AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Kia
  • Sportage

Namaak-4x4

Kia Sportage 2.0 CVVT 4WD X-treme (2006)

Het Sportage-dashboard is een zakelijke, overzichtelijke aangelegenheid. Met één beweging leg je de leuning van de achterbank plat, waarna de zitting meebeweegt tot een vlakke laadvloer ontstaat. De tweeliter met variabele kleptimping levert 141 pk
  • Autotest
19 april 2007 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Met dit soort 'namaak-4x4's' moet je niet het zand of de prut in. 'Het overgrote deel van dit soort SUV's zal het asfalt nooit verlaten', leest u regelmatig als we ze bespreken. Echte baggeraars halen hun neus op voor auto's als de Kia Sportage.

We fotograferen onze testauto op een zandafgraving, en om een lang verhaal kort te maken: binnen de kortste keren staat de Sportage tot zijn assen in het zand. De Kia is voorzien van platte en brede banden die binnen de kortste keren vol zand zitten. Moraal van dit verhaal: een SUV ziet er misschien wel uit als een terreinwagen, maar is het niet.
De Kia stelt het zonder reductiebak; de Sportage is een SUV is van na de tijd dat SUV's nog terreinwagens waren. Hij heeft permanente vierwielaandrijving en de krachten worden over de wielen verdeeld, geassisteerd door traction control. Met een knop wordt het differentieel op slot gezet en is de verdeling tussen voor- en achteras 50/50.


Banden
De Sportage heeft een zelfdragende carrosserie met moderne, onafhankelijke wielophanging met dubbele draagarmen achter. De Sportage heeft in bochten duidelijk baat bij z'n grote, platte banden, die achteraf door de dealer zijn gemonteerd. Daardoor blijft de Koreaan netjes op koers, zonder veel over te hellen. Keerzijde daarvan is dat het comfort er iets op achteruit gaat, omdat dit soort banden nu eenmaal meer informatie over het wegdek aan de inzittenden doorgeeft. Standaard monteert de fabriek banden in de maat 235/60R16 en dat scheelt flink met de 18-inchwielen (235/50) die onder de testauto zijn geschroefd. Reken er dus op dat wanneer u een standaard Sportage koopt, de auto meer veercomfort 'vanuit de banden' levert, maar dat die hogere banden een minder strak bochten-karakter tot gevolg hebben.
Het stuurwiel gaat met het grootste gemak rond, de besturing is weinig direct en allerminst communicatief. Het past bij de aard van dit soort auto's. In de stad is het ideaal, maar geef ons toch maar een iets zwaardere besturing.

Irritant
De Kia heeft een tweelitermotor met continu variabele kleptiming, die 141 pk en 184 newtonmeter trekkracht levert. Schakelen doe je zelf; de pook maakt vrij lange slagen, maar je prikt 'm zonder moeite in de juiste versnelling. Irritant is dat het toerental eerst nog even blijft hangen en vervolgens erg langzaam afneemt als je het koppelingspedaal intrapt. Over de remcapaciteiten van de Sportage zijn we niet erg te spreken. Het pedaal is zacht en de remmen werken verre van bijterig.
De beoordeling van het uiterlijk laten we aan uw persoonlijke smaak over. De materialen in de cockpit kunnen kwalitatief beter, net als de bekleding van het meubilair. Kia gebruikt een combinatie van stof en goedkoop nepleer. De zitpositie is goed voor elkaar, ondanks dat het stuurwiel niet axiaal verstelbaar is. De stoelen, waarvan de zitting zowel voor als achter in hoogte verstelbaar is met draaiknoppen, zijn stevig en bieden genoeg steun. Achterin hebben de stoelen verzonken hoofd-steunen en verstelbare leuningen, waardoor je als achterpassagier bijna een relaxte lighouding kunt aannemen.
De achterklep scharniert gewoon naar boven en je kunt het ruitje apart openen om klein spul in te laden. Kia heeft een mooi systeem om de achterbank plat te leggen: door aan een handgreep boven aan de leuning te trekken en de leuning naar voren te bewegen, zakt de zitting mee in de vloer.

Signalement

Merk Kia
Model Sportage 2.0 CVVT 4WD X-treme
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Prijs € 30.580

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.975 cc
Maximaal vermogen 104 kW / 141 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 184 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 58 l
Lengte / breedte / hoogte 4.350 mm / 1.800 mm / 1.695 mm
Wielbasis 2.630 mm
Massa leeg 1.523 kg
Laadvermogen 617 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden235/60R16Prijzen
Topsnelheid 176 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,1 s (fabrieksopgave: 11,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,5 s / 9,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,3 s / 12,6 s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 194 g/km
Uitgebreide specificaties

OORDEEL

  • +Moderne onafhankelijke wielophanging
  • +Mooi opbergsysteem achterbank
  • -Besturing weinig communicatief
  • -Remmen
  • -Gebruikte materialen
  • Houd me op de hoogte over de Kia Sportage
Kia Kia Sportage

Uitgelicht aanbod

    1.6 GDI Super Pack RIJKLAAR PRIJS

    Kia Sportage 1.6 GDI Super Pack RIJKLAAR PRIJS

    • 2013
    • 96.367 km

    € 13.450

    1.6 GDI BusinessLine ACHTERUITRIJCAMERA + SENSOREN| CLIMATE CONTROL| NAVIGATIE

    Kia Sportage 1.6 GDI BusinessLine ACHTERUITRIJCAMERA + SENSOREN| CLIMATE CONTROL| NAVIGATIE

    • 2014
    • 118.549 km

    € 13.700

    2.0 X-ecutive Plus Pack | Navi | Airco | 17" LM | Camera | Cruise |

    Kia Sportage 2.0 X-ecutive Plus Pack | Navi | Airco | 17" LM | Camera | Cruise |

    • 2012
    • 108.719 km

    € 14.444

Meer Kia Sportage occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Kia Sportage specificaties
  • Kia Sportage occasions
  • Kia Sportage video's
Advies en informatie
  • Kia Sportage tests
  • Kia Sportage gebruikersreviews
  • Kia Sportage index
PREMIUM
Citroën C3 vs. Kia Rio - Dubbeltest

Citroën C3 vs. Kia Rio - Dubbeltest

Al sinds haar intrede op de Europese markt kijkt Kia goed naar wat bij andere merken werkt...

Lees meer
Barrels op de Rollenbank - Team Nic

Barrels op de Rollenbank - Team Nic

12

Achteraf blijkt er geen druppel olie meer aan de oliepeilstok te hangen. Dus of een rollebanktest...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Duister voordeel: Kia Sportage Black Edition

    Duister voordeel: Kia Sportage Black Edition

    14
    • 8 januari 2021
  • Autonieuws
    Blik to the Future: Kia Sportage

    Blik to the Future: Kia Sportage

    24
    • 3 januari 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe Kia Sportage gepresenteerd

    Nieuwe Kia Sportage gepresenteerd

    14
    • 20 november 2020
  • Autonieuws
    Nieuwe Kia Sportage duikt op

    Nieuwe Kia Sportage duikt op

    12
    • 13 november 2020
  • Review
    Kia Sportage 1.6 GDI X-ecutive (2011)

    Kia Sportage 1.6 GDI X-ecutive (2011)

    2
    • 29 oktober 2020
  • PREMIUM
    Citroën C5 Aircross - Kia Sportage - Mitsubishi Eclipse Cross - Triotest

    Citroën C5 Aircross - Kia Sportage - Mitsubishi...

    • 11 augustus 2020
  • Autonieuws
    Back to Basics: Kia Sportage

    Back to Basics: Kia Sportage

    23
    • 1 augustus 2020
Merk
Merk
  • Review
    Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2020)

    Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2020)

    • 17 januari 2021
  • Review
    Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2020)

    Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2020)

    5
    • 17 januari 2021
  • Review
    Kia Sorento 3.5 V6 EX Luxe (2004)

    Kia Sorento 3.5 V6 EX Luxe (2004)

    2
    • 17 januari 2021
  • Review
    Kia Stonic 1.0 T-GDi MHEV 100pk DynamicPlusLine (2021)

    Kia Stonic 1.0 T-GDi MHEV 100pk DynamicPlusLine...

    • 16 januari 2021
  • Autonieuws
    Kia: zeven nieuwe EV’s voor 2027

    Kia: zeven nieuwe EV’s voor 2027

    32
    • 15 januari 2021
  • Autotest
    Kia XCeed PHEV

    Kia XCeed PHEV

    5
    • 11 januari 2021
  • Autonieuws
    Duister voordeel: Kia Sportage Black Edition

    Duister voordeel: Kia Sportage Black Edition

    14
    • 8 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep