Kia Picanto 5-d 1.0 CVVT Dynamic Line (2015)

Opgefrist de strijd aan

Kia Picanto 5-d 1.0 CVVT Dynamic Line (2015)
Kia Picanto 5-d 1.0 CVVT Dynamic Line (2015)Kia Picanto 5-d 1.0 CVVT Dynamic Line (2015)Kia Picanto 5-d 1.0 CVVT Dynamic Line (2015)Kia Picanto 5-d 1.0 CVVT Dynamic Line (2015)Kia Picanto 5-d 1.0 CVVT Dynamic Line (2015)
Kia heeft de Picanto een opfrisbeurt gegeven. Hij staat er weer strak bij, maar de vraag is of een facelift voldoet in de strijd met de nieuwste concurrenten.

Mede dankzij z'n herkenbare, strakke lijnen werd de tweede generatie Picanto in 2011 één van de toppers in het A-segment. In februari dit jaar was de kleine Koreaan zelfs het bestverkochte model van ons land.

Het is dus niet verrassend dat Kia bij de opfrisbeurt voorzichtig te werk ging. Er zitten nieuwe mistlampen in de neus, de bumpers zijn anders van vorm, en de typische grille springt er wat meer uit.

Binnenin is de Picanto zakelijk, overzichtelijk en slim ontworpen. Ook volgens de huidige maatstaven heeft deze auto een volwassen interieur. De knoppen zitten waar ze horen en je hoeft nooit een tweede keer te kijken waar of hoe je iets moet bedienen.

Onderhuids beperken de wijzigingen zich tot details als betere rubbers in de wielophanging. Wat meteen opvalt, is de rust aan boord. Op de snelweg hoor je weinig geruis van wind en banden en in stadsverkeer moet je flink gas geven voordat er hinderlijke motorgeluiden het interieur binnendringen. Het onderstel is voor deze klasse opmerkelijk rustig. Ook bij een plotselinge oneffenheid in een lange bocht geeft de Kia geen kik en absorbeert hij het slechte wegdek als een goedmoedige lobbes. De besturing is vrij afstandelijk en weinig inspirerend.

De driecilindermotor in de Picanto heeft 69 pk. Hij levert geen opvallende prestaties, maar met een sprint van 0 naar 100 km/h in 15,6 seconden loopt hij aardig in de pas met z'n soortgenoten en dat geldt ook voor het gemiddeld verbruik van 1 op 16,4.

Met wat wilskracht en veel proppen kun je in de Picanto vijf personen kwijt, maar z'n bagageruimte van 200 liter behoort niet tot de ruimste in z'n klasse.

Kia levert voor € 12.995 de Picanto Dynamic Line. Dan heb je onder meer automatische klimaatregeling, cruisecontrol en elektrisch bediende zijruiten voor en achter. Ter gelegenheid van de facelift is tijdelijk de First Edition leverbaar. Die heeft voor dezelfde prijs ook nog 14-inch lichtmetaal en privacy glass ter waarde van zo'n € 1.000. Zo biedt Kia als vanouds een prima geheel voor een acceptabele prijs.

Oordeel

4 sterren

De Picanto loopt op ruimtegebied wat achter bij de top in zijn klasse, maar staat verder zijn mannetje, ook buiten de stad. Al met al is de kleine Kia nog steeds een aantrekkelijke A-segmenter.

Signalement

Merk Kia
Model Picanto 1.0 CVVT DynamicLine
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 13.995

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 998 cc
Maximaal vermogen 51 kW / 69 pk bij 6.200 tpm
Maximaal koppel 94 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 35 l
Lengte / breedte / hoogte 3.595 mm / 1.595 mm / 1.480 mm
Wielbasis 2.385 mm
Massa leeg 830 kg
Laadvermogen 570 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden165/60R14Prijzen
Topsnelheid 158 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 15,6 s (fabrieksopgave: 14,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,6 s / 7,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,0 s / 17,6 s
Brandstofverbruik 4,1 l/100km
CO2-uitstoot 95 g/km

PRIVATE LEASE Kia Picanto

Arval
Kia Picanto 1.0 DPi ComfortLine 4-zits (5D/5H)
€ 267
 
DirectLease
Kia Picanto 1.0 DPi ComfortLine 4-zits (5D/5H)
€ 299
 
Kia
Kia Picanto 1.0 DPi ComfortLine 4-zits (5D/5H)
€ 304
 
Leaseplan
Kia Picanto 1.0 DPi DynamicLine 4-zits (5D/5H)
€ 344
 
Alphabet
Kia Picanto 1.0 DPi DynamicPlusLine 4-zits (5D/5H)
€ 349
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (18) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.