Kia Sportage 2.0i 16V DOHC (1995)

Koreaanse ruimte-jeep

Kia Sportage 2.0i 16V DOHC
Heel verrassend heeft het jonge Koreaanse merk Kia een auto in het programma die het midden houdt tussen ruimtewagen en terreinvoertuig. Een goede reden om ons voor deze test eens buiten de platgetreden paden te wagen.

Er zijn wel meer van die stoere vierwielaandrijvers op de markt waarin je met redelijk fatsoen aan het dagelijks verkeer kunt deelnemen en er zijn er zelfs - zoals de Range Rover - die een uitgesproken luxueuze uitstraling bezitten. Maar meestal liggen zulke 4x4's in prijsregionen waar de gewone burger doorgaans niet gaat winkelen. Zodra we gaan kijken in de nog enigszins betaalbare klassen tot zo'n 50 mille, komen we onvermijdelijk terecht bij nogal speelgoedachtige afmetingen zoals die van Toyota's Funcruiser en/of bescheiden prestaties, zoals de Suzuki Vitara. Leuke voertuigjes, dat wel, maar niet direct ideale woon/werk- of gezinsauto's.
In dit opzicht heeft de Kia Sportage in dit segment echt wel nieuws te bieden: je kunt er met z'n vieren heel behoorlijk in zitten, het veercomfort is ruim voldoende, zijn vier portieren maken hem heel toegankelijk en het interieur onderscheidt zich nauwelijks van dat van de gemiddelde personenauto. En omdat de prestaties - vooral met de 16-klepsmotor - ook makkelijk het middenklasse-niveau halen, voldoet hij heel redelijk aan de modale personenwagen-eisen. Met een beetje goede wil valt de Sportage zelfs in te passen in het onderste deel van het ruimtewagen-segment. Zo zit hij met zijn prijs, prestaties en maatvoering dicht in de buurt van de Mitsubishi Space Runner,
die met zijn 4 ... 5 zitplaatsen als space-wagon uiteraard even marginaal voor de dag komt als de Sportage.

Voor elke weg
Maar de Koreaanse concurrent van de Mitsubishi is onbetwist in het voordeel als we de verharde wegen verlaten. Want afgezien van een beperkte bodemvrijheid en wat te beschaafd geprofileerde banden voelt de Koreaanse 4x4 zich in dat ruige milieu wonderwel op zijn gemak.
Zeker als de lage gearing is ingeschakeld en de achterwielaandrijving (met permanent werkend sperdiff) is uitgebreid met een paar meetrekkende voorwielen, maakt de Sportage korte metten met veel klassieke terrein-opgaven. Wie veel met zware aanhangers op pad gaat, zal het weliswaar betreuren dat de Kia niet over een '2-laag'-mogelijkheid beschikt, maar dat is een concessie aan de automatische vrijloopnaven. Erg prettig dat je voor en na moeilijke trajecten niet uit de auto hoeft te klimmen om de aandrijfkoppeling van de voorwielen met de hand in en uit te schakelen, maar dat comfort betaal je wel met een beperking van de mogelijkheden.
De zeer bruikbare off-roadeigenschappen van de Sportage berusten voor een belangrijk deel op de combinatie van een goed gelokaliseerde starre achteras en een onafhankelijke voorwielophanging met grote veeruitslagen. Daardoor kent de Kia weinig evenwichtsproblemen op trajecten met forse kuilen en bulten, terwijl het asfaltcomfort niet tegenvalt.
De forse veerwegen laten de Kia in snelle bochten overigens spectaculair overhellen. Dat is wel even wennen, maar het blijkt in de praktijk weinig kwaad te kunnen. Een kwestie van mee leren leven, want stevige dwarsstabilisatie is nu eenmaal niet bevorderlijk voor de terreinvaardigheid. Verder gedraagt de Sportage zich in het normale verkeer heel geciviliseerd, al zorgen de hoge opbouw, de zware banden en de wat rumoerige motor voor een op den duur behoorlijk vermoeiend geluidsniveau. Nog een nadeel van de nogal hoog op zijn poten staande carrosserie is het brandstofverbruik, dat bij pittig doorrijden al gauw de 1:8 benadert. Met veel beheersing is misschien 1:10 te halen, maar het forse gewicht van meer dan 1450 kilo blijft een blok aan het been.
Aan veel details van deze ambitieuze Koreaan is te merken dat de Sportage een slim gebouwde auto is. Zo kijk je aanvankelijk vreemd aan tegen de merkwaardig hoge achterbank, maar als je bedenkt dat daar de benzinetank onder zit, begrijp je waar die grote bagageruimte vandaan komt. Minder geslaagd is de ultra-lichte stuurbekrachtiging: best fijn bij het krap parkeren en manoeuvreren in moeilijk terrein, maar op hoge snelheid beslist te ongevoelig. Zo is wel meer tegenstrijdigs aan deze nieuwkomer, maar alles overziend is de Sportage in veel opzichten een geslaagd compromis tussen zeer uiteenlopende eigenschappen; een verrijking voor het populaire 4x4-segment.

Signalement

Merk Kia
Model Sportage 2.0i 16V DOHC
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 22.684

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 94 kW / 128 pk bij 5.300 tpm
Maximaal koppel 175 Nm bij 4.700 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.335 mm / 1.730 mm / 1.695 mm
Wielbasis 2.650 mm
Massa leeg 1.440 kg
Laadvermogen 488 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 465 kg
Banden205/70R15Prijzen
Topsnelheid 172 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,1 s (fabrieksopgave: 14,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 11,7 l/100km
CO2-uitstoot 279 g/km

PRIVATE LEASE Kia Sportage

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum