Kia Sportage 2.7 V6 X-treme (2005)
Extreme verleiding
Door het offensief van Kia kost de instapversie van de Sportage niet meer dan 'n aangeklede Golf. Onze testauto is de Sportage 2.7 V6, voorzien van het X-treme Orange Pack. De 2,7-liter V6 van de Sportage levert 175 pk en is standaard aan een automatische transmissie gekoppeld. De V6 heeft standaard vierwielaandrijving,
maar omdat veel SUV's nooit in het terrein komen, biedt Kia de Sportage ook aan met voorwielaandrijving.
Kia maakt deel uit van de Hyundai Motor Company en de Sportage verschilt onderhuids
nauwelijks van de Hyundai Tucson. De Kia oogt echter wat chiquer, vooral door de bumpers in een afwijkende kleur. Spatbordverbreders geven extra 'body'. Kia heeft veel energie gestoken in het interieur van de Sportage, zodat er geen sprake is van een Hyundai Tucson-kloon.
De Koreanen monteren een compleet ander dashboard met duidelijke meters, gebruiken mooiere materialen en steken het geheel strak in elkaar. De middenconsole is voorzien van een aluminiumlook paneel. De bediening is bijzonder helder, de knoppen van de airconditioning en ventilatie zijn groot genoeg en zitten op logische plaatsen. De aankleding van de portieren oogt vriendelijk, alleen onder aan de middenconsole zien we minder fraai aansluitende kunststofdelen. De bestuurdersstoel is in hoogte te verstellen.
De rijpositie had beter gekund als het stuur niet alleen omhoog, maar ookdichter naar de bestuurder toe kon. Achter het stuur krijg je weinig informatie over de voorwielen, de indirecte besturing is erg vaag. In bochten helt de Sportage over, het is duidelijk dat hij de dynamiek van een stationwagon of midi-MPV mist. Op de achterbank zit je rianter dan in
menig midi-MPV. In de Kia past, met de achterbank omhoog, 325 liter bagage. Je gooit in een mum van tijd de achterbank plat. Tegelijk klapt de leuning naar voren en verschuift de zitting, zodat een vlakke laadvloer ontstaat. De achterruit laat zich apart van de achterklep openen.
Haperende bak
Wat klinkt die 2,7-litermotor mooi! Jammer dat zijn trage automaat 'm niet helemaal tot z'n recht laat komen. De vierbak heeft lang nodig om het juiste verzet te kiezen. In de eerste versnelling laat de transmissie de motor veel toeren draaien, bij gas op de plank komt de toerenteller in het rode gebied. Wanneer je de Sportage tot het uiterste pusht, hapert
soms de bak. Schakelmomenten voel je ook bij een normale rijstijl. Bij deze transmissie biedt de handmatige stand uitkomst. Met de pook in de rechtersleuf kun je zelf schakelen: een tik naar voren betekent een tandje hoger, naar achteren is terug. Een prettige bijkomstigheid is de hardnekkigheid waarmee de automaat zich in de handmatige stand vastbijt in de versnellingen.
De Sportage weegt maar liefst 1.570 kilo. De remmen moeten dus vol aan de bak. In de Kia moet je hard op het zompige pedaal trappen. En dan het verbruik: elke 7,0 kilometer neemt de Kia een flinke teug! De testauto heeft het Orange Pack, met knaloranje leren bekleding op de portieren, de stoelen, en het stuur. Alles wat je hartje begeert, zit op deze Sportage. Kia mikt nadrukkelijk op de compacte en gewone middenklasser met de Sportage. Hij verleidt ons met zijn prijs, maar ook met zijn V6 en zijn complete uitrusting. De automaat overtuigt ons echter niet.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Sportage 2.7 V6 4WD X-treme |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 34.045 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.656 cc |
Maximaal vermogen | 129 kW / 175 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 241 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.350 mm / 1.800 mm / 1.695 mm |
Wielbasis | 2.630 mm |
Massa leeg | 1.570 kg |
Laadvermogen | 600 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 235/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,9 s (fabrieksopgave: 10,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 8,5s |
Brandstofverbruik | 10,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 237 g/km |