Kia Picanto 1.0 CVVT First Edition (2017)
Opnieuw een topper
In 2011 wist de Picanto van de tweede generatie maar liefst negen concurrenten achter zich te laten. Kia is bij het tekenen van de derde generatie daarom voorzichtig te werk gegaan. Het uiterlijk past nu bij dat van de eveneens verse Rio. De goede balans tussen speels en tijdloos design wordt aan de binnenkant van de Picanto voortgezet. Het dashboard is strak en logisch ingedeeld. Rond het touchscreen zitten veel knoppen, die dienen als snelkoppeling naar de menu's. Ook het stuur is bezaaid met knoppen, maar dit went snel. Doordat alles netjes is bekleed, oogt de auto vanbinnen volwassen.
Voorin is moeite gedaan om een goede zitpositie op de prima stoelen te creëren. Typerend voor deze klasse: een middenarmsteun ontbreekt. De geteste Picanto is uitgerust met de optionele driezits achterbank, maar wie daarop volwassen passagiers wil meenemen, zal voorin moeten inschikken. In de bagageruimte vinden we een handige dubbele bodem.
De vijfbak schakelt fijn, maar soepel optrekken kost wat moeite. De basismotor van de testauto, een 1.0 driecilinder met 67 pk blijkt niet overdadig. Op de snelweg gaat het prima, maar in de stad is iets meer reserve welkom. Toch blijft het geluidsniveau binnen de perken.
Behalve twee motoren zijn er zeven uitrustingsniveaus. De basisversie EconomyLine kost € 11.725 en beschikt over zes airbags en een radio, maar wie airco, afstandsbediening en elektrische voorruiten wil, is € 12.225 kwijt voor de EconomyPlusLine. De driezits achterbank kost € 500 extra en is standaard vanaf de DynamicLine. Die versie biedt ook ledverlichting rondom, klimaatregeling en cruisecontrol. De hier geteste First Edition is te koop voor € 15.575 en heeft een groot touchscreen met navigatie, smartphone-integratie en een achteruitrijcamera. Voor wie meer verwennerij wil, zijn er de ExecutiveLine en GT-Line. Het basisabonnement voor private lease kost € 189 per maand.
Oordeel
Het verschil is niet groot, maar Kia is er opnieuw in geslaagd om in het A-segment een topper neer te zetten. De nieuwe Picanto is een logisch vervolg op het vorige model en combineert een volwassen uiterlijk met een fraai interieur.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Picanto 1.0 CVVT First Edition |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 14.795 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 998 cc |
Maximaal vermogen | 49 kW / 67 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 96 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.595 mm / 1.595 mm / 1.485 mm |
Wielbasis | 2.400 mm |
Massa leeg | 835 kg |
Laadvermogen | 565 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 185/55R15Prijzen |
Topsnelheid | 161 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 15,1 s (fabrieksopgave: 14,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 7,2 s / 10,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 16,7 s / 23,3 s |
Brandstofverbruik | 4,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 97 g/km |
PRIVATE LEASE Kia Picanto
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Kia Picanto 1.0 T-GDI GT-Line (2018) - Op de rollenbank
Praktijkervaring Kia Picanto: dit vinden eigenaren van hun Koreaanse A-segmenter
Kia Picanto 1.0 T-GDI - Op de Rollenbank
Test: Hyundai i10 - Kia Picanto - Mitsubishi Space Star - Peugeot 108 - Renault Twingo - Volkswagen
Kia Picanto - Opel Karl - Toyota Aygo - Volkswagen Up
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (22) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.