Kia Picanto 1.0 CVVT DynamicPlusLine (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Picanto 1.0 CVVT DynamicPlusLine |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 15.400 km |
Eerste kilometers
- 576 km
Zo de kop is er vanaf. De eerste 576 kilometers zitten erop en de eerste tankbeurt hebben we ook gehad. Ik moet zeggen dat de eerste meters in de Picanto me zeker niet tegenvallen en hij is een stuk zuiniger dan mijn vorige auto. Qua comfort doet ie zeker niet onder voor de Twingo en ik moet zeggen dat ie zelfs comfortabeler is dan de Twingo. Gevoel in het stuur ipv gevoelloos sturen en wazigheid rond de middenstand. En ondanks de 5 PK minder trekt ie beter en rijdt ie soepeler dan de Twingo. Ondanks het lage vermogen van 69 PK heb ik het gevoel dat er tenminste wat gebeurd onder de motorkap.
Maar aangezien ik nog in de "inrijperiode" zit doe ik nog even rustig aan en af en toe mag tie zijn "benen" even strekken maar niet te straf en niet te grof. Komende periode ga ik deze review bijhouden om mijn ervaringen met mijn eerste Kia te delen. En ik moet zeggen het valt na 1 week niet tegen.
Eerste 15000km beurt
- 15.400 km
Vandaag de Picanto voor zijn eerste beurt naar de dealer gebracht voor zijn 15.000 kilometer beurt. Het betrof een kleine beurt. Maar zal eerst even mijn indrukken van de eerste 15.000 kilometer hier met jullie delen.
Zoals jullie weten heb ik de auto via private lease "aangeschaft" omdat ik de hoge kosten van onderhoud wel een beetje zat was. De auto hiervoor de Renault Twingo had nu toe geweest aan zijn eerste APK, eerste vervanging van zijn distributieriem, nieuwe banden en niet te vergeten een grote beurt. Al met al zou dit geintje mij rond de €.1500,= gekost hebben als ik dat allemaal had laten doen bij de erkende dealer. Dus de keuze was vorig jaar gauw gemaakt: een overstap naar KIA.
De eerste 15.000 kilometer zijn mij uitermate goed bevallen met de KIA de auto doet wat ie moet doen en is gezien zijn formaat verrassend volwassen en een stuk zuiniger dan de Twingo. Gemiddeld 1:18,1 tegen 1:17,5. Verschilt niet veel maar alle kleine beetjes helpen. Nu stond KIA vroeger niet zo best bekend vwb afwerking en dergelijke. Nou die smet hebben met succes van zich afgeschud. Wat een complete auto is dit. Van alle gemakken voorzien, comfortabel, voor zijn klasse ruim zat voor met z'n tweeën en gewoon een leuke auto om te zien.
Nu moet ik eerlijk zijn dat de eerste maanden niet helemaal hosanna zijn om me zo maar even uit te drukken. In januari heb ik de auto naar de dealer gebracht omdat hij inhield bij het optrekken, bij het opschakelen naar een hogere versnelling bleef het gas een beetje hangen of hij maakte iets meer toeren, de cruise control viel geregeld uit tussen de 50 en 70 kilometer per uur of als ik een flauwe bocht maakte en als ik het gaspedaal geheel indrukte kwam ik een weerstand tegen ( een familielid heeft kort na mij een zelfde model gekocht en die heeft hetzelfde euvel).
Na een dag bij de dealer te hebben gestaan kwamen ze tot de conclusie dat dit gebreken waren die niet bij een nieuwe auto paste, maar men vertelde mij ook dat dit euvel bij meerdere Picanto's van de laatste editie voorkwamen. Men was ervan overtuigd dat een software update welke voor februari dit jaar gepland stond dit euvel moest verhelpen.
Echter vandaag na de eerste beurt blijkt dat het gasklephuis van deze Picanto's niet in orde zijn en dat dit gasklephuis bij alle nieuwe Picanto's vervangen dient te worden. Hier is men de afgelopen maanden achtergekomen nadat men de nieuwe software hadden geïnstalleerd en en euvel nog steeds niet weg was. En de weerstand in het gaspedaal is een soort van maatregel om de bestuurder te laten blijken dat hij volgas geeft. Uiteindelijk zal het gasklephuis binnen enkele weken vervangen worden door de KIA omdat het gasklephuis op Backorder staat. Dus ben benieuwd hoe lang hierover heen zal gaan. Maar ben allang blij dat men het euvel uiteindelijk gevonden heeft en er iets aan gedaan gaat worden.
Vanaf nu stop ik ook met het bijhouden van de verbruikskostenmonitor omdat ik de afgelopen 9 maanden een aardig beeld van het verbruik van de Picanto heb gekregen.
Kortom beste auto!! Alleen 4 a 5 PK extra zou wel welkom zijn. ;)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.