en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
71 reacties
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Ooit was de Mitsubishi Outlander een vreemde, maar goed verkopende eend in de bijt. Inmiddels neemt het aanbod aan stekker-SUV’s snel toe. Hoe goed doet de oudgediende het in vergelijking met de gloednieuwe Ford Kuga met viercilinder benzinemotor én een forse accu?
Een week is een lange tijd in de politiek en een jaar is een lange tijd in de autowereld. Toen we begin 2019 de Kia Niro PHEV tegen een Outlander plug-in lieten aantreden in een vergelijkende test, merkten we op dat er verder weinig concurrentie was, tenzij je in de premiumhoek ging zoeken en een model als de BMW 225xe meetelde. Knipper met je ogen en we zijn een jaar verder. Een gloednieuwe Ford Kuga mag het in PHEV-uitvoeringen opnemen tegen diezelfde Outlander en andere aanbiedingen in een veel voller segment. Door de overname van Opel door PSA zien we hun SUV-drieling elk met een eigen PHEV-uitvoering, Volvo heeft zijn nieuwe XC40 als PHEV in de aanbieding en in de VW-groep zien we dit jaar nog de grote SUV’s van Skoda en Seat met stekker-uitvoeringen verschijnen. En let wel, dit staat nog los van alle volledig elektrische varianten die veel merken in de pijplijn hebben, of zelfs al op de prijslijst. Het is zo druk doordat de CO2-deurwaarders van de Europese Unie al boos op de deur staan te bonzen. In Nederland hebben de fabrikanten vervolgens een goede afzetmarkt. Onze CO2-gerelateerde bpm houdt de prijzen fictief laag, zodat de dure techniek van een plug-in hybride redelijk competitief geprijsd is in vergelijking met overeenkomstige benzinevarianten. En dat heeft inmiddels tot gevolg dat – ondanks de nu verdwenen korting op de bijtelling – de plug-in hybride langzaam weer in beeld komt als een reëel alternatief.
Ford Nederland ziet dat ook zo en kiest er daarom voor de Kuga beperkt te leveren. De auto is er in vele varianten, maar Nederland zal geen diesel krijgen. Slechts de 1.5 EcoBoost en de PHEV op deze pagina’s staan op de prijslijst. Voor Ford zijn de stappen in elektroland nog niet heel groot. Even was er een plug-inversie van de C-Max ten tijde van de Nederlandse bijtellingsgekte, maar dat was een niet bijzonder goed uitgewerkt model, dat gelauwerd de geschiedenisboeken ingaat. De Kuga is een soort reset, vlak na de onthulling van de Mach-E: de elektrische SUV met het Mustang-label die Ford als EV-producent op de kaart moet zetten.
Lezersreacties (71) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.