AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Renault Scénic 1.6-16V LPG - Klokje Rond

Een zonnig vooruitzicht

76 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 35 2013
AutoWeek 35 2013

Je leest het in AutoWeek 35 2013

Dertien jaar geleden mocht Bert Eits een leaseauto uitzoeken. Dat werd deze Scénic op lpg. Toen hij bij die baas vertrok, nam hij de auto over. Nu is hij gepensioneerd en de Scénic rijdt nog steeds. Inmiddels staat er ruim drie ton op de klok. En de vooruitzichten voor Bert en zijn MPV zijn gunstig

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (76) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
vd Laar
vd Laar
  • 0
Wel een realistische meneer over LPG en automaat: "Normaal verkort dat de levensduur"
Gelukkig heeft hij er zelf geen last van, gewoon lekker blijven rijden met minimale kosten zou ik zeggen!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik kan me hier wel in vinden, ik rijdt zelf ook een Scenic 1.6, wel wat jonger, maar ook geheel probleemloos met lage onderhoudskosten
Anoniem
Anoniem
  • 0
Taaie karren!
Anoniem
Anoniem
  • 0
En dan iedereen maar zeggen dat je een Japanner of een Duitser moet hebben om probleemloos te kunnen rijden! De 1.6 en 1.8 motoren van Renault doen het goed op LPG.
Anoniem
Anoniem
  • 0
GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAP!! zo"n Scenic
EWi e
EWi e
  • 0
LPG en Automaat hoeft dus ook helemaal geen probleem te zijn. Vooral niet bij een turboloze motor die niet helemaal uitgeknepen is... Zo'n relatief simpele 1.6 kan jaren mee zonder problemen...

Gelukkig voor deze meneer heeft hij destijds niet voor de 1.5 dCi gekozen. Dan was het een heel ander verhaal geweest.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Eerste keer dat ik hoor dat rijden op gas levensduur van wagen verkort, en hetzelfde voor een automaat.
Dat een automaat zelf misschien meer slijt en duurder is om te repareren in vergelijking met een handbak lijkt me evident, maar dat het ook de levensduur van een wagen als totaalplaatje negatief beïnvloed is me volledig nieuw. Kan iemand me zeggen waarom? Idem voor LPG? Bedankt.
DaRunna
DaRunna
  • 0
Juist de 1.5 dci is een erg betrouwbaar blok met relatief goede prestaties en erg stil. De 1.5 dci is op dit moment de beste keuze in dat segment. Geen 1.6 tdi of 1.6 tddi die daar tegenop kan. Ik heb net een nieuwe Focus met het 1.6 dieselblok van Ford. Maar de dci van Renault is stiller, krachtiger en kent niet zo'n groot turbogat... De oude 1.9 tdi was ook best krachtig en betrouwbaar. Maar dat was geen common rail en maakte veel herrie. De 1.5 dci is al jaren de beste keuze!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Tja, zo zie je maar weer. Zo'n tevredenheidstrofee stelt niets voor.
Toch typisch dat auto's die niet zo goed uit dat onderzoek komen, Citroën C5 en deze Renault Scenic, in tegenstelling tot de winnaar, Honda Jazz, op den duur gewoon de degelijker auto's zijn en dat met veel meer kilometers op de teller. Dat kan niet alleen maar aan goed onderhoud liggen. En bovendien nog ééns, zonder roest!!
Zag deze week nog een tweedehands test van een Mazda MX5 in de Autobild, ik geloof bouwjaar 2007. Dat ding was bijna ook gewoon totaal verroest. En roest doet een auto op den duur definitief de das om.
s velthuis
s velthuis
  • 0
@Darunna: Inmiddels kan dat wel kloppen voor de 1.5dci. De 1.5'jes van de eerste generatie(s) waren echter nog niet zo goed. Die hadden oa last van kantelende zuigers, turboproblemen en pissende injectoren. De 1.9dci uit dezelfde tijd was ook nog niet zo'n beste keuze, die kon de motorolie opstoken via de turbo met een op hol slaande en vastlopende motor tot gevolg. Terwijl de 1.9 dti die afgelost werd een zeer betrouwbaar blok was. Min broer zocht een diesel en kwam om die reden bij een Megane 1.9 dti uit. Rijdt hij nog steeds in. De eerste dci's kwamen niet in de beste periode van Renault, terwijl Renault toch echt uitstekende motoren maakt en gemaakt heeft.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Opzich heel mooi natuurlijk, maar ik denk dat er wel het een en ander aan onderhoud in deze auto gestoken is. Na 3 ton is er echt wel eens een keer wat groots eraan geweest en het volgende grote zit er al aan te komen, getuige de flinke roest op die dwarsbalk. Dus nogmaals erg fijn voor deze meneer, maar ik heb het idee dat er toch een beetje mooi weer gespeeld wordt.
niels niels
niels niels
  • 0
Leuk om te zien dat de combinatie LPG en automaat het goed volhoudt. Alleen wist ik niet dat die 1.6 een 6 cilinder is
Anoniem
Anoniem
  • 0
Nog even ruim een jaartje sturen en meneer zit aan een afschrijving van € 1.000 per jaar. Auto is in uitstekende staat en ziet er ook nog eens zeer netjes uit. Ik kan alleen de wielkasten achter niet goed zien op het filmpje, daar wil dit type nog weleens wat corrosie hebben.

Dat rijden op LPG de levensduur verkort is maar net hoe je het bekijkt. De motor slijt op LPG inwendig minder omdat LPG veel schoner verbrandt en de olie hierdoor veel minder snel vervuild raakt. Nadeel van LPG is dat de temperaturen hoger oplopen dan bij rijden op benzine. Je moet ook goed de klepspeling in de gaten houden. Door dit alles wil er op LPG weleens een koppakking sneuvelen of verbranden de kleppen. Backfire is een ander risico van rijden op LPG, dat is ook foute boel.

Die roest op de dwarsbalk is uitwendige roest, dat kan lang aan. Je hebt pas echt een probleem als zo'n balk van binnenuit doorroest. De keurmeester zegt er ook niets over, en die hoor je al over een zweetspoortje aan de motor/bak
Kever1
Kever1
  • 0
Mits goed ingebouwd in een geschikte motor (en verstandig gebruikt) verléngt LPG de levensduur van een motor juist, omdat er na verbranding minder vervuilende resten in de motor achterblijven. Wel kun je wat extra onderhoud hebben aan vooral de verdamper.
EWi e
EWi e
  • 0
@ DaRunna: Ik hoop voor jou dat je vele probleemloze kilometers er mee hebt maar mijn ervaring (en met mij vele anderen) is anders... Ik spreek regelmatig mensen waarvan je dan toevallig hoort dat deze met deze motor problemen hebben gehad.
whippet
whippet
  • 0
Het bewijst maar eens weer dat lpg niet slechter voor de motor hoeft te zijn.
Gewoon rustig rijden dan kun je er jaaaaaaaaren plezier van hebben en ik spreek ook uit ervaring.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Klopt whippet, met LPG moet je toch wat voorzichtiger zijn met zware belastingen. Sommige LPG-rijders schakelen bijvoorbeeld met de caravan nog weleens op benzine over. Denk aan een lange steile helling met een temperatuur van 35 graden. Mijn vader had vroeger een auto op LPG die hij zomers in de file op benzine zette, anders werd dat ding veel te heet.

Probleem is dat veel mensen geen benul van autotechniek hebben, en helemaal niet aan dat soort zaken denken. Kreeg laatst de vraag van iemand, je hoeft een moderne auto toch helemaal niet meer warm te rijden? Dat ging om een 2.0 turbodieseltje met liefst 180pk. Die planken dus rustig met een koude motor weg. En wat een slechte auto als er dan iets stukgaat............
hansanders
hansanders
  • 0
Verder speelt pech en geluk hebben ook altijd een vrij hoge factor.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik heb zelf ooit tijdelijk een Renault Scénic gereden. Hetzelfde model, dezelfde motor, geen automaat. Alleen maar lof over deze auto: Reed perfect, comfortabel op vakantie en nooit problemen mee gehad! Gewoon goede auto's.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Mister P.: zonder onderhoud houdt geen enkele auto het lang vol.
marlon02
marlon02
  • 0
leuk klokje rond. mis wel de onderhouds historie. dit is een moment opname er kan wel voor 1000den euro's aan versleuteld zijn. geeft niet echt een goed beeld over de betrouwbaarheid zo.
marlon02
marlon02
  • 0
leuk klokje rond. mis wel de onderhouds historie. dit is een moment opname er kan wel voor 1000den euro's aan versleuteld zijn. geeft niet echt een goed beeld over de betrouwbaarheid zo.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Och ja een beetje geluk met je auto moet kunnen. Ik ken een paar scenic bezitters die toch wat minder positief zijn. Maar goed.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Och ja een beetje geluk met je auto moet kunnen. Ik ken een paar scenic bezitters die toch wat minder positief zijn. Maar goed.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wel heel frappant, de Scenic kwam destijds in meerdere testen ook in die van de Consumentenbond als aller slechtste auto uit de bus. Ik zou graag weten wat die meneer aan onderhoudskosten en reparaties heeft uitgegeven.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Onderhouden is overhouden.
Van Wijk
Van Wijk
  • 0
Hé, heeft nou nog niemand gezien dat er 1.6 l 6 cylinder staat :-)
Bofkont
Bofkont
  • 0
Van Wijk even opletten zie het comentaar van niels niels

Ontopic: Tja met de rijstijl van deze meneer gaat zelfs een TSI niet kapot
Anoniem
Anoniem
  • 0
Het blijkt dat meneer heel weinig verstand van auto's heeft door de uitspraak LPG en automaat beperkt de levensduur. LPG verlengt uiteraard de levensduur van de motor door de veel mindere slijtage door de schone en hogere octaan gehalte. De zgn backfires komen sinds de directe inspuiting ook niet meer voor. Ik spreek uit ervaring, sinds 1980 rij ik naar alle tevredenheid op LPG en Japans natuurlijk. En ook met een Mazda met 350 D km op de teller zonder enig probleem. Daarvoor had ik een Opel ascona op Lpg maar dat ging inderdaad niet samen.
gheirunah
gheirunah
  • 0
erg leuke auto deze scenic. Veel beter dan het model hierna. Ik rijd momenteel in een Renault met dezelfde motor ook op lpg. Bevalt prima.
Wel jammer dat er geen onderhoudshistorie vermeld wordt dat geeft natuurlijk in combinatie met de huidige conditie een veel beter beeld.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hahhaahaa 1.6 6 cilinder staat er in de specificaties.
Wie maakt deze filmpjes? een stagiaire zeker?
Zwever
Zwever
  • 0
Heb inmiddels mijn scenic 1.8 uit 2002 op ruim 200 k staan. Tis een saaie auto. Ik geef t toe. Maar wat een praktische auto. Ik rij met zweefvliegaanhanger door de Alpen. Ik gebruik hem regelmatig als verhuiswagen naar ons vakantie huis. Via snappcar verhuur ik hem. En hij blijft maar rijden. Hij krijgt wel op tijd onderhoud. Heb nog overwogen om lpg in te laten bouwen. Echter mijn garagist adviseerde dat niet te doen. Op naar de 300 k.
Anoniem
Anoniem
  • 0
GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAPP!! Zo'n Elepiet!
TPW
TPW
  • 0
@s_veldhuis:

Die 1.9 dci ligt ook in Volvo 40's, en daar is het een prima blok. Hoor ook nooit dit soort verhalen op het X40 forum. Zelf heb ik er ook probleemloos 3 ton mee gehaald. In de 40's hebben de DTI blokken juist relatief veel problemen. De DCI zou altijd mijn voorkeur hebben boven de DTI.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik heb nooit geweten dat een automaat de levensduur van een motor verkort. Lijkt mij overigens ook sterk. Motoren die op LPG rijden daarentegen wel. Ligt trouwens ook aan hoe je ermee rijdt. Ik weet dat vroeger verbrande kleppen vaker voorkwamen, maar dat was meestal bij mensen met een erg zware rechtervoet.
Overigens is de 1.6 een 4-cylinder, en geen 6-cylinder, zoals in de specificatie staat vermeld.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Meest dramatische lease auto die ik ooit gehad heb op gas
Was geen maandag maar een zondag auto.
Lease maatschappij heeft deze vroegtijdig teruggenomen omdat de kosten te hoog werden.
Auto was bijna meer in de garage dan op de weg.
Veel collega's hadden ook problemen met Laguna's
Als ik dit type Scenic zie lopen nog steeds de rillingen over mijn rug.
plvt
plvt
  • 0
@ Ward (meestal vanuit Belgie)

Dit is om de simpele reden dat als je de automaat moet vervangen, je meer geld kwijt bent dan dat de auto nog waard is en dus zet je de auto dan vaak bij de sloop en kies je een andere auto. En een automaat moet je veel sneller vervangen dan een handbak (door de bank genomen).

LPG kan voor storingen zorgen wat dure onderzoeks en reparatiekosten tot gevolg kan hebben. Bovendien kunnen de kleppen verbranden al geloof ik dat Renault motoren best goed tegen gas kunnen.
fredboz
fredboz
  • 0
Mits goed gebruikt verlengd lpg de levensduur van de motor. Ik had een csara 1.6 16v 110pk gereden tot 240.000 km toen weg gedaan omdat er teveel electronische storingen kwamen. Voordat ik hem weg deed nog een compressietest van de motor laten doen, volgens de garage die alleen maar motoren reviseert was de motor in topconditie geen tot nauwelijks compressieverlies. Olie wissel vanwege rijden op lpg ipv eens in de 20.000 km doorgereden eerst tot 50.000 en 1x zelfs tot 70.000 km. Olie was daarna schoon en ook laten testen op de oorspronkelijke kwaliteit, ook hier werd aangegeven dat de olie nog in goede conditie was.
LPG rijden duurder? ja 1x heb ik de vialle gaspomp moeten laten vervangen een kostenpost van ca 600 euro, maar verder geen extra kosten en minder vaak olie hoeven verversen.
ik rijd nu fiat multijett 1.3 punto maar als ik nu weer een nieuwe auto zou kopen zou ik denk ik toch weer voor lpg gaan. Fiat is overigens probleemloos
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik vind het best een leuke rubriek. Ik vind alleen iets heel opmerkelijk: in deze rubriek vaak oudere auto's. Ik denk, leuk, oude motoren. Maar nee, dan rijden ze weer op LPG... Vind ik gewoon jammer. Dan is de auto gewoon niet meer origineel. Ik weet ook niets over LPG. Wat doet dat me jouw auto? Wat doet dat met het vermogen. Als ik nou een 3.0TDI met 245 pk heb, en ik wil geen diesel meer maar gas (LPG)... Kan dat? En ga ik dan nog wel in 6,5 seconde naar de 100...?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hoe vaak hoor ik niet dat auto's op LPG vastlopers krijgen omdat ze te heet worden. Of dat de olie een zwarte brij wordt omdat het oververhit raakt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Kijk gewoon eens bij occasions en druk op kilometerstand en zie dat heel veel automerken met gemak 300.000 km draaien. Niks bijzonders. En zeker niet met een auto die zo rustig gereden wordt. Het wordt heel wat anders als je hoogtoerige motoren neemt, en merken die sportief worden gereden en dus zwaarder worden belast met al dat bochtenwerk en remmen. Dus suggestie voor Klokje Rond: Auto's met hoogtoerige motoren die stevig worden gereden met hoge kilometerstanden. Kijken wat daar aan te zien is.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ben blij dat dit ook eens aan bod komt, niets mis met Renault. Lekker doorrijden!!
MWT
MWT
  • 0
Een grijze Renault Scenic met wieldoppen. Kan het nog saaier? Maar voor deze meneer waarschijnlijk heul spannend. Hoe poldermodel wil je het hebben.... ;-)
Ami
Ami
  • 0
Mooi verslag weer ... Ik zou zeggen: 'laat lopen, laat lopen' en niet meer teveel aan doen. Op naar de 4, of zelfs 5 ton!
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Robin. LPG kan enkel gebruikt worden bij een benzine wagen. Tegenwoordig zijn deze LPI installaties zodanig geavanceerd dat ze geen vermogensverlies meer hebben maar eerder winst. Gezien er ook een voorziening is voor het smeren van de kleppen kan je zeker langer mee op LPG tov benzine.

Maar zoals eerder aangehaald hebben mensen veel te weinig kennis van de techniek en dit zorgt vaak voor fout gebruik van de wagen. En dan inderdaad maar komen klagen dat de wagen brol is.

Mijn Honda had 240.000km op LPG en draaide nog als een zonnetje. Kennis had net dezelfde met 300k op de klok, jammer dat ze de mij aangereden hebben anders had ik er graag alles uit gehaald
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik moet wel zeggen dat ze nogal licht over de misplaatste ontspanner gaan.. Lijkt me best gevaarlijk en domme plaats!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Die Renault motoren zijn uitermate geschikt voor LPG. Mijn Megane 1.4 op LPG rijdt al bijna 190000 km zonder problemen. Heb hem nu zelf bijna 4 jaar(48000km). Totale onderhoudskosten: nog geen 700 euro.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik lees hierboven de discussie over dieselmotoren op LPG. Bij oude dieselmotortjes, bijvoorbeeld in schepen, wordt dit wel degelijk toegepast. Ik denk alleen dat LPG een te laag octaangetal (circa 110) heeft om bij een moderne diesel als enige brandstof te dienen. Wel heb ik eens gehoord dat LPG als aanvullende brandstof kan dienen bij dieselauto's om de verbranding te bevorderen.

Wat wel mogelijk kan is aardgas als brandstof voor een dieselauto. Aardgas heeft een hoger octaangetal (circa 130) dan LPG en wordt bijvoorbeeld al toegepast als brandstof voor stadsbussen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@C6 exclusive: Echter worden de C5 en Scenic waar jij het over hebt waarschijnlijk goed onderhouden, in tegenstelling tot de Honda Jazz die we pas geleden gezien hebben, die nog nooit een garage gezien had...
MarsTT
MarsTT
  • 0
Ik heb zelf ook zo een Scenic 1.6 op LPG gehad, maar dan met handbak.
Zelden zo'n storingsVRIJE auto gehad. Met 180.000 km weer ingeleverd.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Die van m'n pa toendertijd begon al te roesten bij alle raamstijlen en de coating van het dashboard begon los te laten (erg lelijke plekken).. Knap dat deze het wel 13jaar volhoud (and counting)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Keurige en goed onderhouden auto. De bestuurder is een zichtbaar tevreden eigenaar. Misschien ook in onderhoud bij een goede garage met vakkundige monteurs (dat helpt ook).
Ben wel benieuwd hoeveel bobine's (berucht bij dit type motor) reeds zijn vervangen en of er elektronische problemen zijn geweest.
Anoniem
Anoniem
  • 0
ohh dus ik moet met mijn zafira 1.9CDTI met automaat en 260.000 km op de teller gaan oppassen?
Hoelang gaat volgens de kenners een automaat dan mee?
Ik dacht juis dat het minder problemen zou geven ivm nooit meer misschakelen, altijd in de juiste versnelling.
wie weet hiermeer over?
lennie
lennie
  • 0
@kwartje van kok

Ja, beetje afhankelijk van hoe agressief jij (of je voorganger) er mee heeft gereden is een automaat zo rond die kilometerstand gemiddeld wel een keer toe aan een revisie.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Deze generatie Renault met 1.6 motor heeft een 4-traps automaat. Als gevolg van de gekozen overbrengingsverhoudingen daarvan draait de motor behoorlijk hoge toeren als je op de snelweg 120 rijdt. Zomaar 1000 toeren meer dan dezelfde motor met handbak. Wellicht dat dit bedoeld wordt met het verkorten van de levensduur, zeker icm met LPG (meer toeren en hogere verbrandingstemperatuur).

Ik heb diezelfde combi (1.6 automaat) maar dan zonder LPG gehad in een Megane I cabrio en dat was kalm aan doen, want als je harder dan 120 reed verging je van de herrie.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zo te zien is die man ook buschauffeur van beroep... Kan hij in zijn eigen auto zo door!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Leuk filmpje auto lijkt me aan de verstandige persoon te zien ook goed onderhouden ,ook met zijn opmerking dat die de koelvloeistof lekkage gelijk gaat laten verhelpen

Dat zie je toch wel eens anders in deze rubriek dat de auto bijna uit elkaar valt van gebreken en ze reageren dat het nog een prima karretje is die rijdt als een Zonnetje

Erg fijne rijswagen trouwens deze auto en stuurt ook nog uitzonderlijk goed ,toen ik in 2001 mijn auto heb achter gelaten en naar sloop laten brengen in Zuid frankrijk ( lang verhaal ) heb ik met deze zelfde Scenic o.a Route de Napoleon en vanaf de kust terug naar huis gereden , totaal 3500 km gereden ermee
Anoniem
Anoniem
  • 0
Blijf zo'n niet gecentreerde opdruk op de kentekenplaat voorzijde lelijk vinden. Hoe moeilijk is het om de cijfers en letters netjes in het midden van het gele vlak te plaatsen.
In 60 seconds
In 60 seconds
  • 0
Lekkage aan het koelvloeistofreservoir? Doet me denken aan mijn Ibiza TDI 130: had al sinds het begin (nieuw gekocht) een kleine lekkage in de cilinderkoppakking. Dat uitte zich door een lekkage van de koelvloeistof onderaan het koelvloeistofreservoir, omdat de koelvloeistof wegens teveel druk in het systeem werd uitgespuwd.

Hopelijk is het voor deze, overigens nette, meneer iets anders.
Klone
Klone
  • 0
Er zijn een paar dingen waar men rekening mee moet houden bij LPG:
1. Het verbrandt met meer hitte en minder druk dan benzine.
2. Het verbrandt schoner dan benzine.

Het schonere verbranden heeft een positief effect op de motor, de cilinders/zuigers blijven in een betere staat en de cilinderwand wordt minder vuil. De hogere verbrandingstemperatuur en de lagere druk zijn echter slecht voor de motor, de motor wordt heter (moet meer koelen) en heeft meer brandstof nodig voor een gelijk vermogen. Het maximale vermogen is daardoor ook lager (je kan niet 2 liter lucht/brandstof in en 1.6L motor persen zonder grotere turbo o.i.d.). Voor de hogere verbrandingstemperatuur is er nu echter een 'oplossing'. Zodra het LPG, verdampt, neemt het een hoop warmte op van de omgeving. Door dit vloeibaar in de motor te spuiten en het daar te laten verdampen, koelt de motor af voor verbranding. Dit is dus goed voor je koelsysteem (je motor wordt minder heet) en voor het verbruik.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik ben het helemaal met voorgaande reacties eens. Mooie uitkomst, maar voor hetzelfde geld heeft de eigenaar er vorige week voor 5000 euro aan laten vernieuwen... Zonder onderhoudshistorie een waardeloos verhaal.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Prima auto, weer een toonbeeld van Franse degelijkheid! Bovendien het origineel in deze klasse. Erg fijne auto, ik heb veel km's gereden in de phase II van 2002 1.9 dCI, heerlijke motor, heerlijke auto.

Saai, saai....zit tussen je oren.

Onderhoudshistorie? Ja, tuurlijk zou het een beter beeld geven als dat erbij wordt vermeld. Maar nu wordt door sommigen net gedaan alsof de auto alleen maar zo goed is door bovenmatig onderhoud. Flauwekul.
In het algemeen vermoed ik wel dat eigenaren van mn duitse auto's hun auto's beter laten onderhouden dan die van Franse of Italiaanse auto's bijv, die zijn vaak toch wat nonchalanter en meer levensgeniets en minder zeikerig. Dat kan natuurlijk inlvoed hebben op de pechstatistieken.
Durashift
Durashift
  • 0
Dan moet je het blad kopen, daarin staat het volledige artikel met onderhoudshistorie (indien aanwezig, maar dat verwacht ik wel van deze nette meneer).

Ik denk dat meneer met de uitspraak 'automaat & LPG beperkt de levensduur normaal gesproken' doelt op het feit dat reparaties aan automaat / motor (koppakking etc.) economisch niet altijd verantwoord zijn..
Een revisies van een automaatbak bij 2 ton aan kilometers is iets wat wel vaker voorkomt in de automatenbranche..
Er zijn niet voor niets een aantal revisiebedrijven daarin actief..
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ewi
de Scenic I is nooit met de 1.5 dCI geleverd, wel met de 1.9 dTi en later met de 1.9 dCI. De 1.5 dCI kwam pas in de Scenic II, perfecte motor overigens. Ik heb er een gehad en m'n collega had toen eenzelfde Scenic met de 2.0 dCI. Ik heb met beide gereden en moest echt onder de motorkap kijken of er in de mijne niet per ongeluk ook een 2 liter zat. Want wat was dat ding vlot en soepel. Met z'n 105 pk's kon ik makkelijk andere collega's met Passaats 140pk bijhouden.
Lancia Lover
Lancia Lover
  • 0
Net zoals wel meer Renaults is/wordt dit ook weer een echte klassieker. Let maar op.
Mijn oom en tante hebben van '97 t/m '05 in een Scénic 1.6 gereden. Altijd starten en gaan.
Zoals dit filmpje bewijst; franse degelijkheid bestaat wel degelijk.
BillytheKid
BillytheKid
  • 0
Ten eerste: Respect voor deze man om gewoon lekker door te rijden. Ondanks de redelijk hoge km-stand, gewoon de problemen oplossen en repareren. Met goed onderhoud kan een auto heel lang mee. Dat bewijst deze man nu ook wel, want deze bezuinigt er volgens mij niet direct op.

Ten tweede: Waarom zijn derden (deze reacties) zo terughoudend met LPG, op een paar uitzonderingen na? Ik wil nooit weer anders, dan LPG stoken.Ik heb een Twingo op LPG, na ruim 50.000 op lpg (staat nu op 150.000km) blijft deze maar gaan en gaan. Kleppen hoeven niet bijgesteld te worden sinds in de inbouw.
Ik zeg er wel bij dat Renault niet de beste auto's zijn qua ontwerp en bouw. Met design scoren ze wel punten.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Die 1.9 dCI motor is een fantastische stille en soepele motor die snel op het gas reageert en vrijwel geen turbogat kent.
Ik heb zelf een Laguna 110 pk 1.9 dCI gereden. Nooit een probleem met deze motor gehad. Na 150 K ingeleverd en met de 2.0 dCI 180 pk in een Laguna GT gereden. Ook een probleemloze motor.
Sharknose BMW
Sharknose BMW
  • 0
Blokken van Renault zijn keihard, los van de eerst versie Dti motoren, die hadden wel eens wat problemen. Goede score waaruit blijkt dat Renault gewoon een goede en betrouwbare auto is.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zo zie je maar weer, goed onderhoud loont! Kan rustig van uit gaan (de man horen spreken) dat hij zijn onderhoud op tijd doet. Heb zelf veel op LPG gereden (Kadett E 1.1 op LPG, met ruim 3 ton op de klok, Renault 21 op LPG, Peugeot 305 op LPG, Peugeot 205 op LPG, Kadett C op LPG ... allen handgeschakeld) ..en nooit iets gemerkt van extra slijtage, op de Renault 21 na, waar het luchtfilter bij tegendruk op de motor (heuvel af), de onderkant van de motorkap opzocht, met bekende knal ... snel weer vastzetten, schuimblok tussen luchtfilter en motorkap en euvel was weer verholpen.
Mooi klokje rond!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Altijd leuk om een auto met zo'n kilometerstand in goede staat te zien. Bij goed gebruik en goed onderhoud gaat het gros van de auto's gewoon lang mee, ongeacht het merk.
Anoniem
Anoniem
  • 0
De verbranding van LPG is niet heter dan benzine maar de ontbranding gebeurt volledig en hoger in de cylinder waardoor de kleppen (zitten boven in de cylinderkop) heter worden. Moderne motoren (niet alle) hebben geharde kleppen en zijn daarom bestand tegen LPG. De meeste motoren hebben ook hydrolische klepstoters die niet gesteld hoeven te worden.
Is de motor geschikt voor LPG dan zal rijden op LPG de levensduur verhogen (ipv verlagen) omdat de verbranding schoner is en moderne inspuitsystemen zeer goed zijn af te stellen. Vermogensverlies is daarom minimaal.
Een automaat kan lang meegaan, net zo lang als een conventionele bak, alleen de koppelomvormer zal misschien iets eerder gereviseerd moeten worden (is ook iets duurder). De motor zelf loopt door de aurtomaat wel altijd op het beste toerental en kan daarom ook de levensduur van de motor verlengen.
LPG the best
LPG the best
  • 0
Die 1.6 16V is op zich al een zeer goede motor. Bobines kunnen kapot (zouden echter tegenwoordig of vanaf 2007 beter zijn) BDP-sensor gaat wel eens kapot en moet om de 60.000/bij elke grote beurt smoorklephuis reinigen,
veel domme Renault dealers doen dit niet automatisch terwijl ze weten dat dit wel moet gebeuren.

3 Clio's met deze motoren had/heb ik en probleemloos mee gelopen. Ook kennisen met deze motor op LPG. Verbruik LPG 1 op 10 tot 12.

ABSOLUUT probleemloze motor. Gebruikt geen olie. Helaas wel een dure distributieriem , maar kan je 5 jaar voor sparen. Renault zegt NIET dat dan de waterpomp ook mee moet, dus doe ik niet en gaat goed.
Heeft hydraulische klepstoters ! Dus je bespaart weer op kleppenstellen.

Gooi er shell V-power in, dan blijft je benzinesysteem mooi schoon. En speciale NGK-LPG bougies die 120.000 mee gaan; zijn geen noodzaak maar loopt net iets mooier.

Duitsland is tegenwoordig LPG-land; ter info mooie site:

http://www.lpgforum.de/
LPG the best
LPG the best
  • 0
@Yarisjup "Moderne motoren (niet alle) hebben geharde kleppen en zijn daarom bestand tegen LPG. "

Juist niet; steeds minder motoren hebben geharde kleppen/-klepzetels, en hydraulische klepstoters verdwijnen ook steeds meer. Beiden om reden dat het meer/aanzienlijk meer kost qua productie.

Klepsmeermiddel tbv auto's zonder lpg-vaste kleppen zet ik een vraagteken bij want heb nog nooit het wetenschappelijk bewijs gezien dat het werkt.

Auto's met LPG-vaste kleppen kan je herkennen dmv de Vialle-catalogus: staat er PREMIUM achter, simpeler kan niet.
Staat er geen premium achter maar wat anders (plus, etc) dan GEEN LPG laten monteren of rekenen op een koprevisie tzt.

http://www.vialle.nl/fileadmin/user_upload/Consument_Catalogus_NL.pdf

Wil je scheuren/ben je een petje of neuroot, koop dan een 6-bak diesel.

Wil je rustig genieten van het leven/autorijden, rij als een heer........ met LPG, genoemde keurig beschaafde klokje rond Scenicrijder is daar weer een voorbeeld van.
civic2
civic2
  • 0
Raar maar waar, wij hadden aan de zaak ook zo'n scenic 1.6 op lpg en dat was een dramabak van begin tot einde.
Veel elektrische storingen waarbij zelfs het complete dashboard vervangen is.
De wagen hield er zelfs midden op de snelweg mee op,abs had storingen en er kwamen de gekste storingen.
De lijst met reparaties van de leasemaatschappij was een flink dossier bij deze auto.
De auto reed ook niet lekker, te zacht geveerd dus een beetje waggelend, motor was te licht voor de auto want die voelde je sleuren aan de auto.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ C6 exclusive: ik voel me natuurlijk aangesproken nu :-) Nee, ben het met je eens dat auto's met mindere reputatie er al meerdere keren zeer positief uitspringen en de Jazz in Klokje Rond beduidend minder was. Echter vond ik opvallend dat de C5 en deze Scenic duidelijk goed onderhouden zijn en rustig bereden. De betreffende Jazz was een slecht onderhouden en 1x per jaar gewassen geloof ik.. Beleid en onderhoud maken het verschil! P.s. Heb zelf ook een 'slechte' 306 naar 370.000 gereden!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dit is weer zo'n uitzonderlijk geval, deze man heeft hoogstwaarschijnlijk duizenden euro's in dit hondehok gestoken om hem rijdende te houden.
Ik ken zoveel mensen die deze auto hebben gehad en een bonk ellende.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum