Kia Niro - Mitsubishi Outlander - Vergelijkende Test
Lekker doorpluggen
De Mitsubishi Outlander PHEV komt vermoedelijk nooit meer van z’n imago als bijtellingsknaller af, maar toch liggen de tijden waarin er stevig voordeel te behalen viel door voor een plug-inhybride te kiezen alweer enige jaren achter ons. Nu zijn het vooral de particulieren die voordeel kunnen behalen met een deels elektrische auto, maar de vraag is of zij niet veel beter kunnen opteren voor de kleinere en goedkopere Kia Niro.
Op papier is een plug-in hybride juist voor particulieren een perfecte oplossing. In tegenstelling tot veel zakelijke rijders kunnen zij voor de meeste ritten doorgaans toe met de tientallen elektrische kilometers die zo’n auto maximaal kan halen, terwijl een verbrandingsmotor ervoor zorgt dat van auto ruilen voor de vakantierit niet nodig is. Bovendien profiteren PHEV-rijders tot zeker eind 2020 van 50 procent korting op de motorrijtuigenbelasting. Helaas is het aanbod van betaalbare plug-ins nogal beperkt. Wie maximaal € 50.000 wil uitgeven voor een SUV met zo’n aandrijflijn, heeft slechts keuze uit de Mini Countryman Cooper S E en de twee auto’s die het in dit verhaal tegen elkaar opnemen.
De Outlander die in onze duurtestgarage logeert, overschrijdt die grens van een halve ton overigens nipt, al gaat het dan wel om de allerduurste uitvoering. De basisversie is met € 35.990 echter amper goedkoper dan de topversie van de Kia Niro PHEV, die voor € 37.335 behoorlijk compleet is. Uitgaande van de goed vergelijkbare Outlander Intense+ bestaat er nog altijd een prijsverschil van zo’n € 5.500 tussen deze twee. Dat is overigens ook ongeveer wat je bij Kia betaalt voor het plug-genoegen, want een Niro zonder oplaadmogelijkheid is bij dezelfde uitvoering maar liefst € 5.350 goedkoper.
OPWARMEN
De Niro blijft een wat eigenwijs aanbod in autoland. In plaats van simpelweg met één compacte SUV te komen en die te voorzien van geëlektrificeerde aandrijflijnen, heeft Kia ervoor gekozen om zijn elektro-aanbod in een aparte koets de weg op te sturen. Eerst was de Niro altijd een niet-inplugbare hybride, maar sinds enige tijd is de auto er ook als deze PHEV en als volledig elektrische variant, die met name bij zakelijke rijders volop in de belangstelling staat. De plug-in hybride beschikt over dezelfde aandrijflijn als de reguliere Niro Hybrid, maar kan dankzij een groter en via een externe bron oplaadbaar accupakket van 8,9 kWh in theorie 58 km volledig elektrisch afleggen.
Onder de motorkap ligt een turboloze 1,6-liter met 105 pk, het totaalvermogen komt dankzij de input van de elektromotor uit op een keurige 141 pk. Opmerkelijk, maar typisch Kia, is dat de Niro gebruikmaakt van een automaat met dubbele koppeling. Veel Japanse concurrenten opteren voor een CVT, maar deze Kia gaat ook in elektrische modus voelbaar door de versnellingen. Zeker bij stevig accelereren voelt de Kia-aandrijflijn daardoor wat natuurlijker aan dan die van sommige andere hybrides, al is er voor beide oplossingen wat te zeggen. Dat ook Kia inmiddels de nodige ervaring heeft met hybridetechniek, is onder het rijden goed te merken. De krachtbronnen werken soepel samen en de benzinemotor is prettig stil. Natuurlijk is het te horen als de krachtbron aanslaat, maar alleen voor wie er actief mee bezig is.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Had je deze auto's al gezien?

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine // NAVI + CARPLAY // PDC V+A // LEDER // ADAPTIV CRUISE // MEMORY SEAT
- 2018
- 85.842 km

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine // NAVI // CAMERA // APPLE CARPLAY / ANDROID AUTO // ADAPTIVE CRUISE // DODENHOEK SENSOR
- 2019
- 29.382 km

Mitsubishi Outlander 2.0 2WD Limited | 7 ZITS | Trekhaak
- 2020
- 93.166 km
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.