebben. Bovendien kunnen de kleppen verbranden al geloof ik dat Renault motoren best goed tegen gas kunnen.
LPG rijden duurder? ja 1x heb ik de vialle gaspomp moeten laten vervangen een kostenpost van ca 600 euro, maar verder geen extra kosten en minder vaak olie hoeven verversen.
ik rijd nu fiat multijett 1.3 punto maar als ik nu weer een nieuwe auto zou kopen zou ik denk ik toch weer voor lpg gaan. Fiat is overigens probleemloos
Maar zoals eerder aangehaald hebben mensen veel te weinig kennis van de techniek en dit zorgt vaak voor fout gebruik van de wagen. En dan inderdaad maar komen klagen dat de wagen brol is.
Mijn Honda had 240.000km op LPG en draaide nog als een zonnetje. Kennis had net dezelfde met 300k op de klok, jammer dat ze de mij aangereden hebben anders had ik er graag alles uit gehaald
Wat wel mogelijk kan is aardgas als brandstof voor een dieselauto. Aardgas heeft een hoger octaangetal (circa 130) dan LPG en wordt bijvoorbeeld al toegepast als brandstof voor stadsbussen.
Zelden zo'n storingsVRIJE auto gehad. Met 180.000 km weer ingeleverd.
Ben wel benieuwd hoeveel bobine's (berucht bij dit type motor) reeds zijn vervangen en of er elektronische problemen zijn geweest.
Hoelang gaat volgens de kenners een automaat dan mee?
Ik dacht juis dat het minder problemen zou geven ivm nooit meer misschakelen, altijd in de juiste versnelling.
wie weet hiermeer over?
Ja, beetje afhankelijk van hoe agressief jij (of je voorganger) er mee heeft gereden is een automaat zo rond die kilometerstand gemiddeld wel een keer toe aan een revisie.
Ik heb diezelfde combi (1.6 automaat) maar dan zonder LPG gehad in een Megane I cabrio en dat was kalm aan doen, want als je harder dan 120 reed verging je van de herrie.
Dat zie je toch wel eens anders in deze rubriek dat de auto bijna uit elkaar valt van gebreken en ze reageren dat het nog een prima karretje is die rijdt als een Zonnetje
Erg fijne rijswagen trouwens deze auto en stuurt ook nog uitzonderlijk goed ,toen ik in 2001 mijn auto heb achter gelaten en naar sloop laten brengen in Zuid frankrijk ( lang verhaal ) heb ik met deze zelfde Scenic o.a Route de Napoleon en vanaf de kust terug naar huis gereden , totaal 3500 km gereden ermee
Hopelijk is het voor deze, overigens nette, meneer iets anders.
1. Het verbrandt met meer hitte en minder druk dan benzine.
2. Het verbrandt schoner dan benzine.
Het schonere verbranden heeft een positief effect op de motor, de cilinders/zuigers blijven in een betere staat en de cilinderwand wordt minder vuil. De hogere verbrandingstemperatuur en de lagere druk zijn echter slecht voor de motor, de motor wordt heter (moet meer koelen) en heeft meer brandstof nodig voor een gelijk vermogen. Het maximale vermogen is daardoor ook lager (je kan niet 2 liter lucht/brandstof in en 1.6L motor persen zonder grotere turbo o.i.d.). Voor de hogere verbrandingstemperatuur is er nu echter een 'oplossing'. Zodra het LPG, verdampt, neemt het een hoop warmte op van de omgeving. Door dit vloeibaar in de motor te spuiten en het daar te laten verdampen, koelt de motor af voor verbranding. Dit is dus goed voor je koelsysteem (je motor wordt minder heet) en voor het verbruik.
Saai, saai....zit tussen je oren.
Onderhoudshistorie? Ja, tuurlijk zou het een beter beeld geven als dat erbij wordt vermeld. Maar nu wordt door sommigen net gedaan alsof de auto alleen maar zo goed is door bovenmatig onderhoud. Flauwekul.
In het algemeen vermoed ik wel dat eigenaren van mn duitse auto's hun auto's beter laten onderhouden dan die van Franse of Italiaanse auto's bijv, die zijn vaak toch wat nonchalanter en meer levensgeniets en minder zeikerig. Dat kan natuurlijk inlvoed hebben op de pechstatistieken.
Ik denk dat meneer met de uitspraak 'automaat & LPG beperkt de levensduur normaal gesproken' doelt op het feit dat reparaties aan automaat / motor (koppakking etc.) economisch niet altijd verantwoord zijn..
Een revisies van een automaatbak bij 2 ton aan kilometers is iets wat wel vaker voorkomt in de automatenbranche..
Er zijn niet voor niets een aantal revisiebedrijven daarin actief..
de Scenic I is nooit met de 1.5 dCI geleverd, wel met de 1.9 dTi en later met de 1.9 dCI. De 1.5 dCI kwam pas in de Scenic II, perfecte motor overigens. Ik heb er een gehad en m'n collega had toen eenzelfde Scenic met de 2.0 dCI. Ik heb met beide gereden en moest echt onder de motorkap kijken of er in de mijne niet per ongeluk ook een 2 liter zat. Want wat was dat ding vlot en soepel. Met z'n 105 pk's kon ik makkelijk andere collega's met Passaats 140pk bijhouden.
Mijn oom en tante hebben van '97 t/m '05 in een Scénic 1.6 gereden. Altijd starten en gaan.
Zoals dit filmpje bewijst; franse degelijkheid bestaat wel degelijk.
Ten tweede: Waarom zijn derden (deze reacties) zo terughoudend met LPG, op een paar uitzonderingen na? Ik wil nooit weer anders, dan LPG stoken.Ik heb een Twingo op LPG, na ruim 50.000 op lpg (staat nu op 150.000km) blijft deze maar gaan en gaan. Kleppen hoeven niet bijgesteld te worden sinds in de inbouw.
Ik zeg er wel bij dat Renault niet de beste auto's zijn qua ontwerp en bouw. Met design scoren ze wel punten.
Ik heb zelf een Laguna 110 pk 1.9 dCI gereden. Nooit een probleem met deze motor gehad. Na 150 K ingeleverd en met de 2.0 dCI 180 pk in een Laguna GT gereden. Ook een probleemloze motor.
Mooi klokje rond!
Is de motor geschikt voor LPG dan zal rijden op LPG de levensduur verhogen (ipv verlagen) omdat de verbranding schoner is en moderne inspuitsystemen zeer goed zijn af te stellen. Vermogensverlies is daarom minimaal.
Een automaat kan lang meegaan, net zo lang als een conventionele bak, alleen de koppelomvormer zal misschien iets eerder gereviseerd moeten worden (is ook iets duurder). De motor zelf loopt door de aurtomaat wel altijd op het beste toerental en kan daarom ook de levensduur van de motor verlengen.
veel domme Renault dealers doen dit niet automatisch terwijl ze weten dat dit wel moet gebeuren.
3 Clio's met deze motoren had/heb ik en probleemloos mee gelopen. Ook kennisen met deze motor op LPG. Verbruik LPG 1 op 10 tot 12.
ABSOLUUT probleemloze motor. Gebruikt geen olie. Helaas wel een dure distributieriem , maar kan je 5 jaar voor sparen. Renault zegt NIET dat dan de waterpomp ook mee moet, dus doe ik niet en gaat goed.
Heeft hydraulische klepstoters ! Dus je bespaart weer op kleppenstellen.
Gooi er shell V-power in, dan blijft je benzinesysteem mooi schoon. En speciale NGK-LPG bougies die 120.000 mee gaan; zijn geen noodzaak maar loopt net iets mooier.
Duitsland is tegenwoordig LPG-land; ter info mooie site:
http://www.lpgforum.de/
Juist niet; steeds minder motoren hebben geharde kleppen/-klepzetels, en hydraulische klepstoters verdwijnen ook steeds meer. Beiden om reden dat het meer/aanzienlijk meer kost qua productie.
Klepsmeermiddel tbv auto's zonder lpg-vaste kleppen zet ik een vraagteken bij want heb nog nooit het wetenschappelijk bewijs gezien dat het werkt.
Auto's met LPG-vaste kleppen kan je herkennen dmv de Vialle-catalogus: staat er PREMIUM achter, simpeler kan niet.
Staat er geen premium achter maar wat anders (plus, etc) dan GEEN LPG laten monteren of rekenen op een koprevisie tzt.
http://www.vialle.nl/fileadmin/user_upload/Consument_Catalogus_NL.pdf
Wil je scheuren/ben je een petje of neuroot, koop dan een 6-bak diesel.
Wil je rustig genieten van het leven/autorijden, rij als een heer........ met LPG, genoemde keurig beschaafde klokje rond Scenicrijder is daar weer een voorbeeld van.
Veel elektrische storingen waarbij zelfs het complete dashboard vervangen is.
De wagen hield er zelfs midden op de snelweg mee op,abs had storingen en er kwamen de gekste storingen.
De lijst met reparaties van de leasemaatschappij was een flink dossier bij deze auto.
De auto reed ook niet lekker, te zacht geveerd dus een beetje waggelend, motor was te licht voor de auto want die voelde je sleuren aan de auto.
Ik ken zoveel mensen die deze auto hebben gehad en een bonk ellende.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.