Kia Picanto 1.0 T-GDI X-Line (2018)

autoreview

Kia Picanto 1.0 T-GDI X-Line (2018)
Kia Picanto 1.0 T-GDI X-Line (2018)Kia Picanto 1.0 T-GDI X-Line (2018)Kia Picanto 1.0 T-GDI X-Line (2018)Kia Picanto 1.0 T-GDI X-Line (2018)Kia Picanto 1.0 T-GDI X-Line (2018)Kia Picanto 1.0 T-GDI X-Line (2018)

Signalement

UitvoeringPicanto 1.0 T-GDI X-Line
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf33.400 km
KM-stand laatst70.000 km
Lezerswaardering: 80%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 33.450 km

Sinds vorige week ben ik de gelukkige bezitter van een Kia Picanto X-Line uit 2018. Redenen om voor deze auto te kiezen waren:
- Prettige zitpositie
Ik ben lang (1.96m), en in veel auto's kan ik geen fijne zitpositie vinden. Ik vind het prettig dat ik hoofdruimte over heb als de stoel in de laagste stand staat. In de Picanto heb ik met de stoel in de hoogste stand zelfs nog voldoende hoofdruimte. In de praktijk staat de stoel vaak op de laagste stand, maar op lange ritten vind ik het fijn om af te kunnen wisselen.
- Gebruikskosten
Hiervoor had ik een Nissan Juke 1.2 (116pk). Het brandstofverbruik bij deze auto viel erg tegen. Deze Picanto zou in theorie sneller moeten zijn, én zuiniger.
- Afmetingen
De Picanto is voor mij perfect qua afmetingen. De ruimte voorin en op de achterbank is absoluut niet minder dan bij de Juke die ik eerst had (behalve in de breedte), alleen de kofferbak is natuurlijk wat kleiner, maar dat is voor mij niet belangrijk. Ik vind het heel prettig dat de auto zo compact van buiten is. Mensen die met mij meerijden zijn vaak verbaasd over de ruimte in de auto.
- Uitstraling
Ik vind de Picanto X-Line een leuk en stoer wagentje om te zien. Het blijft een kleine, relatief hoge auto, maar door de aangepaste bumpers en zwarte randen oogt de auto naar mijn mening beter in verhouding dan een normale Picanto. De prachtige led-achterlampen zorgen ervoor dat ik iedere keer nog even achterom als ik wegloop van mijn geparkeerde auto. Ook de koplampindeling met Led-dagrijverlichting geeft de auto een stoere uitstraling.

Het rijgedrag valt mij alles mee. De auto is comfortabel genoeg, de stoelen zitten fijn en zijn lekker stevig, al zal niet iedereen die stevigheid waarderen. De auto heeft 100pk, en dat merk je, hij is lekker snel. Ik mis de 6e versnelling niet, omdat de verzetten vrij lang zijn. Dit is even wennen, normaal ging ik bijvoorbeeld vaak in z'n 3 over de rotonde, bij deze auto gaat dat prettiger in de 2e versnelling.

Zodra ik wat meer lange stukken gereden heb zal ik deze review bijwerken.

Snelwegkilometers

  • 33.990 km

Afgelopen week heb ik zo'n 350 kilometer op 1 dag gereden, voornamelijk op de snelweg. De auto heeft mij positief verrast, de 100pk motor doet het op de snelweg ook uitstekend, zelfs met 3 man + mijzelf in de auto! Ook de stoelen vind ik heel prettig, ik zit zonder problemen meerdere uren achter elkaar in deze auto.
De auto voelt echt aan als een auto van een klasse hoger, je hebt (ook op de snelweg) niet het idee met zo'n klein autootje onderweg te zijn. Natuurlijk zijn er wel andere dingen waaraan je merkt dat het een kleine auto is. Door de korte wielbasis zijn drempels niet altijd even prettig. En wanneer je accelereert hoor je de motor behoorlijk goed. Dit vind ik zelf niet storend, het klinkt juist wel sportief. Toch is het wel iets waaraan je merkt dat je met een kleine auto te maken hebt.
Volgens de boordcomputer is het verbruik nu 1 op 15,5. Dat vindt ik zeer acceptabel, aangezien ik diverse keren de auto flink op z'n staart getrapt heb, om te proberen hoe snel de auto is. Ik ben gestart met het bijhouden van het verbruik op de verbruiksmonitor van AutoWeek.

Zeer tevreden, bijna 5000 kilometer verder

  • 38.700 km

Inmiddels weer een paar duizend kilometer verder. Ik ben gestopt met het bijhouden van het verbruik, de boorcomputer doet dat aardig accuraat ben ik achtergekomen. Het gemiddelde verbruik is nu zo'n 1 op 15,5, dit komt ook omdat er veel korte ritjes tussen zitten. Laatst reed ik op 1 dag vooral snelwegkilometers, en toen was het gemiddelde verbruik over 400 kilometer 1 op 22! Ik moet er wel bij vermelden dat ik toen ook niet harder dan 100 km/u gereden heb. Over het verbruik heb ik dus niks te klagen.

Qua comfort bevalt de auto nog steeds uitstekend. Ook wanneer je met 3 personen op pad gaat, kan men allemaal comfortabel zitten.

Het uiterlijk van de auto krijgt regelmatig positieve reacties. Veel mensen vinden het een leuk auto om te zien, en vragen zich soms af of het wel een Picanto is.

Kortom: ik ben erg tevreden en heb niets te klagen over deze auto! Op naar de 50.000 kilometer :-)

Positieve update over het verbruik (1 op 24)

  • 42.500 km

De laatste tijd heb ik veel gunstige ritten gereden voor het verbruik. Langere afstanden, veelal over snelwegen en provinciale wegen. Het gemiddelde verbruik over de afgelopen 1500km is 1 op 24! Dat is zelfs een stuk gunstiger dan de fabrieksopgave, maar de omstandigheden waren zeer gunstig.

Verder nog niks te klagen. Behalve dat de stoel wat weinig ondersteuning biedt voor mensen met mijn lengte, maar dit heb ik opgelost door een wigkussen op maat te laten maken.

Bijna 20000 kilometer verder, geen bijzonderheden

  • 60.000 km

Vandaag tikte ik de 60.000 kilometer aan. De Picanto bevalt nog steeds uitstekend. Eén minpuntje: soms piept/kraakt er wat in het interieur, het lijkt tussen de voorstoelen vandaan te komen, het element waar de armsteun op gemonteerd is. Af en toe hoor je wat, maar het gaat altijd vanzelf weer over. Ik kan er mee leven ;-)

Rond de 50.000 kilometer heeft de auto een beurtje gehad, hier kwamen ook geen bijzonderheden aan het licht. Mooi goedkoop autorijden zo :-)

Wat betreft het verbruik: erg tevreden! De 1 op 24 van eerder zie ik nu niet vaak meer terug, meestal is het verbruik 1 op 18. Dit komt omdat ik de laatste tijd ook veel in de stad rijd. Ik vind het verbruik heel acceptabel.

Met de Picanto in de Oostenrijkse bergen

  • 70.000 km

Afgelopen zomer ging ik voor het eerst heel ver weg met de Picanto. Ik was benieuwd hoe de auto zou bevallen op de lange rit van 800 kilometer met 2 personen + flink veel bagage. Ondanks de krachtige motor blijft het natuurlijk een klein autootje voor zo'n grote afstand. Toch heb ik geen moment gewenst dat ik een grotere auto had. De rit van +/- 800 verliep zeer voorspoedig. 3 Korte stops onderweg, en verder aan 1 stuk doorgereden. Dat de stoelen wat steviger zijn is tijdens zo'n lange rit best fijn.

Ook bij snelheden van 160 km/u blijft de auto bijzonder rustig en stabiel rijden. Het extra gewicht in de auto vormde geen enkel probleem, ook in de bergen trok het motortje de auto er op z'n gemak doorheen.

Wat was ik deze vakantie weer blij met m'n kleine krachtige autootje, het is echt een feest om hiermee door de bergen te rijden. Ruim voldoende vermogen en lekker wendbaar. En het verbruik? Dat viel me alles mee, aan het eind van de vakantie stond het gemiddelde verbruik op 1 op 16,7. En eerdere ervaringen leren dat de boordcomputer het wat pessimistischer aangeeft dan de realiteit, ga gerust uit van 1 op 17. Dat vind ik erg netjes, gezien de omstandigheden.

Inmiddels heeft de auto een grote onderhoudsbeurt gehad, waarbij er geen bijzonderheden waren. Blij mee, wéér een voordelige garagerekening. Het infotainment-systeem heeft een update gehad en ziet er weer wat strakker uit. De zoekfunctie van de navigatie werkt nu ook prettiger. Ook kan ik
sinds de update met 1 druk op de knop genieten van natuurgeluiden, grappig.

Het gemiddelde verbruik heb ik na de vakantie wel weer een keer gereset, inmiddels geeft de boordcomputer weer 1 op 19,0 aan. Keurig. En oja, de piek/kraak uit de vorige update is weggegaan en nooit meer teruggekomen.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Picanto

Arval
Kia Picanto 1.0 DPi ComfortLine 4-zits (5D/5H)
€ 267
 
DirectLease
Kia Picanto 1.0 DPi ComfortLine 4-zits (5D/5H)
€ 299
 
Kia
Kia Picanto 1.0 DPi ComfortLine 4-zits (5D/5H)
€ 304
 
Leaseplan
Kia Picanto 1.0 DPi DynamicLine 4-zits (5D/5H)
€ 344
 
Alphabet
Kia Picanto 1.0 DPi DynamicPlusLine 4-zits (5D/5H)
€ 349
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens